2018. január 23., kedd

SEGÍTENE-E EGY ÁLLAMI MOBILVÁLLALAT A HORRIBILIS TELEFONDÍJAK CSÖKKENTÉSÉBEN?

MÉRCE
Szerző: BÜTTL FERENC
2018.01.23.



Lázár János, a Miniszterelnökséget vezető miniszter a minap egy lakossági fórumon a következőket mondta: „nem sikerült azonban állami tulajdonban lévő mobilszolgáltatót létrehozni, de erről nem szabad lemondani,” majd később azt, hogy „a következő ciklusban újra meg kell próbálkozni azzal, hogy legyen nemzeti tulajdonban lévő mobilszolgáltató.” 

Azaz, ha a Fidesz nyeri a 2018-as parlamenti választásokat, akkor
a kormány ismét nekigyürkőzik egy állami mobilszolgáltató gründolásának.

Nem ez lenne az első kísérlete Orbánéknak arra, hogy erősítsék az állami jelenlétet a telekommunikációs piacon. 2012-2014 között már volt egy – akkor sikertelen – kísérlet egy állami mobilszolgáltató létrehozására. Az MPVI Mobil Zrt-t 2012-ben alapította a Magyar Posta azzal a céllal, hogy új szolgáltatóként a piacra lépjen és „lenyomja az árakat”. A vállalat 2014-ben megszűnt (beolvadt a Magyar Postába), miután a bíróság megsemmisítette annak a tendernek az eredményét, amelyen a vállalat megszerezte a működéshez szükséges frekvenciákat. Akkor a kormány visszavonulót fújt, nem erőltette tovább az állami mobilcéget, ám most úgy tűnik, újra napirendre kerül az ötlet. Mindezek fényében érdemes megvizsgálni, hogy vajon


szükség van-e negyedik mobilszolgáltatóra, legyen az akár nemzeti (állami), akár nem?

A válasz röviden az, hogy lehetséges, feltéve, hogy a szabályozási lehetőségek kimerültek.

A létező vállalatok magasan tartják az árakat

Hogy az új mobilszolgáltatónak (amely nyilván internet elérést is biztosítana ügyfeleinek) állami cégnek kell-e lennie, vagy sem, illetve, hogy ha nem állami vállalatként jön létre, akkor milyen esélyei lennének a piacon, valamint, hogy ha mégis állami vállalat lép be negyedik szereplőként, az milyen problémáket vetítene előre, ezek nyitott kérdések. De hogy

a piacnak jót tenne egy új szereplő megjelenése, aki felrázza egy kicsit az elkényelmesedett szereplőket, erősebb versenyt és alacsonyabb árakat hozva, az nem kétséges.

A mobilpiac, de a távközlési piac is általában, oligopol piac, vagyis csupán néhány szereplő található a kínálati oldalon. A hazai mobilszolgáltatók esetében konkrétan három...

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése