2020. március 3., kedd

„A KÖZÉLET TELE VAN LOVATLAN LOVASOKKAL, HŐSTETT NÉLKÜLI HŐSÖKKEL” – BOTH MIKLÓS A KÓROS ÁTPOLITIZÁLTSÁG OKAIRÓL

VÁLASZ ONLINE
Szerző: STUMPF ANDRÁS
2020.03.03.


Aki azt hiszi, a zenegyűjtés amolyan unalmas, tudományos dolog, az üljön Etiópiában katonákkal megrakott kamionban, katlevelet rágó, egy napja nem aludt, rángatózva kommunikáló sofőr mellett. Efféle élményeiről is beszámol Both Miklós a Válasz Online-nak, de interjúnkból kiderül az is, mi köze az igazi „rasztafárinak” Kodály Zoltánhoz, vagy az amazóniai erdőtüzeknek a Hotel Californiához. Továbbá, hogy miért olyan kórosan átpolitizált a világunk manapság. Figyelem: az elmélyülést kiküszöbölni igyekvő médiaműködés korában most igazán elmélyült beszélgetés következik.

Öt éve még virtuóz gitárjátékát bámulhattuk színpadokon, aztán A Dal zsűritagjaként milliók is megismerték – mára azonban Both Miklós otthagyta az aktív zenélést és a műsort is. Nem akármiért: nemzetközileg is értelmezhető méretűek lettek népzenekutatásai, a BBC-től a Bayerischer Rundfunkon át az ukrán köztévéig készítenek vele hosszú interjúkat az általa létrehozott Polyphony Projectről, vagy az abból kinőtt, ukránokkal és a finn Sibelius Akadémiával közösen vitt Folk_ME Programról. De mi vitte a rocksztárságból a tudomány felé? Máris kiderül.
×××
Négy év után eltűnt A Dal zsűrijéből. Kitették?

– Folytak a háttérben tárgyalások, de idén nem tudtam vállalni.

Megnézte a köztévé Karácsony-interjúját és azt mondta, márpedig az MTVA-n többet nem szerepel?

– Egy nemzetközi munka miatt már hónapokkal korábban jeleztem, hogy nem tudok idén részt venni.

Ide biciklivel érkezett?

– Szó se róla, eléggé szomorú interjú volt az. Minden hiányzott, ami egy tájékoztató beszélgetéstől elvárható lenne. A bojkottokkal kapcsolatban meg:

fiatal zenekarként megfogadtuk, soha nem megyünk az RTL Klubba a Mónika Show miatt. Olyan közösségrombolónak találtam a szegénységen való röhögést. Ez aztán gyorsan megdőlt, mert a médiatér nagyobbik része szép lassan erre az alapállásra hangolta magát. Gyártsunk egyszerűen átélhető igazságokat, amelyektől elmélyülés nélkül is magabiztossá válunk.
Az elmélyüléssel, tanulással az a legnagyobb baja a tömegkommunikációnak, hogy kezdetben teljesen hülyének érzed magad. Márpedig az emberek magabiztosnak szeretnék érezni magukat; és ezt a média teljes fegyverzettel ki is szolgálja. Minden olyan helyre elmegyek tehát, ahol úgy érzem, hogy teret kapok és elmondhatom, amit gondolok.

Az Eurovízió visszamondásának sem volt köze a távozásához?

– Semmi, sőt, ez a tény még jobban is motivált volna. 2016-ban engem már pont azzal a céllal hívtak a műsorba, hogy jobban leválasszák A Dalt az Eurovízióról. Olyan szakmai meglátásokat igyekeztek becsatornázni, amelyek nem kizárólag az Eurovízió vélt vagy valós elvárásait veszik figyelembe, hanem a magyar viszonyokra fókuszálnak. Engem tehát alapjáraton mérsékelten érdekelt maga a fesztivál. Annál jobban, hogy miként lehet részt venni egy olyan műsor építésében, amely az országos felületén nem arra koncentrál, hogy más gondolatait te hogyan reprodukálod tízezredjére, hanem hogy a saját dalodat mutasd meg. Elég sok eredményt is hozott a műsor ezen a téren: az AWS kapcsán figyelmet kapott a hazai metál műfaj, Pápai Joci megjelenésével a roma zenei műhelyek, és sorolhatnám a többi résztvevő sikereit is. Bár A Dal nem a fő csapásirány az életemben, szerettem részt venni benne...

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.