2021. június 14., hétfő

POLYÁK GÁBOR: VÉRLÁZÍTÓ HAZUGSÁGOK VESZNEK KÖRÜL MINKET

HÍRKLIKK
Szerző: MILLEI ILONA
2021.06.14.


A Mérték Médiaelemző Műhelynél (MMM) 2011 óta rendszeresen készülnek elemzések a magyar média helyzetéről. Polyák Gábor, az MMM vezetője, az ELTE BTK, Média és Kommunikációs Tanszék oktatója azt mondja, a magyar médiahelyzettel kapcsolatban már nehéz újat mondani. Gyakorlatilag 2014-re kész volt az a rendszer, ami szerint a Fidesz médiapolitikája működik. Tulajdonképpen Simicska Lajos találta ki, hogyan kell a közpénzeket becsatornázni, újabb és újabb médiumokkal megjelenni különböző területeken, kiszorítani a független hangokat. Simicska ugyan kiesett, de az egésznek a logikája nem változott. Miközben a fideszes potentátok percről-percre több embert érnek el, aközben a független média egyre kisebb szigetekre szorul vissza. Nem kell már itt klasszikus értelemben vett cenzúra, bárki bármikor megfojtható. Polyák Gábor szerint a jelenlegi médiát önmagában nem lehet meggyógyítani, ehhez a jogállamot, a piacgazdaságot is meg kell. Annyira mélyre süllyedtünk, hogy ebből a mostani helyzetünkből akkor tudunk majd igazán kijönni, ha az orbáni politika tartósan eltűnik a magyar közéletből.


A Mérték Médiaelemző Műhely online konferenciát tartott a közelmúltban. A vezetésével az elmúlt egy évben a szlovák Memo98, a cseh MediaForum és a román ActiveWatch együtt vizsgálta a négy ország médiapolitikáját. De hogy került sor egyáltalán erre a vizsgálatra?

– A Mérték 2011 óta minden évben elemez a magyar médiarendszerrel kapcsolatban néhány nagy területet, ilyen a médiapiacon a tulajdonosi szerkezet változása, az állami reklámköltések alakulása, az újságíróktól interjú, vagy kérdőív segítségével megtudakoljuk, hogy ők miként élik meg a helyzetüket, hogy látják a sajtószabadságot. A Médiatanácsnak elsősorban a frekvencia-pályázatait szoktuk alaposan kielemezni. A sajátos magyar helyzetre tekintettel, mindenki másnál jobban tudjuk, hogyan kell a médiapolitikát elemezni, és már évekkel ezelőtt úgy döntöttünk, hogy ezeket megpróbálnánk más országban is alkalmazni, megvizsgálni, hogy ott milyen eredményre vezetnek. Úgy alakult, hogy volt pályázati lehetőség, és így be tudtunk vonni három másik országot is. Volt egy partnerünk Csehországból, egy Szlovákiából és egy Romániából. Többé-kevésbé ugyanazon szempontokból, ugyanazokkal a módszerekkel vizsgálták ők is a saját médiapolitikai helyzetüket, amiből így nem csak a magyar, hanem egy közép-kelet-európai összkép is kirajzolódik...

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.