Szerző: TOTYIK CSENGE
2025.05.26.
A Kárpátok Alapítvány által életre hívott platform célja, hogy egy szakemberekből és intézményekből álló országos hálózatot hozzon létre az inkluzív oktatás és a korai képességfejlesztés támogatására. A kezdeményezés kiemelten fontosnak tartja, hogy a koragyermekkori szolgáltatások – ideértve a minőségi nevelést, oktatást és gondozást – minden gyermek számára hozzáférhetővé váljanak, függetlenül szociális háttértől.
A konferencia nyitóelőadását Dr. Gloviczki Zoltán, az Apor Vilmos Katolikus Főiskola rektora tartotta. Előadása rendkívül elgondolkodtató és figyelemfelkeltő volt.
Ahogy hallgattam, ráeszméltem, hogy az általa bemutatott módszerek közül sokat – szinte észrevétlenül – mi is alkalmazunk a tanodában a fejlesztések során. Rektor úr hangsúlyozta azokat a veszélyeket is, amelyekre mi magunk is gyakran felhívjuk a szülők figyelmét.
Elmondta, hogy az emberi agy alapvetően nem változott az elmúlt évszázadok során – a változást az hozza, amit mi teszünk vele, különösen a modern technológia használata révén. A társadalom jelenlegi legfiatalabb generációját béta generációnak nevezzük, amelynek tagjai már a digitális eszközök és a mesterséges intelligencia világában szocializálódnak. Az életük minden területén jelen van a technológia.
Ennek ellenére rektor úr felhívta a figyelmet arra, hogy ez az irány komoly kockázatokat rejt. Különösen 1,5 éves kor alatt semmiféle képernyőidőt nem ajánl, és e kor fölött is csak nagyon korlátozott mértékben, kizárólag szülői felügyelettel. Bár a mobiltelefon praktikus eszköz, és a mindennapjaink része, már a kisgyermekek is egyre korábban kerülnek kapcsolatba elektronikus eszközökkel. Ez azonban veszélyes lehet, hiszen nemcsak a gyermek agyát éri fokozott pszichés terhelés, hanem a felnőttekét is.
Ha a gyermekeket kizárólag digitális ingerek érik, az akadályozhatja például a beszéd elsajátítását. A kisgyermekek esetében elengedhetetlen a személyes interakció: beszélgessünk velük minél többet, fordítsunk rájuk figyelmet, játsszunk velük, olvassunk nekik mesét. Ezek a tevékenységek alapozzák meg azoknak a kulcskompetenciáknak a fejlődését, amelyeket a XXI. században a legfontosabbaknak tartunk: kooperáció, kommunikáció, kreativitás és kritikus gondolkodás.
Ha egy gyermek főként digitális ingerekkel találkozik, akkor nem fejlődik megfelelően a valóságérzékelése, és a térérzékelése is sérülhet. Ezért is fontos, hogy a gyermek minél több időt töltsön a fizikai világban: alakítsunk ki számára játszósarkot, vigyük ki a szabadba, hagyjuk kúszni-mászni, később sétálni, hogy önállóan felfedezhesse környezetét és a saját kis világát.
A konferencia során bemutatkozott a magyar platform, továbbá betekintést nyerhettünk a szlovák, cseh és a belgiumi (Gent városából) koragyermekkori platformok működésébe is. A nemzetközi példák megerősítették, hogy a hasonló kezdeményezések más országokban már állami intézményekkel is együttműködnek – Szlovákiában például minisztériumi szintű kapcsolatrendszert építettek ki –, így közvetlen hatással bírnak a szakpolitikai döntéshozatalra is.
A szekcióüléseken a résztvevők megoszthatták tapasztalataikat, jó gyakorlataikat, és közösen gondolkodtak a továbblépés lehetőségeiről. A megbeszélések egyik fontos tanulsága az volt, hogy a koragyermekkori fejlesztés csak akkor lehet igazán hatékony, ha a szülők, pedagógusok, szociális munkások, családsegítők, védőnők és más érintett intézmények összehangoltan dolgoznak együtt.
Az Igazgyöngy Alapítvány Toldi Tanodájában szerencsére jelentős figyelmet tudunk fordítani az egyéni fejlesztésre, a gyermekközpontú szemléletre, és a családokkal való kapcsolattartásra. Ugyanakkor tisztában vagyunk vele, hogy más intézmények – főként szakemberhiány vagy infrastruktúrális problémák miatt – nehezebb helyzetben vannak.
Különösen fontosnak tartjuk, hogy a platform a jövőben egy országos „segítségtérkép” kialakításán is dolgozzon, amely támogatást nyújtana mind a szakembereknek, mind a szülőknek. Bízunk benne, hogy a platformhoz való csatlakozással lehetőségünk nyílik nemcsak tanulni más szervezetektől, hanem saját, jól működő módszereinket is megosztani a közös fejlődés érdekében.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.