2025. február 13., csütörtök

A META NEMCSAK SEGÍTETTE AZ OROSZ PROPAGANDA TERJEDÉSÉT, HANEM PROFITÁLT IS BELŐLE

LAKMUSZ
Szerző: BARCZIKAI FANNI
2025.02.12.


Egy Kreml-közeli cég nyugat-európai országokban terjesztett orosz propagandát kamu híroldalakon, több ezer karikatúrán és mémen keresztül. Ezeket a Meta politikai hirdetésekben is reklámozta, több mint százmillió forintnyi bevételért.

A Kremlhez szorosan kötődő Social Design Agency (SDA) nevű orosz IT-cég több ezer karikatúrával, mémmel és valódi híroldalak arculatát utánzó bejegyzéssel népszerűsített oroszbarát narratívákat a közösségi médiában.

A nemzetközi sajtó 2022-ben figyelt fel az SDA tevékenységére, majd tavaly szeptemberben kiszivárgott belső dokumentumok alapján a cég fedett dezinformációs műveleteit részletesen is feltárták az elemzők. A Doppelganger névre keresztelt művelet során főként az Egyesült Államokban, Franciaországban, Németországban és Ukrajnában terjesztettek politikai és kulturális kérdésekről szóló hamis cikkeket, videókat, közvélemény-kutatásokat, ismert hírportálok webhelyeit és megjelenését utánozva. Ahogy arról a Lakmuszon is írtunk korábban, a művelet céljai közé tartozott például a jobboldali populista Alternatív Németország (AfD) erősítése és a 2024-es amerikai elnökválasztás befolyásolása.

A CheckFirst, az AI Forensics és a Reset Techz kutatói most újabb részleteket tártak fel a Doppelgangerről Influence by Design című jelentésükben: kiderült, hogy az SDA fizetett hirdetésekkel is népszerűsítette a dezinformációt a Facebookon, és ez bevételt termelt a Metának. Az orosz dezinformációs műveletek évek óta kihasználják a Meta platformjának gyenge pontjait, a terjesztők könnyen kijátsszák a politikai hirdetések átláthatósági szabályait.

Vagyis a Meta nemcsak eltűrte az SDA tartalmait a platformon, hanem segítette is a terjedésüket: pénzért cserébe politikai hirdetések formájában még több emberhez juttatta el az üzeneteket.

Ezt annak ellenére tette, hogy az SDA már 2023 nyara óta nyugati szankciók alatt áll. A kutatók becslése szerint a vizsgált időszakban az orosz cég összesen mintegy 455 ezer dollárt (jelenlegi árfolyamon mintegy 178 millió forintot) fizetett a Metának tartalmai reklámozásáért.

A Meta a kampányokból csak az Európai Unióban 330 ezer dollár (mintegy 129 millió forint) bevételre tett szert az SDA szankcionálása után...

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.