2023. május 7., vasárnap

„MARUZSA ZOLTÁN GONDOLKODÁSÁT KÖRÜLBELÜL 200 ÉVVEL EZELŐTTRE TUDNÁM ELHELYEZNI” – OKTATÁSKUTATÓ A KÁOSZ OKAIRÓL

VÁLASZ ONLINE
Szerző: SASHEGYI ZSÓFIA
2023.05.05.


Mi köze van az emancipációnak a tanárhiányhoz? Miért nem várhatjuk, hogy a tanárok egy emberként felálljanak és forradalmat csináljanak? Milyen oktatási modell lehet minta számunkra? A közgazdász és szociálpolitikusi diplomával is rendelkező Lannert Judit oktatáskutatót, az Országos Közoktatási Intézet Kutatási Központjának volt igazgatóját, a T-TUDOK Tudásmenedzsment és Oktatáskutató Központ alapítóját kérdeztük.


– A magyar oktatáspolitika a politikusok jövőhiányos szemlélete miatt jutott a szakadék szélére vagy épp ellenkezőleg, van benne koncepció? Talán az, amit Totyik Tamás sejt mögötte, hogy összeszerelő országot építsenek, lezárják a társadalmi mobilitást és az elitképzést az egyházi iskolák felé tolják?

– Nem tudom pontosan, mi van a politikusok fejében, gyanítom, más van a köznevelésért felelős államtitkár Maruzsa Zoltánéban és más Orbán Viktoréban, de az biztos, hogy mindenki hoz magával egy oktatási modellt a gyerekkorából. Minden új intézkedés esetében felfedezhető, hogy mintát ad számukra a Kádár-korszak oktatása, amit pedig nagyon hiányolok, az a kreativitás. Maruzsa Zoltán gondolkodását körülbelül 200 évvel ezelőttre tudnám elhelyezni. Az, hogy a szakképzés minőségét megpróbálják javítani, még jó döntés is lehetne, de egyelőre nem sikerül nekik, mert ehhez tényleg jó pedagógusok kellenének. Ha viszont a tanárokkal szemben bizalmatlanok, teljesen elveszítik ezt a réteget. Pedagógus nélkül pedig ezt a problémát nem lehet megoldani. Már azzal mellélőttek, hogy azt gondolták, a helyzet magától megoldódik. Mivel sok nőt és gyereket érint, nekik eleve nem annyira fontos, mint a férfias területek, az ipar, a katonaság vagy a futball. Most szembesülnek azzal, hogy nem oldódnak meg maguktól a problémák, és ebben szerintem nagy része van a női emancipációnak, hiszen

felnőtt egy olyan generáció, amelynek már nem pálya, hogy csendben végezze a láthatatlan munkát, és annyi legyen az elismerés számára, hogy szépen megtestesíti a női princípiumot.

A magyar közoktatás most és korábban is erre volt felépítve és magától értetődőnek tartották, hogy alacsony béren is működik, most pedig azért vannak bajban, mert a megszokott minta nem megy tovább. Magyarországon a közszolgáltatások színvonala folyamatosan épül le. Ott tartunk, hogy hiába akarnak elitképzést az egyházi iskolákban, már ott sincs elég tanár. Lehet magán fogorvosi rendelőt nyitni, de magánonkológiát már nagyon drága lenne felállítani, ugyanígy lehet magániskolát is csinálni, de magántanárképzést indítani beláthatatlanul sok költséggel járna. Ezt okosba már nem lehet megoldani, ezért vannak bajban.

– Bajban vannak? Nem arról van szó, hogy akkor is bevezetik például a státustörvényt, ha az egész tanártársadalmat magukra haragítják vele?

– Attól, hogy nem gondolják, hogy bajban vannak, még lehetnek bajban, de szerintem ez most már tudatosul is bennük. Lehet azt mondani, hogy kevés tanár megy ki az utcára, de most már jó ideje folyamatos a feszültség, elkezdtek aktivizálódni a szülők, a diákok is, ezt már nem olyan egyszerű lesöpörni az asztalról. Egyébként az utóbbi időben olyan szavak hagyták el Orbán Viktor száját az oktatás kapcsán, amilyenek eddig még soha, ami szerintem bíztató jel. Ha nekik az innováció annyira fontos, mint mondják, akkor be kell lássák, hogy amit most csinálnak, öngyilkosság. Ez az út nem oda visz...

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.