2024. december 11., szerda

A KICSI ERŐSÍTI MENCZERT 🤨 MIKET BESZÉL?! #39

MIKET BESZÉL?!
Szerző: JUHÁSZ PÉTER / JUHI
2024.12.09.



A kicsi, a bors és az erős. Én is leülnék Orbánnal. Nem vitázni. Kérdezni.
----------- 
00:00 Beköszönés 
00:33 Audencián a pápánál 
07:40 De mi lesz akkor a békével? 
18:21 Előkerül a zsidó kártya? 
23:14 Ió, Ció, Migráció. Koalíció 
27:20 Megalakult a brüsszeli kormány? 
34:03 Európa durvul egyre durvul 
39:33 Az agresszív Tisza 
43:48 Az uniós források 
55:40 A német ipari paripa, de Mo fogja a gyeplőt 
1:03:54 Az RMDSZ sikere és mi a "kismagyarok" 
1:07:58 Elköszönés

HEIL PÉTER: EBBEN AZ ÉVBEN EGY MILLIÁRD EURÓ ÚSZIK EL ORBÁN VIKTOR MIATT

KLIKKTV / TÍZ KÉRDÉS - TÍZ VÁLASZ
Műsorvezető: BOLGÁR GYÖRGY
2024.12.10.



Az uniós pénzek bizonyos követelményekkel járnak, egyrészt be kell tartani a demokratikus játékszabályokat, másrészt nem lehet ezeket a pénzeket ipari módszerekkel áttolni Orbán Viktor holdudvarának gazdasági érdekeltségeibe – mondta a KlikkTV Tíz című műsorában Heil Péter, a Demokratikus Koalíció uniós szakértője. „Ezt hívják jogállami eljárásnak és ennek a következményeit látjuk.”

Heil Péter szerint, ha akarná az Orbán-kormány, meg tudná csinálni és hozzájutna az uniós pénzekhez, és nem lenne meglepve, ha előbb-utóbb ezt meglépnék, de a politikai szándék a jelek szerint magyar oldalról még mindig hiányzik, és a legutolsó hírek arról szólnak, hogy még mindig nem tartunk sehol – összegezte az uniós pénzekről szóló tárgyalások állását. „A tervről semmi nem derül ki, a héten kint volt a felelős magyar miniszter, és amit az újságok megírtak, azok nem a megoldás irányába mutattak, hanem arra, hogy még mindig fennállnak a nézetkülönbségek.”

Az európai uniós pénzek körüli helyzet kísértetiesen hasonít arra, mint amikor 2012 környékén kipateroltuk az IMF-et, akkor is az történt, hogy sokkal drágább pénzből kezdték el finanszírozni az országot, ettől függetlenül a narratíva az volt, hogy a szocialisták adósították el az országot és vannak, akik ezt még most is elhiszik – tette hozzá Heil Péter. Úgy fogalmazott, akkor is és most is arról volt szó, hogy Orbán Viktor kizárólag olyan pénzeket hiteleket akar elfogadni, ami nem csökkenti az ő politikai-hatalmi mozgásterét.

APPEASEMENT, BEUGRÁS, VAGY BE NEM UGRÁS? ELŐADÁS AZ ELTE GÓLYAVÁRÁBAN

UNGVÁRY KRISZTIÁN VIDEÓ
Szerző: UNGVÁRY KRISZTIÁN
2024.12.11.



Ez az előadásom a brit-francia Appeasement-politika alternatíváiról, ezen alternatívák meg nem valósulásának okáról illetve Magyarország hadbalépéséről szól.



ALIG VAGYUNK KÖZELEBB AZ UNIÓS PÉNZEKHEZ, PEDIG ÓRIÁSI A TÉT

ATV MAGYARORSZÁG
Szerző: ATV Magyarország
2024.12.10.



2024. június 26-a óta, egy forint európai uniós forrást nem kapott Magyarországra – tudta meg az Index. Az ATV Start vendége Ligeti Miklós, a Transparency International jogi igazgatója.

MARKÓ BÉLA: SENKI NEM ÉRZETT VÁLSÁGHELYZETET ROMÁNIÁBAN

KLIKKTV
Szerző: KLIKKTV
2024.12.07.



Sem a kormány, sem az államelnök nem tudott arról, hogy folyik egy radar alatti kampány a háttérben – mondta a KlikkTV Tíz című műsorában csütörtökön Markó Béla, az RMDSZ volt elnöke arról, ami azóta hivatalosan is kiderült, hogy Călin Georgescu román elnökjelölt kampányát vélhetően Oroszország, manipulációs technikákkal támogatta. Emiatt - a beszélgetés időpontját követően - pénteken Románia alkotmánybírósága történelmi döntést hozott: érvénytelenítette az elnökválasztás első fordulóját, és elrendelte az egész választási folyamat újraindítását.

Markó Béla szerint nem csak a külvilágot, a románokat is meglepte a szélsőjobb előretörése, miközben az ország beilleszkedett a NATO-ba és az Európai Unióba, és a számok is az életszínvonal növekedését mutatták. A politikus beszélt arról is, hogy a román demokráciának számos nyűge van, nem mindig működnek jól az intézmények, nem mindig jó a viszony a kormány, a parlament és az államelnök között, de válsághelyzetet nem érzett senki. „A vezető román pártok, a szociáldemokrata párt és a nemzeti liberális párt is nagyon gyenge, ha nem is támogatottságban, mert velük áll össze a kormánykoalíció, de nem tudtak jövőképet nyújtani, programot kínálni, az kifulladt azzal, hogy be kell lépni az unióba és a NATO-ba.”

Ha olyan elnök lesz, aki szét akarja verni a demokratikus berendezkedést, arra nincsenek meg az eszközei, de a parlament dolgát meg tudja nehezíteni, lassítani – tette hozzá. „Az államelnöktől függ, hogy ki lesz a titkosszolgálatok vezetője, ki a főügyész és kik az ügyészek, és nem köteles pártok által javasolt elnökjelöltet megbízni kormányalakítással, csak ha valaki abszolút többséget szerez.”...

VIZET A SEMMIBŐL – EGY ALFÖLDI KÖZSÉG PÉLDÁJA SEGÍTHET KÜZDENI A SIVATAGOSODÁS ELLEN

VÁLASZ ONLINE
Szerző: BORBÁS BARNA
2024.12.10.


Az arzénmentesített dekantált víz és a szennyvíztisztításból keletkező szürke víz hatalmas kiaknázatlan lehetőség a kiszáradás elleni küzdelemben – derül ki egy kis alföldi község példájából. A Csongrád-Csanád megyei Ruzsán évek óta kísérleteznek a vízmegtartás alternatív módszereivel. Piciben nemcsak az ökoszisztéma javítása vizsgázott jól, hanem az önkormányzat, a vízügy és a civilek együttműködése is. Riport a déli határ közeléből, ahol azt mondják: a sivatagosodást jórészt helyben okozták, ezért helyben is kell tenni ellene.

A Válasz Online októberben nagy cikket közölt az alföldi vízpótlás és vízvisszatartás gigantikus állami stratégiájáról. A hivatalos tervek szerint a következő években mind a Duna-Tisza-közi Homokhátságon, mind a Felső-Tiszán érdemi beavatkozások várhatók a sivatagosodás jeleinek enyhítésére. Hogy a helyi megküzdési stratégiák és jó példák minél láthatóbbak legyenek, riportsorozatot indítunk az érintett térségekről. Ennek első része következik...

AMERIKAI NÉPSZAVA: MAGYAR MAGÁRA USZÍTOTTA ORBÁNT, KERESZTET VETHETNEK RÁ A HÍVEI

AMERIKAI NÉPSZAVA
Szerző: AMERIKAI NÉPSZAVA
2024.12.07.


Magyar Péter hívei, az ellenzéki értelmiség és a magát függetlennek álcázó ellenzéki sajtó igyekszik megvédeni Magyart Menczer Tamás verbális támadása óta, próbálják eljátszani, mintha egy ellenzéki politikust ért volna egy államtitkár, a Fidesz kommunikációs igazgatója részéről kocsmai szintű támadás, ami sérti a demokratikus és emberi normákat.

Az erőlködés tévesen interpretálja a helyzetet, s nem kapcsol össze bizonyos eseményeket. A NER-ben nincsenek demokratikus, emberi normák, minden csak látszat és díszlet, ennek megfelelően nem közéleti szereplők vitájáról, hanem egy sötét bűnszervezeten belüli nyílt összecsapásról, maffialeszámolásról van szó, méghozzá két sötét maffiózó között.

A történtek kapcsán pedig (talán) szándékosan elhallgatják az ok-okozati összefüggéseket. Megfeledkezve arról, mi előzte meg Menczer fellépését, ami kiváltotta, hogy Orbán álarcát levéve, elküldte Menczert, hogy adja át Magyarnak a maffiafőnök üzenetét, hogy neki vége. Ez az előzmény pedig az volt, hogy Magyar ocsmány módon beleszállt Orbán családjába.

Most Orbán mondja Magyarnak, hogy neki vége. Orbán eddig is tudta, hogy Magyar Péter kicsoda, de nem tudott vele szemben ennek megfelelően fellépni, mert az ellenzék mögé bújt, tömeget szervezett maga mögé, s politikusnak álcázta magát. Ezért nem használt vele szemben olyan eszközöket és fegyvereket, amelyek Magyarhoz illőek. De ennek vége.

Minden maffiában „szent” a család. Ha valakinek a családjába rondítanak, az vérbosszút követel. Orbánról tudható, hogy akiket élni hagy, azokkal szemben egyetlen kérése van, a családját hagyják békén. Erre Magyar Péter, mint egy vadbarom, nekiment Orbánnak, és ország-világ elé tárta a régi pletykát Orbán házasságon kívüli kapcsolatáról és gyerekéről.

Amikor Magyar Péter ezt megtette, aláírta saját politikai halálos ítéletét (Magyar olyannal támadta meg Orbánt, amiért az elharapja a torkát, AN 2024. november 22.). Ennek a következménye, hogy Orbán rászabadította Menczert, hogy végezze ki. Minden eszköz megengedett, a lekiabálás csak a kezdet. Mostantól más szabályok kezdődnek.

Vége annak, hogy Magyar Péter egy politikus, az ellenzék vezetője, akivel szemben a legitim politikai eszközök megengedettek. Ezt a helyzetet pedig Magyar idézte elő.

Magyarral szemben Orbán már nem játssza el a politikai színjátékot. Magyar egy „köcsög”, oszt jónapot. Ez a Menczer-jelenet üzenete, amit Orbán nyilvánosan megerősített. Magyar hiába próbálja tovább erőltetni, hogy ő egy politikus. Sokáig lebénította a Fideszt, hogy a személyes bosszúhadjáratát ellenzéki politikus álarca mögé rejtette. Ám ennek vége.

Maga Magyar volt az, aki kilépett ebből a szerepből, és kesztyűt dobott Orbánnak, aki azt felvette. Magyar hatalmazta fel arra, hogy ne tartsa be a politikusi játékszabályokat. Most már más szabályok érvényesek. Magyar volt a kihívó, de nem a politikai kihívó, hanem a maffiózó, aki a maffiacsalád fejét támadta meg, méghozzá a legérzékenyebb pontján.

Orbán ezt nem hagyhatja megtorlás nélkül, mert akkor elveszíti a „tiszteletet”. Márpedig a maffiában a tisztelet a legfontosabb. Ha Orbán most nem vágja miszlikbe Magyart, ha nem vágja le az ujjait, nem nyom egy halat a szájába, és nem dobja az autópálya mellé a bűzlő hulláját (természetesen jelképes értelemben), akkor a maffiában a fejére nőnek.

Ezért Magyar és hívei tegyenek le arról, hogy itt az Orbán-rendszer és az ellenzék megvív egymással. Ennek a harcnak, legalábbis Magyar vezetésével, vége. Ez mostantól kőkemény bandaháború és maffialeszámolás. Magyar átlépett egy határt, a vonalon túl viszont mások a törvények. Ott nem mutogathat arra, hogy ő egy politikus. A vonalon túl ő egy bűnöző.

Az ellenzéki véleményvezérek vakságára jellemző, hogy nem ismerték fel a végzetes hibát, amit Magyar elkövetett. Még az Orbán-rendszert maffiaként leíró egykori politikus sem, aki maffiamódszereket ismer (esetenként közelről), de a maffiát és a maffiatörvényeket nem. Miután Magyar kitette az ominózus szöveget, azonnal ordítani kellett volna, hogy vége.

Magyar ezzel kilőtte magát, mint potenciális politikus és ellenzéki kihívó. Már nem ő az, aki bosszút áll, hanem Orbán. Innentől nincs kegyelem, nincsenek korlátok, véres leszámolásra kell számítani. Magyar árulóként beszaladt az ellenzéki szavazók mögé, ezért nem találtak rajta fogást a legitim keretek között, most viszont kilépett a szerepéből, már nem védett.

Magyar ezzel idő előtt bebizonyította az alkalmatlanságát. Elöntötte a vér a sötét agyát, a sakkasztalt feldöntötte, mert kiborította Vogel Evelin legutóbbi felvétele. Ezek után ellenfele nem a sakkfigurákkal lép, hanem szétveri a fején a sakktáblát, és megeteti vele az összes bábut. Mindezt azért, mert képtelen uralkodni magán. Egy ökör, aki lerombolt mindent...


HIÁNYZÓ PÉNZEK - A 444 NAPINDÍTÓ HÍRLEVELE

444.HU
Szerző: HORVÁTH BENCE
2024.12.11.


Válság határán a patikák, orosz veszteség a Közel-Keleten és Nagy Márton menetelése: azaz itt a 444 napindító hírlevele.

Jó reggelt, itt a 444 napindító hírlevele, benne olyan cikkekkel, mint például:

Válság szélén a patikák, annyi pénzzel tartozik nekik az állam




Hírleveleinkre itt lehet feliratkozni. Még egy szolgálati közlemény az elején: megjelent a 444 jó hely Magyarországon új kiadása, ami idén is ideális karácsonyi ajándék gyakorlatilag bárkinek...



2024. december 9., hétfő

DIREKT36: TITKOSSZOLGÁLATI BELHARC LETT ABBÓL, HOGY MEGFIGYELTÉK AZ ORBÁN VEJE UTÁN VIZSGÁLÓDÓ EU-S NYOMOZÓKAT

DIREKT36 / TELEX
Szerző: PANYI SZABOLCS, PETHŐ ANDRÁS
2024.12.06.


2018 nyara drámai időszak volt a külföldi hírszerzésért felelős titkosszolgálat, az Információs Hivatal (IH) történetében. Olyan események zajlottak, amelyek példátlan hatalmi játszmákra világítottak rá a kormányzaton belül.

Az IH korábban évekig a Miniszterelnökséget vezető Lázár János felügyelete alatt állt, de a 2018-as választás után felállt negyedik Orbán-kormányban más gazdát kapott. Lázár kiszorult a kormányból, a hivatal pedig átkerült Szijjártó Péter külügyminiszter ellenőrzése alá.

A fordulatos események akkor kezdődtek, amikor az átadás-átvételkor Szijjártó magához rendelte Pásztor Istvánt, az IH főigazgatóját és két helyettesét a minisztérium Bem téri központjába. Bár számítani lehetett rá, hogy a találkozó célja az IH-vezetők leváltása volt, végül ennél jóval több történt.

Ahogy Pásztor és két helyettese, Diczházi Gábor és Demcsák Csaba elindultak az IH Budakeszi úti irodájából a Bem tér irányába, a külügyminisztérium biztonsági főosztályáról feltelefonált egy tisztviselő a hivatalba azzal, hogy hamarosan érkezni fog oda egy mintegy harmincfős különítmény, akiket be kell engedni, és meg kell nekik engedni, hogy betekintsenek bármilyen iratba.

