2017. december 1., péntek

KISPESTEN NEM ISKOLA NYÍLIK, DEVISZONT TANODA

MÉRCE
Szerző: SZABÓ LIZA
2017.11.30.



Sőt, nem is tanoda, hanem egy tanodajellegű hely – de erről majd később.

Az idei év szeptemberétől kezdve különböző helyszíneken és internetes platformokon hallhattunk egy új oktatási kezdeményezésről, a Deviszontról. A kísérlet kigondolói egy eseménysorozat keretében járták körül a (szak)oktatás gazdasági vonatkozásait, a tanodamozgalmakat, a pedagógusképzést és a Taigetosz-törvényt – ami pont a különösen hátrányos helyzetben lévőket, a tanulási nehézségekkel küzdőket sújtaná.

Ez a folyamat most zárult le, hogy ezzel elkezdődhessen maga a projekt, amit már több mint egy éve készítenek elő.

Az iskola falain kívüli tanulási és szórakozási lehetőség megvalósításának ötlete onnan jött, hogy a szervezők számára egyre inkább vállalhatatlannak tűnnek az itthon működő intézmények, amik inkább csak elmélyítik a társadalomban amúgy is meglévő igazságtalanságokat.

A szervezők november 24-én a Gólya Közösségi Házban többféle programot kínáltak az érdeklődőknek indulásuk örömére, és további adományok gyűjtésére. Ki osztja az észt? – címmel rendeztek kerekasztal-beszélgetést, majd a ‘tanoda’ indítói meséltek elképzeléseikről. Mindeközben a bejáratnál támogató jegyeket, valamint tombolát lehetett vásárolni a szervezet támogatására, bent pedig szendvicseket, pompás pogácsát és fahéjas csigát.

A rendezvény középpontjában a különféle felszabadító pedagógiai akciók álltak. A szervezők három olyan embert hívtak meg beszélgetni, akik valamilyen módon kötődnek a kritikai elméletekhez és a kritikai pedagógiához, amelyen egyszerre értik a társadalmi rendszer és az oktatás általános ideológiájának és módszereinek megkérdőjelezését. Mindhárom résztvevő olyan projektben dolgozik, amely saját területén küzd az elnyomás ellen, legfőbb célkitűzésük egy egyenlőbb társadalom – ami, mint Kovai Melinda (a Helyzet Műhely tagja) megjegyezte, nem mindenki számára magától értetődő vágy.

A kritikai pedagógia többnyire kifogásolja az uralkodó oktatási módszereket, de – szemben a felkapott alternatív oktatási modellekkel – tovább is megy ennél. A felszabadító oktatás elméletével rendszerszintű társadalmi változásért küzd, az elnyomás megszüntetése felé törne. Felbontja a hagyományos tanár-diák (elnyomó-elnyomott) ellentétpárt, hogy együtt tanuljanak, egyszersmind politikailag is elkötelezetté váljanak a résztvevők...


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése