TRANSPARENCY INTERNATIONAL MAGYARORSZÁG Szerző: TRANSPARENCY INTERNATIONAL MAGYARORSZÁG 2024.09.
Vezetői összefoglaló
1. A magántőkealapok létrehozásának sajátosságai Magyarországon
1.1 A magántőkealapok szabályozási környezete
1.2 A magántőkealapok elterjedése Magyarországon
1.3 Tőkebefektetések régiós viszonylatban
2. A magyar offshore – a magántőkealapok tulajdonosi hátterének átláthatósága
2.1 A tényleges tulajdonos fogalma
2.2 Magántőkealapok a tényleges tulajdonosi nyilvántartásban
2.3 Ki a magántőkealap tulajdonosa?
2.4 A titoktartás kockázatai
3. Közpénzekhez való hozzáférés
3.1 Az állam, mint befektető szerepe a tőkepiacokon
3.2 Állami tőkebefektetések mértéke
3.3 Állami tőkebefektetések nyilvánossága
4. Ajánlások
...Az elmúlt időszakban a tulajdonosok kilétét elrejtő változatos társasági és befektetési formák komoly népszerűségre tettek szert Magyarországon a magántőkealapoktól az osztalékelsőbbségi részvényeken át a vagyonkezelő alapítványokig. E konstrukciók közül kiemelkednek a magántőkealapok, amelyek jelentőségét mutatja, hogy számuk 2023 végén hozzávetőleg 160 darabot tett ki, és az ily módon befektetett vagyon értéke – mindössze néhány évnyi meredek növekedés után – immár mintegy 2400 milliárd forintot ért el, amely a magyar GDP hozzávetőleg 3 százalékának felel meg. Tanulmányunkban arra keressük a választ, hogy milyen jogszabályi, illetve gyakorlati hiányosságok vezettek oda, hogy a magántőkealap a legalizált vagyonelrejtés szinonimájává válhatott, és milyen javaslatok tehetők az átláthatóbb működés érdekében.
A tőkealapok működését szabályozó előírások alapvetően a befektetők és a befektetések biztonságát szolgálják. Titoktartási szabályok írják elő a befektetők kilétének védelmét, melyek lehetővé teszik, hogy a tulajdonosok rejtve maradjanak. A titoktartási kötelezettség miatt a magántőkealapokat regisztráló és az alapkezelők egy részét felügyelő jegybank sem fedheti fel a tőkealapok befektetőinek személyét, hiába áll rendelkezésére megfelelő adat.
Mindeközben az uniós, és az arra épülő hazai pénzmosás elleni rendelkezések előírják a tényleges tulajdonosok (vagyis a szervezetek végső haszonélvezőiként, illetve irányítóiként fellépő természetes személyek) azonosítását és nyilvántartását. A hazai tényleges tulajdonosi regiszterből azonban a magyar kormány 2023 folyamán eltávolította a magántőkealapokra vonatkozó adatokat, miután több alapkezelő és magántőkealap tulajdonosának kilétére fény derült. A magántőkealapok mint azt a Nemzetgazdasági Minisztérium megerősítette, jelenleg sem szerepelnek az adóhatóság tényleges tulajdonosokról vezetett nyilvántartásában. Így ezek az információk nem elérhetőek összesítve sehol, nemcsak a nyilvánosság számára, hanem a hatóságok részére sem. Egyedi adatokhoz csak egyes eljárások keretében férhetnek hozzá az arra jogosultak, illetve abban az esetben, ha azokat maga az alapkezelő nyilvánosságra hozza.
Mindez ellentmond a hatályos uniós szabályozásnak...