„Gyakorlatilag nyílt paranccsal mentek oda, azzal, hogy teljeskörűen eljárhattak az IH-val szemben, és minden nyilvántartásba belenézhettek”

– mondta egy, a történtek részleteit ismerő forrás, aki szerint a különítmény tagjai a Belügyminisztérium alá tartozó különböző szervektől érkeztek. Ez a csapat aztán heteket töltött az IH központjában, aminek során munkatársakat hallgattak ki, irattárakat kutattak át és számítógépeket foglaltak le. A vizsgálat idejére a belügyesek még külön szobákat is kaptak. Eközben az IH leváltott vezetői vissza sem mehettek az irodájukba, sőt volt olyan is, aki a személyes dolgait is csak jóval később kapta vissza.

A különítmény hivatalosan azzal állított be az IH-hoz, hogy a hírszerzés politikai felügyeletét átvevő Szijjártó Péter teljes átvilágítást rendelt el évekre visszamenően. Személyesen megjelent az IH központjában a külügy akkori közigazgatási államtitkára, Balogh Csaba, illetve nem sokkal később Vargha Tamás, a külügy frissen kinevezett polgári hírszerzésért felelős államtitkára is. Ő volt az, aki az IH főigazgatójának és helyetteseinek azonnali menesztését egy vezetői állománygyűlésen bejelentette, illetve szintén kiadta a parancsot, hogy mindenkinek együtt kell működnie a vizsgálattal...

„NEM KELL ERRŐL KÉRDEZNIE!” – NAVRACSICS MENCZERRŐL, KÖZPÉNZEKRŐL ÉS A JOBBOLDALRÓL

VÁLASZ ONLINE
Szerző: STUMPF ANDRÁS
2024.12.09.


Az uniós pénzeket példásan használtuk fel, az pedig Budapest fejlesztését jelenti, hogy a kormány megvette Tiborcz István irodaházait, mert ott jobbak lesznek a munkakörülmények – állítja Navracsics Tibor. A kormány leginkább Európa-párti, közigazgatásért és területfejlesztésért felelős minisztere, aki Navrával Európában címmel podcastot is indít hamarosan, kitartó nógatásunkra sem akarta elítélni Menczer Tamás akcióját, s a Szuverenitásvédelmi Hivatalt is teljesen európai intézménynek tartja. Interjú...

MA MÉG AZZAL IS JOBBAN JÁRNAK A HÁTRÁNYOS HELYZETŰ ROMA GYEREKEK, HA SZEGREGÁLT, DE LEGALÁBB SPECIÁLIS ISKOLÁBA JÁRNAK

TELEX
Szerző: HALÁSZ NIKOLETT
2024.12.09.


Határozott összefüggés van a roma származás, a társadalmi helyzet és aközött, hogy egy gyerek milyen diagnózist kap, derül ki a Rosa Parks Alapítvány legfrissebb kutatási jelentéséből, ami a szegregáció helyzetét vizsgálta a speciális oktatásban Magyarországon. A kutatók arra keresték a választ, hogy az elmúlt húsz évben változott-e a roma és a szegény, sajátos nevelési igényű (SNI) gyerekek helyzete, és igazságosabbá vált-e a speciális szükségleteket megállapító vizsgálat.

A kutatás készítői arra jutottak, hogy a roma gyerekeket indokolatlanul nagy arányban diagnosztizálják enyhe fokban értelmi fogyatékosként. Ez azonban nem kizárólag a képességeik miatt van, nagy szerepet játszik benne a diszkriminatív diagnosztikai eljárás is. A vizsgálatban részt vevők előítéletei és szubjektív megítélése akár téves diagnózist is eredményezhet.

Ahol az iskola szinte teljesen szegregált, ott a roma gyerekeket gyakran nem küldik vizsgálatra

A kutatás készítői megnézték, mennyire indokolt, hogy a roma gyerekek között magasabb arányban vannak az értelmileg enyhén fogyatékosok. A kutatásban azt is megnézték, hogy mennyire különítik el a roma gyerekeket speciális gyógypedagógiai iskolákban, osztályokban.

A helyzetet nehezíti, hogy erről Heves vármegyét kivéve nincsenek megbízható, friss adatok. A kutatás készítői ezért a meglévő adatokból igyekeztek felvázolni a trendeket. Ehhez például a hátrányos, halmozottan hátrányos és SNI-gyerekek adatait nézték meg, illetve 229 kérdőívet töltettek ki olyan roma szülőkkel, akiknek a gyerekeit SNI-vel diagnosztizálták. A kérdőíves felmérést 2024. január–februárban végezték. A kutatók tíz szakértői interjút is készítettek.

Mielőtt az eredmények részleteibe belemennénk, érdemes tisztázni néhány fogalmat. A sajátos nevelési igényű gyerekek azok, akik egy szakértői bizottság véleménye alapján mozgásszervi, érzékszervi (látási, hallási), értelmi vagy beszédfogyatékossággal küzdenek, több fogyatékosság esetén halmozottan fogyatékosak, autizmus spektrumzavarral vagy egyéb pszichés fejlődési zavarral élnek. A tanköteles gyerekek közel 8 százaléka sajátos nevelési igényű. A Központi Statisztikai Hivatal szerint az SNI-tanulók aránya folyamatosan nőtt az elmúlt tíz évben.

Az SNI-gyerekek jogosultak pedagógiai, gyógypedagógiai, és konduktív pedagógiai ellátásra. Az SNI-gyerekeket két formában oktatják Magyarországon: speciális intézményekben és integráltan, többségi iskolákban. A speciális intézményekben a gyerekeket az egyedi szükségleteikre szabott módszerekkel oktatják. Az integrált oktatás lényege, hogy az SNI-gyerekek többségi iskolákba járnak, és ott együtt tanulnak a nem SNI-társaikkal. Az SNI-tanulók 73 százaléka oktatható integráltan...


HOGYAN JUTHATUNK KI A GAZDASÁGI ZSÁKUTCÁBÓL? (1.)

NÉPSZAVA
Szerző: HETÉNYI ISTVÁN KÖR
202412.08.


Az Orbán-rendszer gazdasági mechanizmusa, gazdasági szerkezete és gazdaságpolitikája egyaránt zsákutcában van. Gazdasági mechanizmusa piac- és versenyellenes, veszélyes a tulajdon biztonságára. A központosított állami politika az irányadó tulajdonosi kör magánérdekei által vezérelt, egyedi privilégiumok és büntetések mechanizmusa. Gazdasági szerkezete az állam erőszakos politikai beavatkozásával kialakított versenyképtelen, alacsony termelékenységű, képzetlen munkaerőre épülő, energiaéhes torz szerkezet, amelyet meg nem térülő állami presztízsberuházások és kalandor új iparosítási hullám jellemez. Az Orbán-kormány gazdaságpolitikái – unortodox, magas nyomású, kanyarban előző, „semleges” – egyrészt a pro-ciklikus, erőltetett fiskális, monetáris és jövedelempolitikai növekedéssel kiváltott inflációs gazdasághoz, másrészt zsákutcás növekedési pályához vezettek. Ebben a mechanizmusban, ezzel a szerkezettel, ilyen kiszámíthatatlan gazdaságpolitikai irányváltásokkal sújtva a magyar gazdaságnak nincs kiútja a dilettantizmus teremtette káoszból. Az Orbán-rendszer elvesztegette az elmúlt másfél évtizedet. Elpazarolta és ellopta a magyar társadalom jólétéhez, a megfelelő gazdaságszerkezet, jog- és intézményrendszer kialakításához szükséges, a magasabb termelékenység és versenyképesség megteremtését segítő európai forrásokat. A magyar gazdaság mind potenciális lehetőségeihez, mind a térség gazdaságaihoz képest rosszul teljesít.

Az utóbbi közel másfél évtized kormányzati politikája olyan gazdasági szerkezetet hozott létre, amely nem képes fenntartható, egyensúlyőrző és egyúttal dinamikus növekedést támogatni: gyökeres változás nélkül nincs esélyünk arra, hogy az Európai Unióban felzárkózó pályán maradjunk. A kormány gazdaságpolitikája miatt folyamatosan csúszunk vissza a kelet-közép-európai régió tagállamainak többféle mutatóval mért gazdaságfejlettségi rangsorában is, és az államháztartás egyre több alágazatában szembesülünk válság-közeli vagy válsághelyzettel.

A tartós lecsúszás a társadalomban elszegényedéshez, az országból távozók számának növekedéséhez, a munkaerőforrások – különösen a jó elméleti/gyakorlati felkészültség miatt keresett munkavállalók számának – elapadásához vezet. E kedvezőtlen tendenciának a megfordítása, az alrendszerek – oktatás, egészségügy, szociális szféra – válság-közeli helyzetének megváltoztatása – az értékválasztás különbözőségében is – jól megragadható, fokozatos és átfogó szerkezeti reformot igényel. Ez pedig a költségvetés bevételi, de főként kiadási szerkezetének alapos átformálását, új, a társadalom szükségleteivel összhangban lévő prioritási sorrend felállítását követeli meg.

A tulajdonviszonyok erőltetett ütemű, jogállamban elképzelhetetlen módszerekkel végrehajtott átalakítása, az állam durva, a gazdaságban betöltött történelmileg kialakult szerepétől merőben idegen beavatkozásai, a túlcentralizált irányítás a gazdasági hatékonyság csökkenéséhez vezetett. A gazdaságban károsan visszaszorult a verseny, leépült a piacgazdaság, a gazdálkodó szervezetek vezetésében megjelent a politikai igazodás kényszere. Napjainkra az állami és a magánvagyon egyre markánsabban összekeveredett, kialakult a centralizált oligarchikus gazdaság.

A szokatlanul magas beruházási hányad, amelynek egy része nem valóságos, nem segítette a gazdaság fejlődését, mivel a versenyképesség erősítése helyett elsősorban a klientúraépítést és a kormány presztízsszempontjainak érvényesítését szolgálta. Ennek következményeként nemzetközi versenyképességünk – a hozzánk hasonló adottságokkal rendelkező országokéhoz képest is – folyamatosan romlott, mivel a termelékenység a magas arányú beruházási kiadások ellenére versenytársainkhoz képest jóval lassabban emelkedett. Jelentősen nőttek a területi egyenlőtlenségek. Ehhez társult az önkormányzatok autonómiájának csorbítására, esetenként a működésük ellehetetlenítésére irányuló kormányzati magatartás.

Az államilag vezérelt új iparosítási hullám növekvő kockázatokat jelent a gazdaság számára. A magyar ipar energiafelhasználása alig több mint egy évtized alatt másfélszeresére nőtt. Ugyanakkor az összeszerelő üzemekre épülő gazdaságban jellemzővé váltak a kis hozzáadott értéket előállító nemzetközi vállalatok, például az utóbbi években tömegesen épülő akkumulátor-előállító illetőleg -bontó üzemek. Ezek a beruházások igen jelentős költségvetési forrásokat emésztenek fel a létrehozás folyamán, és további jelentős közforrás elvonást indukál a velük járó kártétel semlegesítése. Ezek a kiadások soha nem térülnek meg. Az ipar jelenleg általánosan nincs felkészülve az új technológiák alkalmazására.

A nemzetközi irányokkal teljesen ellentétes folyamatot tükröz a keleti tőke nagymértékű beáramlása. Ebben azokhoz az országokhoz váltunk hasonlóvá, ahová az ázsiai (kínai) eredetű működő tőke behatolása a nyersanyagforrások megszerzése miatt következett be. Esetünkben az uniós piacokhoz történő könnyebb hozzáférés az ok és a cél. A magyar gazdaság ugyanakkor kiszorul az Európai Unió fejlesztéseiből: a kutatás, az innováció és a digitalizáció programjaiból, vagy éppen a zöldebb Európáért meghirdetett környezetvédelmi programtámogatásokból.

A magyar gazdaság bővülése 2010 óta mindezek miatt viszonylag szerény volt: a GDP volumene összességében évente átlagosan 2,1 százalékkal nőtt. Az Európai Unió tizenegy közép-kelet-európai tagországa közül a mérsékeltebb ütemben fejlődőkhöz tartozunk: ezen országok rangsorában 2009-ben Magyarország a negyedik, 2023-ban pedig – a statisztikai módszertani különbségeket is figyelembe véve – a nyolcadik helyen állt.

Még szomorúbb a kép a háztartások egy főre jutó fogyasztásának rangsorában, amelyet ma már az egyik legfontosabb fejlettségi mutatónak tekintenek: Magyarország 2023-ban az EU 27 tagországa közül az utolsó előtti helyen állt. Fokozatos lecsúszásunkat a nyolc magyar régiónak az Európai Unió 242 régiójának rangsorában elfoglalt helye is jelzi: négy magyar régió az utolsó húsz között volt, ezen belül három az utolsó tizenöt között, míg ez utóbbi körbe a visegrádi országok közül csak egy szlovák régió, ezen túl Romániából is csak egyetlen régió tartozott.

A felelőtlen kormányzati politika következtében az utóbbi csaknem másfél évtizedben nőtt az állam eladósodottsága és romlott a pénzpiaci megítélése is. A GDP-arányos bruttó államadósság a 2009. évi 78 százalékról 2024 első félévének végére látszólagosan ugyan 75,8 százalékra csökkent, ám, ha figyelembe vesszük a magán-nyugdíjpénztári rendszer megszüntetésével előállt háromezer milliárd forintos állami kötelezettségnövekedést, akkor az összehasonlítható adósságszint legalább 83 százalék, azaz az állam eladósodottsága nőtt. A bruttó államadósság azért nem emelkedett ennél nagyobb mértékben, mert az előző évtizedben jelentős uniós támogatások érkeztek. Az államadósság növekedése azt mutatja, hogy a magyar gazdaság – a jelenlegi gazdaságpolitikai irányításfilozófiai alapokon működtetve – csak folyamatos külső, tartós, vissza nem fizetendő forrásbevonás segítségével, azaz az uniós transzferekkel működőképes. Ha a transzfer elapad – márpedig ennek valószínűsége egyre nagyobb – a magyar gazdaság kritikus helyzetbe kerül. Ezt újabb hitelek felvételével – növekvő eladósodás mellett is – lehetetlen kiváltani.

A nemzeti pénzrendszerek stabilitásának letéteményese a mindenkori kormánytól valóságosan független jegybank, amelynek ily módon történő működése az árstabilitás szükséges, de nem elégséges feltétele. A kiemelkedően magas és tartós hazai infláció többek között a Magyar Nemzeti Bank (MNB) működésbeli függetlenségének, a pénz- illetőleg intézményi rendszerfelügyelet gyakorlása hiányának, az éveken át követett ultra laza, a kormányt feltétel nélkül kiszolgáló, annak alárendelt jegybanki politikának is egyenes következménye. (Ezt tükrözi az MNB 2023 végén 2500 milliárd forintot elérő hatalmas és tartós vesztesége.) Az MNB valós függetlenségének helyreállítása nélkül nem létezik fenntartható, egyensúlyőrző, felzárkózást támogató gazdaságpolitika.

Az utóbbi 14 évben olyan gazdasági szerkezet alakult ki, ami erősen korlátozza a fejlődést és a tényleges nemzeti jövedelem-növekedést. Ide vezetett a kezdeti években unortodoxnak, majd az utóbbi időszakban magas nyomású gazdaságmodellnek nevezett gyakorlat követése általi növekedés minden áron való erőltetése, ám ennél is súlyosabb helyzetet idézhet elő a nemrég meghirdetett semleges gazdaságpolitika. Mindezek sajnos azt bizonyítják, hogy a gazdaságpolitika irányítói végképp elveszítették a realitásukat, és az ország érdekeit első helyen figyelembe vevő, azt szolgáló tájékozódási képességüket...

ELMENT AZ ASZAD - A 444 NAPINDÍTÓ HÍRLEVELE

444.HU
Szerző: HERCZEG MÁRK
2024.12.09.


A szíriai rezsim bukása, Csurka-szoboravatás, robotok vs. kutyák és romániai, dél-koreai meg grúziai válságok a reggeli hírlevélben...

Jó reggelt, már amennyire ilyen latyakos időkben lehet!

2024. december 7., szombat

VISSZAJÁTSZÁS - ERCSE KRISZTINA: EZ A REZSIM NEM GONDOLKODÓ EMBEREKET AKAR NEVELNI

KLUBRÁDIÓ / REGGELI SZEMÉLY
Műsorvezető: DÉSI JÁNOS
2024.03.12.




Dési János vendége Ercse Kriszta oktatáskutató, a Civil Közoktatási Platform szóvivője, interkulturális szakértő volt a 2024. március 12-i Reggeli személyben. Arról beszélgettek, milyen helyzetben van most a hazai közoktatás. Mert olyan emberek iránytják az oktatást, akiknek fogalmuk sincs| arról, hogyan is működik az oktatás.


















CIVIL KÖZOKTATÁSI PLATFORM: A TANÁRKÉPZÁS ÁLLAMOSÍTÁSA

CIVIL KÖZOKTATÁSI PLATFORM
Szerző: CIVIL KÖZOKTATÁSI PLATFORM
2024.12.03.


Az iskolafenntartás és a tankönyvkiadás és -terjesztés után most a pedagógus-továbbképzést is elérte az államosítás.


Megjelent a pedagógus-továbbképzési rendelet tervezete, melyet december 4-ig van lehetőség véleményezni. A tervezet a köznevelésben teljesen megváltoztatja, lényegesen merevebbé és központosítottabbá teszi a továbbképzési rendszert, tovább csökkenti a pedagógusok autonómiáját, miközben növeli terhelésüket.

A ciklusonként 120 órányi továbbképzés legalább felét az igazgató által kijelölt szakmai, szaktárgyi továbbképzéseken való részvétellel kell teljesíteni. Ezeket a tartalmi megújító képzéseket a jövőben kizárólag a korábban se tanárképzéssel, se tanár-továbbképzéssel nem foglalkozó Nemzeti Közszolgálati Egyetem szervezheti, azokat akkreditáltatnia sem kell. A maradék kreditek teljesítéséhez a pedagógusnak az Oktatási Hivatal által szervezett képzéseken kell részt vennie. Független akkreditációról itt sincs szó: a Pedagógus-továbbképzési Akkreditációs Testület 9 tagját a miniszter jelöli ki, és véleményüket csak kikérnie kell, figyelmen kívül is hagyhatja. Azonnali hatállyal megszűnik a képzés alapításának lehetősége, a már érvényben levő engedélyek lejártukig érvényesek, de megújítani nem lehet azokat.

(A több szakos tanári szakképzettséggel rendelkező pedagógus a krediteket az oktatott szakjai között arányosan megosztva teljesíti, a pszichológus, gyógypedagógus, szakszolgálatos, művészeti iskolában vagy szakgimnáziumban szakmai tárgyat tanító csak választhatót végez.)

Az jelenlegi szabályokkal ellentétben az így meghirdetett továbbképzéseket nem válthatják ki más tapasztalatszerzési, tanulási, részvételi, kutatási stb. tevékenységek, a további oklevél megszerzésével, nyelvtanárok külföldi továbbképzésével is csak a választható rész alól lehet mentesülni.

A pedagógus-továbbképzéseknek a tanárképzési hagyományokkal nem rendelkező NKE és az állami Oktatási Hivatal égisze alá helyezése mögött az a törekvés húzódhat meg, hogy lehetetlenné tegyenek minden olyan képzést, tapasztalatszerzést, amelyik nem felel meg teljes mértékben a jelenlegi rezsim ideológiájának, pedagógiai szemléletének.

Az igazgatói megbízás feltétele az Oktatási Hivatal által szervezett köznevelési igazgató képzésen való részvétel: január 1. után az eddigi feltételt jelentő köznevelési vezető képzés már nem indítható. A rendelet nem mondja ki, hogy a korábban köznevelési vezető képzést végzettek mentesülnének az új képzés elvégzése alól. Az pedig, hogy a részvételhez a fenntartó hozzájárulása szükséges, és a résztvevőszám limitált, lehetőséget ad a lojalitás és a politikai megbízhatóság kívánalmának érvényesítésére a jövőbeli pályázók vonatkozásában.

A változással a pedagógusok terhelése is nő: a 120 óra teljesítésére az eddigi 7 helyett 5 év áll rendelkezésre. Nem is beszélve arról, hogy ha a pedagógus nem akar lemondani az önképzés korábbi lehetőségeiről, a konferenciákon, ankétokon való részvételről, esetleg kutat, továbbképzést tart, mentorál, az eddigiekkel ellentétben ezt csak a 120 órányi továbbképzés mellett teheti meg. (Ha megteheti egyáltalán, hiszen a szakmai eseményeken való részvétel miatt szükséges távollétet nem fogják engedélyezni.)

Az egy évre jutó nagyobb óraszám miatt növekszik a továbbképzés miatt kieső tanórák száma, növelve ezzel az egyébként is nagymértékű helyettesítést, tovább rontva az oktatás minőségét.

A béremelés nem indokolja a terhelés növelését: a pedagógusok mentális állapotát, oktató-nevelő munkájuk minőségét a teherbírásukat meghaladó terhelés akkor is rontja, ha munkájukért több pénzt kapnak.

(Zárójelben megjegyezzük, hogy a szakképzésben a továbbképzési kötelezettség négyévente 60 óra.)

Míg az engedéllyel rendelkező továbbképzésekért a pedagógusoknak eddig nem kellett fizetni, úgy tűnik, az ingyenesség most a választható képzésekre nem vonatkozik. Az új rendeletben csak az NKE által szervezett szakmai képzések ingyenessége szerepel, annak ellenére, hogy a munkavégzéshez előírt képzések költségét uniós irányelvek és a Munka törvénykönyve szerint is a munkavállalónak kell viselni, és a státusztörvény szerint is „A munkáltató köteles a köznevelési foglalkoztatotti jogviszonyban állónak a köznevelési foglalkoztatotti jogviszonyból származó kötelezettsége teljesítése során indokoltan felmerült költségét megtéríteni.”

Ennek ellenére a hatásvizsgálati lap szerint nem költéscsökkenéssel, hanem négy év alatt 24 milliárd költségnövekedéssel számolnak.

A rendelet ellen a szakszervezetek is tiltakoznak. A PDSZ véleménye itt olvasható:

https://pdsz.hu/a-pdsz-kozlemenye-a-kormany-uj-pedagogus-tovabbkepzesi-rendelettervezeterol/


A CKP által beküldött részletes vélemény

A Civil Közoktatási Platform véleménye a tanártovábbképzés rendszerét szabályozó rendelet tervezetéről


A Civil Közoktatási Platform – ötvenöt civil szervezet együttműködési fóruma -összességében elutasítja a rendelettervezetet. A tanártovábbképzés megújítására véleményünk szerint is szükség van, azonban azt az érintettekkel való egyeztetésnek kell megelőznie. A lehetőségek korlátozása, az előírások kiterjesztése és egyetlen, eddig tapasztalatokkal nem rendelkező szereplő „helyzetbe hozása” nem szolgálja a tanárok jobb kompetenciafejlesztését.

