2020. április 18., szombat

A DUNÁNTÚLT ÉS A FŐVÁROS TÉRSÉGÉT SÚJTHATJA ELSŐKÉNT A MUNKAERŐ-PIACI VÁLSÁG A GOOGLE-KERESÉSEK ALAPJÁN

QUBIT
Szerző: QUBIT.HU
2020.04.17.


Magyarországon nő az érdeklődés a munkanélküliség iránt a Google-keresések alapján, de ez a növekvő figyelem nem egyenlően oszlik meg. Különösen a határok lezárása után és a Dunántúl északnyugati részén, illetve a fővárosban nőtt meg az érdeklődés. A keresések térbeli mintázata kísértetiesen emlékeztet a 2008-as válság elején megfigyelt munkanélküliségi adatok térbeli eloszlásához – olvasható a Közgazdaság- és Regionális Tudományi Kutatóközpont Közgazdaságtudományi Intézetének (KRTK KTI) kutatóinak legfrissebb elemzésében

„Ha azt feltételezzük, hogy az emberek azokra a fogalmakra keresnek rá a legtöbbször az interneten, amelyek az adott periódusban foglalkoztatják őket, akkor a keresési kulcsszavak alapján közelítő becslést adhatunk a munkaerő-piaci kilátások alakulására, illetve azok térbeli eloszlására is. Ehhez az állásvesztéssel kapcsolatos keresések gyakoriságát kell megvizsgálnunk az ország különböző részein” – írták.

Tóth Gergő, Czaller László és Elekes Zoltán azt vizsgálta, hogy milyen Google-keresési kulcsszavak dominálták a SARS-CoV-2 vírus, illetve a COVID-19-járvány magyarországi megjelenését követő, jelentős munkaerő-piaci bizonytalanságot hozó időszakot.

A Google szerint a világ

A kutatók úgy találták, hogy a településekhez rendelt gyakorisági adatok az állásvesztéssel kapcsolatos kulcsszavak iránti növekvő érdeklődést mutatják március 7. és április 5. között. Mint írják, az értékeket a Google egy 0-tól 100-ig terjedő skálára normálja, amelyen a 100-as érték azt a helyet jelöli, ahol a keresések teljes számához képest a legnagyobb a kérdéses tárgyszó népszerűsége. Az 50-es érték azt a helyet jelöli, ahol a népszerűség feleakkora. Így a magasabb gyakoriságértékek magasabb arányt jelentenek az országos (vagy éppen megyei) szinten számolt keresési arányokhoz viszonyítva.

A mutató relatív arányszámot, nem pedig abszolút keresésszámot jelöl. Egy kisebb község például, ahol a lekérdezések 80 százaléka kapcsolatos a munkanélküliséggel, kétszer akkora pontszámot kap, mint egy nagyobb város, ahol a lekérdezéseknek csak a 40 százaléka vonatkozik a munkanélküliségre. Ha egy település esetében a Google nem szolgáltat adatot, az nem azt jelenti, hogy ott egyáltalán nem keresnek rá a kérdéses kifejezésekre, hanem azt, hogy nem áll rendelkezésre elég adat a keresési kifejezésekről...

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.