2020. január 6., hétfő

A FACEBOOK HATALMA

ÉLET ÉS IRODALOM / PUBLICISZTIKA
Szerző: BALLA ESZTER
2020.01.03.


Fennállásának tizenöt éve alatt volt már a demokrácia élharcosa, a nyílt társadalom szabad kapcsolatrendszerének szószólója. Mára a demokrácia aláásójaként hevesen bírálják az Egyesült Államokban. A Facebook-vasút azonban tovább robog, immár 2,45 milliárd utassal, csaknem 18 milliárd dolláros bevétellel.

Ki tudja, mit hoz nekik 2020? Tovább növelik politikai befolyásukat, netán királycsinálók lesznek a jövő évi elnökválasztáson, vagy ha megkésve is, de eljön a regulációk ideje?

2004-ben a húszéves harvardi diák, Mark Zuckerberg az általa kidolgozott egyetemi közöségi háló, a Theface­book kirobbanó sikere láttán nem sejtette, hogy terméke a digitális forradalom leghatékonyabb eszköze lesz, aminek szociológiai, társadalmi, sőt politikai hatását sem lehet majd elvitatni. Zuckerberg forradalmasította a kommunikációt, új dimenziót adott barátságnak, magánéletnek. „A magánélet a múlt normája” szlogen jegyében milliók mutatták meg önként magukat, világukat. A Facebook népszerűségének sokáig semmi sem ártott. Hiába óvtak pszichológusok, szociológusok a virtuális kapcsolatok ártalmaitól, aggódtak szülők gyermekük korai, fölösleges kitárulkozása miatt. Hiába figyelmeztettek kommunikációs szakemberek, hogy a szenzációra, nagy kattintásszámra épülő digitális sajtó kiszorítja a tárgyszerű, elemző hírközlést. Felhasználók milliárdjai döntöttek úgy, hogy Facebook nélkül nem lehet élni, kirekesztettnek éreznék magukat, ha nem lennének a közösségi háló tagjai.

A csúcstechnológia egyik úttörője, Jaron Lanier informatikus, író, ma a Facebook üzletpolitikájának egyik legélesebb bírálója úgy emlékezik a Szilícium-völgy hőskorára, mint amikor a „hippi-szocialista alapítók” abszurd módon egyszerre akartak mindent ingyen adni és nagy üzletet csinálni. Így jött létre a reklámokon alapuló, a felhasználót örökösen bombázó, függőséget okozó médium, ahol percenként kattintanak a „barátok”, nehogy valamiről lemaradjanak. Lanier szerint az ingyenességnek nagy ára van. Az adatok begyűjtésével termékké tették a felhasználókat, árulják őket külső, titokzatos cégeknek. Nyitottságot, átláthatóságot ígértek, holott senki sem tudja, milyen algoritmusok, robotok, kamu személyek, fizetett kommentelők állnak a háttérben...


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.