Konkrét kifogásaink, javaslataink:

A képzési ciklus lerövidítése

1.§. 2. Amennyiben a továbbképzési ciklus rövidül, a megszerzendő kreditek mennyiségének arányosan csökkenie kell. Ellenkező esetben nem csak a pedagógusok terhelése nő, hanem a helyettesítendő órák száma is.

A képzések kategorizálása, igazgatói jogkör, kiváltás lehetősége

2.§ 2. Az egyházakhoz hasonlóan az egyedi eltérési engedéllyel rendelkező fenntartók is szervezhessenek speciális képzéseket az intézményeikben alkalmazott pedagógusok számára. Az egyedi eltérési engedély ugyanis

– olyan tantárgyak rendszeresítésére is vonatkozhat, melyekre nincsen formális pedagógusképzés hazánkban,

– olyan oktatásszervezési megoldásokra is vonatkozhat, melyek eltérnek a tantárgyakra szervezett megoldásoktól, így ezekre nincsen formális pedagógusképzés hazánkban,

így tartalmi megújító képzés sem szervezhető rá.

6.§ 3. Nem értünk egyet azzal, hogy a képzések felének kiválasztásába a pedagógusnak egyáltalán nincs beleszólása, azoknál a tantárgyaknál pedig, ahol nincs munkaközösség, a kijelölés kizárólagosan az igazgatótól függ.

Nem világos, mit jelent a „legalább hatvan kredit” kitétel? Csak annyit, hogy a pedagógusnak lehetősége van a választható keretéből is tartalmi megújító képzést választani, vagy azt, hogy az igazgatónak lehetősége van 60 óránál több kötelező képzést is előírni.

Nem értünk egyet a kétféle továbbképzés merev szétválasztásával. Egyrészt, mert a pedagógiai jellegű, illetve nem tantárgyhoz kapcsolódó ismereteket adó képzések adott esetben ugyanolyan komolyak és a pedagógus, az iskola, a tanulók szempontjából esetenként fontosabbak lehetnek a szaktárgyinál, másrészt a kétféle cél sokszor összemosódik. Hogy határolhatók le például a tartalmi megújító képzésnek az óvónők, tanítónők esetén? Az egyetlen objektív kritérium itt az, hogy az NKE vagy az OH szervezi-e a képzést.

Nem értünk egyet azzal, hogy a többszakos tanárok a szakjaik közt arányosan megosztva kell teljesíteni a krediteket – ez egy teljesen észszerűtlen, túlzott beszabályozás. Ez azt jelenti, hogy senki vehet részt 120 órás továbbképzésen – de ha ki akarják használni a választható képzések lehetőségét is, akkor a szakmai megújító képzés hossza maximum 30, háromszakosoknál maximum 20 óra lehet. Az, aki 20 éve nem tanította az egyik tárgyát, és most szeretné tudását korszerűsíteni, nem teheti meg megfelelő óraszámban, aki pedig a szakjai közül valamelyiket nem is kívánja tanítani, feleslegesen jár továbbképzésre. Olyan előírást el tudnánk fogadni, hogy aki nem végez az egyik szakján továbbképzést, azt nem taníthatja.

4. A felsoroltak mellett azoknak is engedélyezni kellene, hogy a teljes 120 órát a választható kínálattal teljesítsék, akik által oktatott szakokon nincs NKE-s képzési kínálat. Ilyenek különösen az egyedi engedéllyel oktató iskolák tanárai.

5. Értelmetlen, sőt káros, hogy a jelenlegi szabályozással ellentétben nem számít bele a továbbképzésekbe a 277/1997. (XII. 22.) Korm. rendelet felsorolt kompetenciafejlesztési lehetőségek többsége, és a maradó kisszámú lehetőség is csak a választható képzési részt váltja ki. A továbbiakban tehát az olyan hatékony módszerek, mint a tapasztalati tanulás, az intézményértékelés, a szakmai rendezvényeken való részvétel – akár előadóként –, a kutatás nem vehetők igénybe, a tanárok leterheltsége és az, hogy ezekre nem engedik el őket az órákról az ezekben a tevékenységekben való részvételt lehetetlenné teszi. Ezen lehetőségek kizárásával az oktatásirányítás ellehetetleníti a szakmai egymástól tanulás, együttműködéseken alapuló tudásmegosztás lehetőségét. Az oktatás területén ennek biztosítása elemi feladat lenne.

Az NKE helyzetbe hozásán túl semmi sem indokolja, hogy a megmaradó kiváltási lehetőségek – új oklevél szerzése, szakvizsga letétele, külföldi gyakorlat – csak a választható rész kiváltására legyen alkalmas. Ha valaki pl. doktori képzésben vesz részt a saját szakján, miért kell tartalmi megújító képzést végeznie? A nyelvtanár külföldi gyakorlata miért nem szakmai képzés?

Államosítás, sokszínűség kizárása, minőség

7.§ A leghatározottabban ellenezzük, hogy az eddigiekkel ellentétben a jövőben csak a Nemzeti Közszolgálati Egyetem – melynek a továbbképzések rendszerének biztosításához szükséges tapasztalata és kompetenciája nem biztosított, sőt a minőségbiztosítás (akkreditáció) kötelezettsége alól is kiveszi a rendelet – és az Oktatási Hivatal szervezhet képzéseket. Ezzel számos sikeres, értékes továbbképzési lehetőség el fog tűnni, különösen, hogy a lejáró képzések megújíthatósága azonnali hatállyal megszűnik. Mindezek együttesen súlyosan veszélyeztetik a pedagógus-továbbképzések szakmai minőségét.

8.§ Minőségromláshoz vezet az akkreditációs folyamat megszűntetése. A Nemzeti Közszolgálti Egyetem úgy vezethet be minden szaktárgyi és pedagógiai kontroll nélkül képzéseket, hogy ezen a területen semmilyen tapasztalattal nem rendelkezik.

Az Oktatási Hivatal képzései vonatkozásában ugyan továbbra is működik majd a Pedagógus-továbbképzési Akkreditációs testület, azonban csak véleményezési jogkörrel. A szabályozásban legalább annyinak szerepelnie kellene, hogy hogyan kell viszonyulnia a Hivatalnak a testület elutasító döntéséhez. A testület tagjaira vonatkozóan sincs semmilyen kitétel, a miniszter bárkit kinevezhet tagnak.

11.§ 4b) Pontos definíciót kérünk arra, mit jelent a gyakorlati képzés, amely körben középiskolai végzettség is elegendő a képzés megtartásához.

Igazgatóképzés

13.§ Nem értünk egyet a köznevelési igazgatóképzés monopolizálásával.

Nem világos, hogy mit jelent, hogy a „A pedagógus az igazgatói kinevezése előtt” vesz részt a képzésben. Ha csak annyit, hogy ez a kinevezés feltétele, akkor ezt a kitételt ki kell hagyni. Ha viszont azt jelenti, hogy csak az vehet részt, aki már kijelöltek, ez a jelenlegi jogszabályok mellett nem megvalósítható.

Miért kell a részvételhez a fenntartó jóváhagyása? A végzés után bárhol lehet valaki igazgató. Nem helyes, ha a fenntartó ennek lehetőségét személyes vagy munkaerő-gazdálkodási okból megakadályozhatja.

Finanszírozás

10.§. A Munka törvénykönyvével, uniós irányelvekkel és a Pedagógusok előmeneteléről szóló törvény rendelkezéseivel is ellentétes, ha a munkavégzéshez szükséges, kötelező továbbképzések egy részét, melyet az Oktatási Hivatal szervez, nem fizeti a munkáltató. Az eddigiekkel ellentétben nincs forrás a helyettesítésekre.

Jogalkotási problémák

17.§ A folyamatban levő engedélyezési eljárások megszűntetése véleményünk szerint visszamenőleges hatályú jogalkotás.

20.§ A 277/1997. (XII. 22.) Korm. rendelet nem csak a pedagógus-továbbképzésről szól, hanem a pedagógus-szakvizsgáról is. Ha ez most hatályát veszti, hogy lesz szabályozva a szakvizsga.

