2019. november 4., hétfő

SZLOVÁK POLITIKUS: NEM DICSÉRENDŐ ORBÁN GAZDASÁGPOLITIKÁJA

KLUBRÁDIÓ / HETES STÚDIÓ
Szerző: CSERNYÁNSZKY JUDIT / KLUBRÁDIÓ
2019.11.02.


Nem gondolja, hogy dicséretet érdemel az orbáni gazdaságpolitika, elmaradt reformokról és súlyos korrupcióról, a szabad verseny hiányáról beszélt Ivan Mikloš volt szlovák pénzügyminiszer, akit Csernyánszky Judit szólaltatott meg a Hetes Stúdióban.

A szlovák gazdaság jóval a magyar előtt jár, pedig a mi mutatóink sem rosszak – látszólag. Mi a titkuk? Leszámítva az autóipart, ami önöknél is, ahogy nálunk, megdobja a növekedést.

Körülbelül 15 éve a magyar gazdaság a 3. helyen állt a volt kommunista blokk országai között Szlovéniát és Csehországot követve – visz vissza a 2000-es évek közepére Ivan Mikloš, volt szlovák miniszterelnök-helyettes. Aki a pénzügyi és a privatizációs tárcát is vezette a 2000-es évektől kezdve, és jelenleg elnöke és társalapítója a MESA10 gazdasági agytrösztnek. Ezenkívül az OECD-n keresztül számos nemzetközi gazdasági szervezetnek, csoportosulásnak tagja vagy tanácsadója, számos könyv szerzője. – Erről a rangos helyről csúszott vissza a térségben a 7. helyre, megelőzte őt Szlovákia, Lengyelország, Litvánia és Észtország is. Ennek alapvető oka, hogy az előtte állók mind reformokat hajtottak végre, míg Magyarország ezt elmulasztotta.

Milyen reformokat ért ezen?

Alapvetően strukturális, államháztartási reformokat, a külföldi befektetőket vonzó üzleti környezet megreformálását, és a gazdasági szabadságot biztosító újításokat. Amin alapvetően az állami elosztás mértékének csökkentését értem. Szlovákia ezeket nem mulasztotta el, tekintve az első és a második Dzurinda-kormányzást. A Világbank értékelése szerint 2004-ben a legtöbb reformot megvalósító ország lett Szlovákia – méghozzá világviszonylatban. Ezzel nagyon sok külföldi befektetőt közvetlenül vonzottunk az országba. Akkor alapoztuk meg a viszonylag magas és azóta is tartósnak bizonyuló növekedésünket, amely szemmel láthatóan fenntartható. És ebben az az érdekes, hogy miközben ennek a növekedésnek úgy lett az egyik motorja az autóipar, hogy nem kifejezetten azt az ipart célozta meg a gazdasági tárca, amikor külföldi befektetőket akart letelepíteni nálunk. Ám pontosan azért, mert átalakítottuk az adórendszerünket, rugalmassá tettük a munkaerőpiaci körülményeket. Ne feledjük, hogy a visegrádi négyek (V4) között egyedüliként az eurozóna tagjai is lettünk. Ezek együtt járultak hozzá ahhoz, hogy ma a világ első számú autógyártója vagyunk az egy főre jutó személygépkocsik gyártásában.

A magyar kormány állandóan azt mondja, hogy rengeteg kedvezményt ad az autógyártóknak, és ezért vagyunk sikeresek. Ezek szerint az Orbán-kormány által kötött autóipari szerződések mégiscsak jelentősen különbözhetnek az önök által biztosítottaktól, nemde?

Nem, nem. A szubvenciók nem meghatározóak ebben az összefüggésben. Minden V4-ország a legjobbat akarta kihozni az autógyártásból, ezért mindegyikük a maximális ösztönzőt kínálta. Ráadásul az Európai Unió szabályzata pontosan meghatározta ennek a mértékét is. Így a befektetés értékének a 15 százalékánál több kedvezményt senki nem tudott adni. Tehát nem ezen múlott, hanem a biztonságos befektetési környezeten és szerintem az euró bevezetésén is, ami előnyt jelentett a mi gazdaságunknak, míg az önökének aligha. Az uniós csatlakozás lökést adott, de mivel Szlovákia lett a legattraktívabb ország, már ami a befektetőket illeti, élre tudtunk ugrani...


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése