2018. augusztus 5., vasárnap

IZZIK AZ ÁGY! - HOGYAN ALUDJUNK JÓL KÁNIKULA IDEJÉN!

LELKIZÓNA BLOG
Szerző: kreatív pszichológia
20048.08.01.


Itt a nyár és ilyenkor nem ritka, hogy napközben 30 fok fölé melegszik a hőmérséklet, amit sokan nehezen viselnek, de ami mindenkit megterhel, azok a forró éjszakák. Izzik az ágyunk, csatakosan forgolódunk, nem jön álom a szemünkre… Miért lehetetlen pihenni ilyen melegben?

Miért nehéz jól aludni kánikula idején?

Ennek biológiai oka van: az alvás feltétele, hogy a belső maghőmérsékletünk lehűlhessen. Ehhez az ideális szobahőmérséklet 16-19 fok. Nem véletlenül hangsúlyozzuk az alvásterápia során, hogy hűvös hálószobában kell aludni, így a tüdőnk a belélegzett hideg levegővel folyamatosan segítünk szervezetünk hűvösen tartásához. Sajnos a kánikula alatt éjszaka se süllyed 20 fok alá a hőmérséklet, ezért az alvásnak ez a nagyon fontos külső feltétele nem valósul meg.

Hűtse le magát!


Szerencsésnek mondhatják magukat azok, akiknek klíma berendezésük van a hálószobában, de mit tegyenek azok, akiknek nincs? Ha már a levegőt nem is tudják hűteni, legalább a testüket hűtsék! Egy vödör víz az ágy mellett 2 törülközővel jó szolgálatot tehet: míg az egyik ázik, a másikkal a mellkasunkat borogatjuk. Akár nedves lepedővel is betakarózhatunk. Ne féljünk, rekkenő hőségben egészséges ember ettől biztosan nem fázhat meg! Természetesen a lefekvés előtti hűvös fürdő vagy zuhany szintén nagyon fontos.

Meg szokták kérdezni tőlem, hogy vajon egészséges-e a klíma a hálószobában? Igen, a helyesen alkalmazott klíma berendezésnek nagyon fontos egészségvédő szerepe van a kánikula idején. A kellemesen hűvös szobában könnyű álomba merülni. Azt szoktam javasolni, hogy már délután kezdjék meg a hálószoba hűtését, hogy a falak is lehűlhessenek, mire aludni megyünk és éjszakára okosabb kikapcsolni a klímát, mert a klíma miatti hideg légáramlatok sokaknál felsőlégúti megbetegedést okoznak.

Ha a klíma nem megoldható, egy ventilátor is hasznos tud lenni, de – főleg gyerekszobában – nagyon vigyázzunk arra, nehogy balesetet okozhasson!

Az átforrósodott falak miatt a lakások éjszakára sem hűlnek le, pedig kint már akár elviselhető lenne a hőmérséklet. Sokan – akik tehetik - ilyenkor inkább kint alszanak a szabad ég alatt, teraszon vagy kertben, szúnyogriasztóval felszerelkezve. Jó ötlet!

Idős vagy beteg emberek esetében – akiket a forró éjszakák a leginkább megviselnek - különösen fontos a pihentető alvásról gondoskodni, hisz a jó alvás az egyik legfontosabb tényezője az életminőségnek. Nekik a kezüket és lábukat csavarjuk vizes ruhába, a homlokukra is tegyünk vizes zsebkendőt, ugyanúgy mintha lázasak lennének. Mindegy, hogy mitől vagyunk kimelegedve: attól, hogy lázasak vagyunk, vagy attól, hogy kint hőség van, a lényeg, hogy hűteni kell a testünket!
...

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése