2017. július 13., csütörtök

ALÁZÁSALAPÚ TÁRSADALOM

168 ÓRA ONLINE - VÉLEMÉNY
Szerző: Bősz Anett
2017.07.12.



Orbánék megvalósítják a a biztos társadalmi kudarc receptjét.

A Taigetosz-törvény, vagyis a köznevelési törvény legújabb módosítása, melynek következtében például a beilleszkedési, magatartási, tanulási nehézségekkel küzdő, rövidítve bmtn gyerekek az eddigiektől eltérően nem kaphatnak felmentést az osztályzás alól, csupán a jéghegy csúcsa, a rendszer betegségének tünete. Jól példázza, mennyire nélkülözi Orbán Viktor oktatáspolitikája a szakértelmet, a fejlesztés szándékát és a 21. századi kihívások megértését.

„Az iskola arra való, hogy az ember megtanuljon tanulni, hogy felébredjen tudásvágya, megismerje a jól végzett munka örömét, megízlelje az alkotás izgalmát és megtalálja azt a munkát, amelyet szeretni fog.” Amikor ezt a mondatot leírta világhírű Nobel-díjasunk, Szent-Györgyi Albert, még nem sejthette, hogy mondandója a 2010-es évek magyar iskolarendszerére egészen bizonyosan nem lesz igaz. Az ugyanis éppen hogy megaláz, földbe döngöl, bünteti a kreativitást és az egyéniségek útkeresését, vagyis mindent elkövet annak érdekében, hogy kudarcfélő, szorongó, hierarchikus viszonyokban és büntető értékelési rendszerben gondolkodó felnőtteket teremtsen a gyerekekből.

Heterogén csoportot nehezebb tanítani, mint homogént. Ez pedagógiai alapvetés, azonban az erre a kihívásra adott válaszok sokfélék. Léteznek olyan oktatási rendszerek, amelyek pedagógiai asszisztensekkel segítik a lassabban haladókat. A másik véglet az, ahol a lemorzsolódás folyamatát nem is igyekeznek fékezni. Ez utóbbi felé halad a magyar iskolarendszer, de nem egysze­­rűen a gyengébb képességű vagy a hátrányos társadalmi hátterű, hanem még a részleges tanulási zavarral küzdő gyerekeket is leszakítja.

A gyógypedagógusok a folyamatos segítséget, a megfelelő szakember jelenlétét, a gyerekek segítésének szándékát várnák el. Az mondják, az osztályzat alól való felmentés a más tempóban fejlődő gyereket védi a rossz oktatási rendszertől. Azért kellett bevezetni, mert az iskoláink nincsenek felkészülve a sorból kilógókra. Akkor sem, ha nekik pusztán részleges vagy átmeneti tanulászavaraik vannak, ami azt jelenti, hogy az esetek nagy többségében intelligens, értelmes, a világ iránt érdeklődő, bizonyos tárgyakból kiválóan teljesítő gyerekekről van szó, akik mégis folyamatos kudarcokkal kénytelenek szembetalálni magukat az iskolában.

Megtört gyerekként érkeznek az érettségijükre, tele szorongással, és a biztos tudattal, hogy ők a „rosszfiúk”. Az új törvény tényleg a mélybe taszítja őket. A törvénymódosító értelmében nem jár osztályzás alól való felmentés a számukra egészen más módszerekkel megtanulható tárgyakból. Nincs tehát védőburok, amely legalább a rossz rendszerben való viszonylag „jó” megoldásként picit visszafogta különleges helyzetük következményeit. Az új törvény kioldotta a fékeket, ezek a gyerekek gőzerővel haladnak a szakadék felé...


ITT OLVASHATÓ

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése