2019. november 1., péntek

HA EZ ÍGY MARAD, NEM LESZNEK VELÜNK SOKÁIG A BÉRROLLEREK

INDEX
Szerző: E.F.
2019.11.01.


Nem nagyon van megosztóbb városi jelenség mostanában elektromos rollereknél. Egyesek a közlekedést forradalmasító eszközt látnak benne, mások szerint veszélyes vagy idegesítő, a hatóságok meg – Magyarországon legalábbis – nem tudnak mit kezdeni a szabályozásával, és ebből mindenféle bénaságok, például életveszélyes javaslatok jönnek ki.

Az e-rollerezők közül sokan a sajátjukat használják, de tavasz óta Budapesten is elérhetők a Lime nevű kaliforniai cég közrollerei, és a szolgáltatás érzékelhetően megnyomta az amúgy is felívelő trendet,

ŐSSZEL MÁR LÉPTEN-NYOMON ROLLEREZŐKBE ÉS SZANASZÉT HAGYOTT LIME-OKBA LEHETETT BOTLANI.

A cég többek között azzal reklámozza magát, hogy környezetbarát közlekedési módot kínál, a valóságban azonban több okból is kérdéses, mennyire klímabarát és mennyire fenntartható üzletileg a rollermegosztás modellje.
Nem az autósok szállnak rollerre

A Lime idén szeptemberben közleményben adta hírül, hogy globálisan már 100 millió felett jár a bérelhető rollereikkel megtett utak száma, ebből 40 millió kilométernyi utazás autót helyettesített. A Lime szerint emiatt összesen 9 ezer tonnával csökkentették a városi szén-dioxid-kibocsátást. A bökkenő ezzel a számítással ott van, hogy azokkal az utakkal nem számol, amelyek nem kocsikázást váltanak ki, hanem például sétát, biciklizést vagy közösségi közlekedést.

Márpedig az e-rollerezés környezetbarátságával kapcsolatban tényleg az a kulcskérdés, milyen más városi közlekedési eszközt helyettesít, és csak egyetlen esetben jön ki jól az összehasonlításból: az autóval szemben. Csakhogy az eddigi adatok alapján a gépkocsi mint kiváltott eszköz alig jön a képbe, még a Lime saját számai is alacsony arányt jeleznek: a cég mérése szerint minden negyedik rollerezéssel váltottak ki autózást a felhasználók. Emellett a közelmúltban egy német állami és egy francia kutatás is arra jutott, hogy
A ROLLEREK JELLEMZŐEN BICIKLIS ÉS GYALOGOS UTAKAT VÁLTANAK KI.

Ez teljesen logikus akár csak abból kiindulva, hogy a bérrollerek fő célcsoportját a turisták adják, akik a legritkább esetben ülnének kocsiba (hacsak nem taxiba), elérhető rollerek nélkül inkább sétálnának és tömegközlekednének, vagy biciklit bérelnének. A francia felmérés adatai alapján ha nem lennének elérhető bérrollerek, a felhasználók 44 százaléka sétált, 12 százaléka biciklizett, és 30 százaléka tömegközlekedéssel ment volna...
ITT OLVASHATÓ

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.