2024. január 10., szerda

NAHALKA ISTVÁN: A MAGYAR OKTATÁSPOLITIKA MÁR 2010-BEN KONZERVATÍV FORDULATOT VETT

HÍRKLIKK
Szerző: MILLEI ILONA
2024.01.10.


Azon, hogy Orbán Balázs konzervatív oktatáspolitikai fordulatot követel, Nahalka István oktatáskutató csak azért csodálkozik, mert szerinte ez a konzervatív fordulat 2010-ben már bekövetkezett. Vagyis a miniszterelnök politikai igazgatója olyasmiről beszél, ami már megvan. Ha a magyar oktatást még konzervatívabbá akarják tenni, ha elkezdik az esélyegyenlőtlenség problémát is felfejteni, és azt mondani, hogy „mindenki annyit ér, amennyije van”, ha teljesen megszűnik az esélyegyenlőtlenségek oktatáspolitikája és a gyakorlata is, az Nahalka István szerint már egy nagyon erős szélsőjobboldali fordulat lenne.

Mit jelent az a magyar oktatás szempontjából, ha a frissen létrehozott nevelésügyi kormánybizottság tagja, a miniszterelnök politikai igazgatója, Orbán Balázs a Facebookon ország-világ tudtára adja, hogy nálunk konzervatív oktatáspolitikai fordulatra van szükség?

Éppen két svéd szerzőnek a svéd oktatásról szóló 2022-ben megjelent könyvét olvasom, aminek az a címe, hogy „Elhülyülés”. Ez a könyv pontosan ezt a konzervatív fordulatot írja le. Vagyis amit Orbán Balázs mond, az világjelenség. Egyre több olyan hang van a pedagógiában, amely a XX. században – szerintem a ’60-as-’70-es években – elkezdődött reformváltozásokat, a reformpedagógiát tartja az oktatásban a rossz eredmények okának. A két svéd szerző is több dolgot nagyon nehezményez a modern oktatásból, és azt a rossz eredmények okának is tartják. Az egyik az a piacosodás, ami sajátos svéd szempont. Nekünk ezzel nem kell foglalkoznunk, mert nálunk ez nem jelent különösebb problémát. A másik viszont alapvető, és nagyon sok minden másra is kiterjed. Ők azt mondják, hogy az oktatási rendszerben az alapvető tanulásszemlélet konstruktivista lett, egy posztmodern konstruktivista, „az igazság utáni” szemléletmódot tükröz. Vagyis tulajdonképpen az a nagy-nagy átalakulás, ami zajlik – kicsit zajtalanul, nem nagyon veszi észre a közönség, sőt sokszor a pedagógusok sem, a pedagógiát nagyon jelentős mértékben átalakulóvá tette az elmúlt évtizedekben. A svéd szerzők szerint ez rossz irány, és ők ezt a svéd iskolarendszeren keresztül próbálják meg bemutatni. Ők is azt mondják, hogy vissza kell térni a hagyományos értékekhez, de sok minden mást is mondanak emellett. Szerintük az emberiség összegyűjtötte az igaz, tudományosan igazolt tudásrendszereket, amiket a tantervekbe bele kell rakni. Azt is mondják, nem igaz, hogy mindenkinek azt kell tanulnia, amire neki személyesen szüksége van, szerintük mindenkinek ugyanazt kell tanulnia. Egységes tantervekre van szükség, a gyermekközpontúság butaság. Az oktatásnak pedagógusközpontúnak kell lennie, mert a pedagógus a legfőbb letéteményese a sikernek. Vagyis mindent hasonlóan fogalmaznak meg, mint Orbán Balázs, legfeljebb nem annyira nacionalista a megközelítésük, mint az övé. (O.B.: „a természettudományos ismeretek elengedhetetlen és alapos átadása mellett az iskolának el kell köteleznie magát az olyan értékvállaláson alapuló ismeretek mellett, mint amilyen a klasszikus műveltség és a nemzeti kultúra.” – a szerk.) De, mint mondtam, ez a konzervatív pedagógia világjelenség...

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.