2024. január 6., szombat

MI AZ A BUDAPEST-BÉRLET, ÉS MIÉRT LENNE ROSSZ, HA MEGSZŰNNE?

TELEX
Szerző: NAGY BÁLINT, TENCZER GÁBOR
2024.01.04.


Budapest-bérlet így, Budapest-bérlet úgy – az elmúlt hetekben központi téma lett a bérlettípus, miután kiderült: valamilyen, eddig ismeretlen ok miatt megszűnhet a sokak számára kedvező utazási lehetőségeket kínáló bérlet.

Talán sokan észre sem veszik, hogy amikor a fővárosban havi teljes árú vagy diákbérletet vesznek, akkor valójában Budapest-bérletet vásárolnak. Az elmúlt bő évtizedben evidencia lett a fővároson belül, hogy az emberek ezzel a bérlettel felszállhatnak a HÉV-re, a külsőbb kerületekben élőknek pedig nem feltétlenül kell megvárniuk a BKK-s kék buszt, hanem tökéletes nekik a Volán által üzemeltetett (sok esetben szintén kék) járat is. Kiegészítő jegyet kizárólag akkor kell vásárolni mind a MÁV-HÉV, mind a Volán járataira, ha elhagyjuk Budapestet, azaz átléptük az úgynevezett szakaszhatárt. De mi pontosan a Budapest-bérlet? Kinek jó? Ki finanszírozza ezt az egészet, hogy mindenkinek jó legyen, és miért okoz most zavart az ekörül kialakult vita a főváros és Lázár János minisztériuma között?

Mi a Budapest-bérlet?

Amit a fővárosban havi bérletként veszünk, az a Budapest-bérlet. Ennek lényege nagyon röviden az, hogy a fővárosban egyetlen jeggyel lehessen használni a különböző szolgáltatók járatait. A bérlet tehát a BKK által üzemeltetett buszok, metrók, villamosok mellett Budapest közigazgatási határán belül érvényes az immár az állami MÁV-hoz tartozó HÉV-re, a Volánbusz kijelölt elővárosi járataira, illetve a MÁV-START meghatározott vonataira, amelyek Budapesten közlekednek. Ha valakinek nincs dolga például az agglomerációban, akkor ez fel sem tűnik, hiszen az emberek többségét miért is foglalkoztatná, hogy a busz vagy a HÉV oldalára és elejére melyik vállalat neve van kiírva.

Kinek jó ez az egész?

A Budapest-bérlet leginkább azoknak a budapestieknek kedvező, akik valamilyen, nem fővárosi közlekedési cég által üzemeltetett járattal közlekednek. Például külsőbb kerületekből sokan járnak be vonattal a belvárosba, sokan pedig olyan Volán által üzemeltetett busszal járnak, amelyek szintén nem hagyják el Budapest közigazgatási határát.

Rengeteg konkrét példát is lehet hozni: ha valaki például a MÁV-HÉV által üzemeltetett szentendrei H5-ös HÉV-re száll fel a Batthyány téren, akkor Budapest-bérlet birtokában egészen Békásmegyerig használhatja a járatot, nem kell semmilyen pluszjegyet vásárolnia. Buszoknál is hasonlóan működik a rendszer. Amennyiben valaki felszáll például a Kelenföldről induló, Szigethalom felé közlekedő 689-es buszra, akkor egészen az utolsó budapesti megállóig (Növény utca) használhatja Budapest-bérletével a buszt, ezután van csak szükség kiegészítő jegyre...

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.