2018. május 28., hétfő

VAN RENDSZER A SVÉD-KÁOSZBAN?

HATÁRÁTKELŐ BLOG
Szerző: Határátkelő
2018.05.28.


A skandináv oktatással (általában az életmóddal) kapcsolatban rengeteg (fél)információ kering Magyarországon, de azért teljesen más mindezt személyesen megtapasztalni. Kati két éve költözött családjával (férjével és két gyermekével) Svédországból, így aztán első kézből szerzett tapasztalatokat az oktatásról. Mai bemutatkozó írásában csak a legfontosabbakat írta le, ha minden jól megy, akkor sorozat lesz a svéd iskoláról és minden egyéb érdekességről.

„A skandináv oktatási rendszer sikerességéről már sokat hallottunk, és bár a négy országból a finn módszer a legsikeresebb, mégis szülőként belülről megélni a svéd oktatási ideológiát számomra nagy élmény.

Röviden szeretnék bemutatkozni: Kati vagyok, férjemmel és két gyerekünkkel vágtunk neki Svédországnak egy munkalehetőség miatt, amit elfogadtam.

Nem mindenáron akartunk külföldre költözni, de már régen tervben volt, hogy kipróbálnánk, és mivel a cég kedvező és határozatlan idejű szerződést adott, valamint férjemnek élnek rokonai Svédországban, és nem utolsó sorban a gyerekek szempontjából is hasznosnak gondoltuk, hát belevágtunk és 2 hónapon belül már ki is költöztünk.

Alig több mint két éve érkeztünk Stockholmba egy negyedikes és egy hatodikos kislánnyal a családban, így volt elég élményem a magyar általános iskolákban is.

Tanév közepén érkeztünk, ami a lányoknak nem volt könnyű, ráadásul nulla svéd nyelvtudással rendes állami svéd iskolába kellett beilleszkedniük. És akkor még tegyük hozzá a kiskamasz életkor sajátosságait is... utólag minden tiszteletem a lányoké, fantasztikus, amit elértek a két év alatt, de erre még visszatérünk.

Nem beszélik a nyelvet? – Miért aggódik anyuka?

Svédország fel van készülve az iskolai integrálásra, a külföldről érkező gyerekeknek szeretnének mindent megadni, amivel élni kell, de persze nem visszaélni.

Az iskola hivatalból gondoskodik a magyar nyelvű tantárgyi segítségről egy anyanyelvi tanár alkalmazásával, aki hetente 2-3 órában odaül a gyerek mellé, és lefordítja, amit nem ért. Lehet tőle kérdezni, leadja az anyagot magyarul, ha szükséges.

Minimum két évig joguk van a gyerekeknek erre a segítségre, és a heti egyszeri anyanyelvi órára pedig mindig joguk van a tanulmányaik végéig. Nem ez igazából az írásom lényege, de nagyon jól mutatja, hogy mennyire fontos minden egyes gyerek a rendszerben...

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.