ÖSSZEKÖTI EGYHÁZ- ÉS SPORTTÁMOGATÁSI CÉLJAIT A KORMÁNY: REFORMÁTUS INGATLANBA KÖLTÖZIK INGYEN A NEMZETKÖZI ÚSZÓSZÖVETSÉG

SZABAD EURÓPA
Szerző: KERÉNYI GYÖRGY
2024.12.06.


Bővíti portfólióját a Balog Zoltán vezette református egyházkerület. Hitéleti/szociális/oktatási tevékenysége mellett a kormány sportdiplomáciai céljainak megvalósításába is besegít: ingyen kapott belvárosi ingatlanába bérleti díj fizetése nélkül költözik a Nemzetközi Úszó- és Vízilabda-szövetség.


A december 10-én Budapesten kezdődő rövidpályás úszó-világbajnokságot már új budapesti központjából irányíthatja a Nemzetközi Úszó- és Vízilabda-szövetség (World Aquatics), novemberben ugyanis a magyar külügyminiszter szalagátvágásával átadták ideiglenes székházukat.

„Nagyon sok sikert kívánok az átmeneti iroda működéséhez, amely rendkívül közel van a Parlamenthez, a belvároshoz, egy olyan helyszínen, ami jól mutatja azt, hogy milyen nagy fontosságot is tulajdonítunk mi a sportnak, illetve az úszásnak” – mondta az átadáson Szijjártó Péter külügyminiszter az MTI tudósítása szerint.

A cikkből valamiért kimaradt a helyszín, az Alkotmány utca 25., és az is, hogy ez a patinás, de teljesen felújított épület a Dunamelléki Református Egyházkerületé, amely egy 2021 végi törvénymódosítással jutott hozzá a magyar államtól. Az egyházkerületet a kitüntetési botrány főszereplője, Balog Zoltán püspök vezeti.

Református tulajdon, de az állam használhatja

A költségvetés 2021–22-es nagy osztogatás óta tartó sanyarú helyzete dacára a sport kitüntetett kormányfői figyelemben és kiemelkedő adófizetői támogatásban részesül. A hvg.hu számolta ki, hogy míg 2024-ben 215 milliárd forint jutott a költségvetésből sporthoz kapcsolódó célokra, 2025-ben már 284 milliárd, ami 32 százalékos növekedés. Ehhez jön még a társasági adóból a sport támogatására várt körülbelül 130 milliárd és a pénzügyi szervezetek különadójából várt körülbelül 15 milliárd.

A sportdiplomácia a magyar külpolitika fókuszában van. A világversenyek rendezése, a budapesti olimpiai tervek mellett immár négy nemzetközi sportszövetségnek is Budapesten van a székhelye.

A Nemzetközi Úszó- és Vízilabda-szövetség a svájci Lausanne-ból költözik Budapestre. Döntésében vélhetően nemcsak az játszhat szerepet, hogy Magyarország – ahogy mondani szokták – úszónagyhatalom, hanem az is, hogy ingyen kapták meg az egyébként vélhetően sok ezer euróért kibérelhető, a Dunamelléki Református Egyházkerület tulajdonában lévő ingatlan bérleti jogát. (Az rtl.hu írta meg tavasszal, hogy a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő adatai szerint az 569 négyzetméteres irodaház több mint 1,4 milliárd forintot ér.)

Szijjártó Péter azért beszélt a szövetség átmeneti elhelyezéséről, mert a kormány létre akar hozni egy globális oktatási és edzési centrumot, terveik szerint 2027-től a teljes globális központ ott székel majd. A Népszava tavalyi információi szerint ez az orosz–magyar milliárdos, Ruszlan Rahimkulov beruházásaként épül majd a Láng negyedben...

„FÁBÓL VASKARIKA A NEMZETI KOMMUNISTA” – PAPP ISTVÁN A MAGYAR BOLSEVIKOKRÓL

VÁLASZ ONLINE
Szerző: ABLONCZY BÁLINT
2024.12.06.


Szerdán mutatták be Papp István A magyar kommunisták 1918-1989 című könyvét, amely az első nem marxista, tudományos feldolgozása a mozgalom történetének. Az Állambiztonsági Szolgálatok Történeti Levéltárának történésze, lapunk vendégszerzője szerint akár szeretjük, akár nem, a kommunisták is részei a magyar múltnak, ezért foglalkoznunk kell velük. A Szovjetunión kívül miért nálunk veszik át először bolsevikok a hatalmat 1919-ben? Mit jelent, hogy a népbiztosok közül sokan asszimiláns zsidó családból származtak? Tömeggyilkos vagy modernizátor volt Kádár János? Interjúnkból az is kiderül, miért Dózsa Györgyről nevezték el itthon a belügyi focicsapatot, miközben a szovjet blokkban a Dinamo volt a módi.

Miért ölt ennyi energiát egy szerencsére már lezárt történet megírásába?

– A magyar kommunisták története valóban véget ért. Ugyanakkor, miközben 1989-ben hivatalosan megszűnt, illetve átalakult a magát marxista-leninista alapokon definiáló legjelentősebb politikai párt, a magyar kommunisták története, mint nyugtalanító, fel nem dolgozott örökség máig bennünk él. Miközben az elmúlt években sok szó és esett a kommunisták bűneiről, azt, hogy mi volt az ő belső, saját történetük, mennyi irányzatra hasadt ez a mozgalom, alig tárgyaltuk. Meggyőződésem, hogy összetett, színes, számos érdekes egyéniséget felvonultató eszmeirányzatról beszélhetünk, amely sok esetben sokkal nagyobb veszélyt jelentett saját magára, mint a vele szemben állók. Hiszen a két világháború között Horthy Miklós börtönében jóval kevesebb magyar kommunista halt meg, mint a Lubjanka udvarán vagy a Gulag táboraiban...

HÚZÓS PODCAST / GYURCSÁNY FERENC – RÁMENT AZ EGÉSZ ÉLETEM

HÚZÓS / ATV MAGYARORSZÁG
Műsorvezető: RÓNAI EGON
2024.12.06.



A volt miniszterelnök, a DK elnöke volt Rónai Egon műsorának a vendége.

Elosztogatott vagyonról, fiókban várakozó kéziratokról is szó esik. Meg hogy mit fog csinálni, ha 26 után nem jutnak a parlamentbe. Mi értelme van még számára a politikának, a politizálásnak? Miért gondolta, hogy kiszáll, és gondolt-e ilyet egyáltalán? Miért tért vissza? Egy szokatlanul személyes beszélgetés Gyurcsány Ferenccel!

NAGY BAJBAN VAN A FIDESZ A PEDOFIL PAPOK MIATT

NÉPSZAVA
Szerző: CZENE GÁBOR
2024.12.07.


A kormánypárt egyre súlyosbodó morális belső válságának újabb és újabb jeleit látjuk – értékelte a zuglói plébános személye körüli botrányt Horn Gábor.


Még mielőtt Pajor András katolikus pap esetének politikai vetületéről beszélt volna, Horn Gábor, a Republikon Alapítvány vezetője lapunknak nyilatkozva hangsúlyozta: bármilyen furcsán hangzik is, a közélet szempontjából összességében pozitív fejleménynek tekinthető, hogy ilyen ügyek napvilágra kerülnek. Mintha elindult volna valami. Az áldozatok bátrabban mernek jogorvoslatot kérni, ha azt látják, hogy ismert emberekkel szemben is eljárások indulnak, függetlenül attól, hogy az illető milyen kormányzati kapcsolatokkal rendelkezik, egyházi személy vagy sem. Talán azok a bűnben gondolkodók is visszafogják magukat, akik szexuális bántalmazást követtek el, vagy terveztek elkövetni – tette hozzá.

