2025. május 18., vasárnap

BESÜLT A REZSITRÜKK, AZ MVM TÉNYLEG PIACI ÉS NEM A SZÁMLÁK NARANCSSÁRGA REZSIBOKSZÁNAK VISZONYÍTÁSI ALAPJÁUL SZOLGÁLÓ CSÚCSÁRAKON VESZI A GÁZT ÉS AZ ÁRAMOT

NÉPSZAVA
Szerző: MARNITZ ISTVÁN
2025.05.15.


Tovább erősíti a lakossági közműszámlák „rezsibokszával” szemben főképp az MSZP által táplált átverésgyanút, hogy az MVM pénzügyi jelentésein alapuló számításaink szerint az állami energiacsoport gáznagykereskedője, az MVM Ceenergy tavalyelőtt köbméterenként átlag 106, tavaly pedig 86 forintért szerezhette be a nyersanyagot.

Az MVM-beszámolók alapján az MVM kiskereskedelmi vállalkozása, az MVM Next pedig, a belföldi kitermelésen kívül, 2023-ban köbméterenként 92, tavaly pedig becsülhetően 66 forint körüli áron vehette meg az MVM Ceenergytől a lakossági értékesítésre szánt gázt – tájékoztatta az ügy kapcsán lapunkat Tóth Bertalan MSZP-frakcióvezető. Ezek a piaci szinteknek nagyjából megfelelő értékek még sajátosabb fénytörésbe helyezik az MVM által kiállított gázszámla narancssárga úgynevezett rezsibokszát, amelyben az alacsony lakossági tarifánkon elérhető megtakarítást – saját magyarázójuk szerint – három éve a 2022. augusztusi, 1020 forintos piaci árcsúcsból vezetik le. (Bár ez áfát és rendszerhasználati díjat is tartalmaz, a nettó érték e tételek levonása után sem becsülhető köbméterenként 750 forintnál kevesebbre.) Pedig a rezsiboksz tartalmát szabályozó rendelkezés szerint a megtakarítást „a földgáz versenypiaci egységárához” kell viszonyítani. A nettó tőzsdei árak 2023 eleje óta köbméterenként 100-200 forint között mozognak.

Bár a jogszabály meglehetős tág értelmezési teret biztosít, Tóth Bertalan már 2023 közepén hangot adott abbéli felháborodásának, hogy a piacon nettó 100-200 forintért beszerezhető gázt a rezsibokszban bruttó 1020 forintosként tüntetik fel, vagyis az MVM a tényleges beszerzési költségeknél jóval magasabb árakhoz viszonyítva mutatja ki a rezsicsökkentett díjakon elérhető, ekképp a valóságosnál jóval nagyobb megtakarítást. Szerinte a megtévesztő tájékoztatás államin kívüli lakossági szolgáltató híján is sérti a versenyjogot. Az MVM akkori közleménye az ilyen megkereséseket szakmaiatlan támadásnak minősítve, a beszerzési szerződések hosszú távjára, a számlázásnál jóval korábbi, „előre fixált”, „magas árakon fedezett” beszerzésekre, rugalmassági, pénzellátási, árfolyamkockázati költségekre hivatkozva, a végfogyasztói ár és „a napi tőzsdei jegyzések” összevetését félrevezetőnek nevezve, visszautasította. Tóth Bertalan így a Gazdasági Versenyhivatalhoz (GVH) fordult, amely 2023. novemberében először azzal utasította vissza a részletes vizsgálatot, hogy „nem valószínűsíti” a rezsiboksz valótlanságát. A szocialista képviselő ezután bírósággal köteleztette a hatóságot alapos munkára. Bár a szerv meg is kezdte az úgynevezett versenyfelügyeleti eljárást, novemberben arra jutottak, hogy a rezsiboksz tartalmáról jogszabály és nem az MVM dönt, így az ügy nem tartozik sem a kereskedelmi szabályok, sem a GVH hatáskörébe. A képviselő fellebbezésére a GVH ilyenkor illetékes Versenytanácsa ez év januárjában a hivatalnak adott igazat, amit az ellenzéki képviselő újfent bíróságon támad...

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.