2020. szeptember 25., péntek

A KANONIZÁLT NYUGATI MŰVEK NEM VÉGEZHETIK EL HELYETTÜNK A MÚLTFELDOLGOZÁS PISZKOSMUNKÁJÁT

MÉRCE
Szerző: VILMOS ESZTER
2020.09.25.


A holokauszt után született generációk alkotóinak a szemtanúk hitelessége nélkül kell új formákat találniuk az utóemlékezet és az ott-nem-lét tapasztalatának ábrázolásához. A mindannyiuk számára adott időbeli távolság egyre gyakrabban térbeli távolsággal egészül ki, és jelentősen eltérő narratívákat alkot a világ különböző pontjain.

Az Egyesült Államok vitathatatlanul nagy hangsúlyt fektet a holokauszt emlékezetére. Akár a populáris kultúrát, akár a magasirodalmat, akár az intézményrendszert (tanszékeket, kutatóközpontokat, múzeumokat) vesszük szemügyre, azt látjuk, hogy a holokauszt eseményei és áldozatai iránt mutatott érdeklődés még inkább előtérben van, mint a soának egykor helyet adó Európában, az évtizedek múlásával pedig szemlátomást cseppet sem halványul.

Ahogy Laczó Ferenc is megjegyzi, „[a] hidegháború vége felé […] egy csaknem összeurópai, ugyanakkor elsősorban közép- és kelet-európai esemény vált a nyugati, leginkább az amerikai történelmi emlékezet egyik kitüntetett pontjává”. Arra, hogy mi vezetett az „univerzális jelentőségű holokauszt-emlékezet nyugati intézményesüléséhez”, e sorozatban Zombory Máté írása tér ki részletesen, az USA globális tudományos hegemóniájához szintén hozzájáruló „kvantitatív forradalomra” pedig Ginelli Zoltán cikke.

Az angolszász kultúrákban eközben bevett gyakorlat, hogy a holokausztoktatás elsősorban nem történelmi folyamatok és tények közvetítése, hanem morális érzékenyítés.

A módszer mögött álló megfontolások szerint a holokauszt a kirekesztő gondolkodás és viselkedésmód végpontja, ebből pedig az következik, hogy elfogadónak és előítéletektől mentesnek kell lennünk, egyenlőnek tekintenünk egymást, és segítenünk az elnyomottakon.

Bármilyen jó szándékúnak tűnik is ez a narratíva, mégiscsak felmerülhet bennünk, hogy a módszeres, származási (és egyéb) alapú, országhatárokat és kegyelmet nem ismerő genocídiumból bármiféle tanulságot levonni kevéssé célravezető...

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.