2017. március 6., hétfő

FEJLESZTÉSEK, AMELYEK AZ OLIMPIA HELYETT FONTOSAK LENNÉNEK BUDAPESTNEK

TÉNYTÁR BLOG
Szerző: del Toro
2017.03.06.


A kormány meglehetősen kevés érvet sorakoztatott fel az olimpia mellett, ám az egyik visszatérő kommunikációs panel az volt, hogy olyan fejlesztéseket kellene megvalósítani az olimpiához, amelyeket egyébként is megvalósítanának a közel jövőben. Ennek némileg ellentmond Lázár nyilatkozata, amelyben már befenyítette a budapestieket, hogy a pályázat visszavonásával együtt bukták a fejlesztésre szánt pénzeket. Mindenesetre most összeszedtünk néhány olyan infrastrukturális fejlesztést, amelyekre az olimpia nélkül is szüksége lenne a fővárosnak.

Négyes metró, ötös metró…
Bár az utóbbi hónapokban az OLAF-jelentés nyomán igencsak komoly korrupciós ügyek kerültek a felszínre a 453 milliárd forintba kerülő 4-es metró építése körül, az igazság az, hogy a legújabb metróvonal még közel sincs befejezve. A Kelenföld és a Keleti pályaudvar között közlekedő metró építési költsége, a túlárazásokon és mutyizásom túl, azért mászott ennyire magasra, mert a Demszky-féle városvezetés egy „gyönyörű, fantasztikusan szép” metróvonalat szeretett volna, holott az indokolatlan belső méretek igencsak megdobták a beruházás költségét.

Jelenleg 160 ezren használják naponta átlagosan az M4-es vonalat, holott annak idején, egy merész ötlettől vezérelve 474 ezres utasszámot ígértünk Brüsszelnek. Egyelőre még távlatokban sem látszik, hogy valaha befejeznék-e a 4-es metrót. Pedig a vonal gazdagréti/budaörsi, valamint újpalotai meghosszabbítása jóval forgalmasabbá és az elővárost a belvárossal összekötő vonallá alakítaná a 4-es metrót.

És akkor még nem is beszéltünk az M5-ös vonal terveiről, amely nem is annyira metró lenne, hanem a szentendrei és a csepeli, ráckevei HÉV összekötéséből létrejövő észak-déli gyorsvasút. Az M5 első üteme szerint a ráckevei vonalat az Astoriáig vezetnék be. A terv szerepel egyébként a Balázs Mór-tervben is, amelyet néhány évvel korábban maga Tarlós szignózott. Ez a terv Budapest közép távú infrastrukturális fejlesztéseit tartalmazza, csakhogy azóta sokat fordult a világ. Nemrég például éppen az olimpia miatt került veszélybe az észak-déli gyorsvasút terve, ugyanis a Fidesz HÉV helyett inkább villamost szeretett volna Csepelre.

Az M5 egyelőre távoli álom, még a MÁV által átvett HÉV fejlesztésére sem láttunk semmiféle tervet. Holott az egyik legnyomósabb érv éppen az volt az államosítás mellett, hogy ezáltal már országos vasútnak minősül a HÉV, nem pedig fővárosinak, vagyis akár uniós pénz is felhasználható lenne az elővárosi vonalak felújítására...

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.