2023. január 9., hétfő

A VÁLLALKOZÓ A MAGYAR MÉDIÁBAN: ÜZLETI ZSENI VAGY MAKKOS CIPŐS SIMLIS?

QUBIT
Szerző: SZABÓ ATTILA
2023.01.09.


A hazai média a rendszerváltástól kezdve kifejezetten negatív képet festett a vállalkozókról, azóta viszont sokat változott a helyzet. Virágh Enikő és Szepesi Balázs kutatása a 2015-től 2019-ig terjedő időszak jellemző figuráit vizsgálja a hobbivállalkozóktól a népmesehősökig.


Milyen kép él bennünk a vállalkozókról? Dörzsölt seftesek vagy ötletgazdag önmegvalósítók? Hogyan erősít rá erre a képre a média, és hogyan változott mindez a rendszerváltás után? Virágh Enikő és Szepesi Balázs Szociológiai Szemlében megjelent tanulmánya többek között arra jut, hogy a ‘90-es évekhez képest az utóbbi időben történt elmozdulás, az online médiában mindenképpen.

A kutatók a két világháború között kezdik el felvenni a történet fonalát, és rámutatnak, hogy az akkoriban domináns agrár-, ipari és pénzügyi szektorokban is nagyon jelentős volt a koncentráció. Ez pedig azzal járt, hogy kis és közepes vállalkozások nem igazán tudtak működni, így pedig nem alakulhatott ki a tisztes és társadalmi értelemben elérhető vállalkozó képe. Ráadásul a vészkorszakkal és a holokausztal még azokban a rétegekben is eltűntek a közepes méretű cégeket alapító vállalkozók, ahol egyébként legalább nyomokban léteztek. Az ‘50-es évek államosítási hulláma az agrárszektorban végezte el ugyanezt: előbb kuláklistára kerültek a módosabb parasztok és a nagygazdák, majd jött az államosítás és a téeszesítés...

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.