Ahogyan arról beszámoltunk, az Esztergom-Budapesti Főegyházmegye közölte, hogy a gyermek- és ifjúságvédelmi szolgálatához érkezett bejelentés nyomán előzetes vizsgálat indult egy meg nem nevezett személy ellen, akit minden papi tevékenység gyakorlásától eltiltották. A Válasz Online írta meg, hogy a Fidesz iránt elkötelezett, a politikai kereszténység és az orosz propaganda „egyik arcának” minősített Pajor András zuglói plébánosról van szó. Az információt egyházi berkekből lapunknak is megerősítették. A Válasz Online a sértettek elmondása alapján arról számolt be, hogy Pajor András különböző ürügyekkel meztelen fiúkat, gyerekeket fogdosott és masszírozott az intim testrészeiken is...

A 13. HAVI NYUGDÍJRÓL KÖZÖLT ELKESERÍTŐ HÍREKET A NYUGDÍJAS PARLAMENT ELNÖKE

ATV MAGYARORSZÁG
Műsorvezető: SZILVÁSI GYÖRGYI
2024.12.06.



Szűkíti a kormány azon nyugdíjasok körét, akik majd jövő év februárjában részesülhetnek a 13. havi nyugdíjból.

AMIT PINTÉR LÁZADÁSNAK LÁT, AZ A PEDAGÓGUSOK GYERMEKEKÉRT TETT ERŐFESZÍTÉSE

HÍRKLIKK
Szerző: VERESS KATKA
2024.12.07.


A kormányzat politikai és ideológiai megszállása napokon belül hivatalosan is befejeződik, a központosítás, az igazgatócserék, a tananyag totális előírása, a pedagógiai munka ellehetetlenítése után a pedagógusképzést és -továbbképzést is einstandolták. Gyermekeink pedagógusait, az iskolák igazgatóit most tereli be a kormány a NER „marxista egyetemébe”: óvodáink és iskoláink az '50-es, ''60-as évek világát hozzák vissza. A több, mint 50 civil oktatási szervezetet tömörítő Civil Közoktatási Platform (CKP) arra kéri a szülőket, gondolkodjanak el azon, valóban ezt akarjuk-e a gyerekeinknek. Föl is teszi a kérdést, mégis, kié az iskola, nem inkább a mienk-e, és meddig engedhető meg, hogy egy rendőrminiszter és sameszai csuklóztassák a gyermekeinkkel foglalkozó szakembereket?

Ercse Krisztina, a CKP szóvivője összefoglalta mindazt, ami a fenti bevezetőben kérdésként elhangzott. Mint írja, „annak ellenére, hogy Magyarországon több nagy múltú és magas presztízsű pedagógusképző egyetem van, az oktatás megújítását a Nemzeti Közszolgálati Egyetem (NKE) illetékességébe helyezik. Oda, ahol se tudás, se tapasztalat nincs. Lesz ellenben sokmilliárdnyi forrás (EFOP+ programok). Egy korábbi törvény gondoskodik arról is, hogy a kínált kurzusoknak ne kelljen átmenni a szakmai minőséget igazoló akkreditációs folyamaton, és az oktatókat is mentesíti a felsőoktatási kvalifikációs előírások alól.

Ami a javaslat alapján januárban már induló új továbbképzési rendszert illeti, az egészen drámai módon hagyja figyelmen kívül a nevelésszakmai alapvetéseket. Nem veszi figyelembe az iskolák – az erőszakos központosítás dacára – megmaradt sokszínűségét, a szakemberek sokféle tudás- és ismeretigényét. A jövőben megszűnik annak a lehetősége, hogy szakmai műhelyek képzési engedélyt kapjanak. Ráadásul az eddigi változatos lehetőségeket megszüntetve (kevés speciális kivétellel) csak legalább 30 órás tanfolyamokon lehet a követelményeket teljesíteni. Ezután nem számít például, ha valaki kutat, oktat, tanulmányúton vesz részt, és nem ad kreditet a szakmai rendezvényeken való részvétel sem. (Ez utóbbi nagymértékben megnehezíti a szakmai szervezetek működését és a legaktuálisabb ismeretek átadását is.) Folytatódik a pedagógusok megalázása: a szaktárgyi képzések kiválasztásába nincs beleszólásuk...

AMERIKA VÁLASZT 15. – 24 ÓRA VAGY 24 ÉV ALATT LESZ BÉKE?

AMERIKA VÁLASZT
Műsorvezető: LAKNER ZOLTÁN
2024.12.06.



Miközben egyesek szerint körvonalazódik az ukrajnai rendezés tervének koncepciója, Oroszország is megtette a maga tétjeit a várható alkuban, és még azt az engedményt is sokallja, amit a Trumphoz közeli elképzelések alapján kellene tennie. A helyzet már csak azért is fokozódik, mert Szíriában egymással szembe kerülnek az amerikai és az orosz érdekek. Szó esik ezen kívül újabb kormányzati jelölésekről, valamint a troll- és a mosolydiplomácia fordulóiról. 

Lakner Zoltán és Kaló Máté podcastja.

KICSI ORBÁN ÓRIÁSIT HIBÁZOTT: KIÁLLT AZ ERŐSZAK MELLETT, FIDESZES SZAVAZÓKKAL MENT SZEMBE

DAVE VILÁGA
Szerző: DAVE
2024.12.06.



Orbán Viktor kiállt Menczer Tamás, vagyis az erőszak mellett, amivel akkorát hibázott, amekkorát talán még soha. Hiszen a fideszes szavazók közül sokaknak nem tetszett Menczer emberkedése.

MENCZER MINT EURÓPA ÚJ HANGJA

REZEDA VILÁGA
Szerző: Rezeda
2024.12.07.


Szép lassan keretbe foglalódik, kijegecesedik mintegy az a tahó botrány, amit Menczer kavart Pécsen, amikor Magyar Pétert pocskondiázta majdnem negyed órán át. Úgy tűnhet, hogy a kelleténél többet foglalkozunk az esettel, sőt, már hallani véljük a hangokat, miszerint nem ezen kellene méláznunk, hanem más, fontosabb dolgokon, hogy ez is csak terelés, és még az is lehet. Ugyanakkor mégis szükséges minden oldaláról alaposan megvizsgálni, hiszen erősen úgy tűnik, most már ez lesz. Hogy ez a jövőnk.

Kiábrándító és iszonytató, ahogyan új korszakba lépünk, ami azonban mégis annyira ismerős az elmúlt század első harmadából, amikor bimbóztak az ordas eszmék, és találtak hozzá hangot is, embereket is, utcai harcosokat úgyszintén. Doktorminiszter urunk pénteki, kossuthi szeánszán nyomta rá a jóváhagyás pecsétjét erre a szép, új (illetve nagyon is régi) világra, midőn is megveregette ennek a Menczernek a buksiját – amitől neki meg orgazmusa támadt, hogy élvezi ezt az egész mocskot. „Szóvivőként pont ez volt a dolga.”

Ezt kappanhangozta bele a kajla világba maga Orbán Viktor, amiben a legkisebb hiba az, Menczer nem a szóvivője neki, hanem a kommunikációs igazgatója (állítólag), de kicsire nem adunk. Arra azonban már igen, hogy mi az, ami „pont ez”, s amiről a magyar politikai élet szereplői annyit mondtak, ilyen eddig még nem volt, aztán legyintettek egyet, és csak magukban tették hozzá, hogy most meg már van. Mintha ez lenne a világ legtermészetesebb dolga, pedig éppen, hogy nem az. Inkább hányni való, hogy egyértelműek legyünk.

Doktorminiszter urunk azonban nem elégedett meg ennyi örvendezéssel, tovább ragozta a gyalázatot, a maga megszokott módján hülye képekbe foglalta az agyában gomolygó gőzöket. „Aki szelet vet, vihart arat, vagy ahogy adventkor mondanám inkább, aki kardot ránt, kard által vész el”. – mondta egyetlenünk, amihöz már csak a boldog karácsony hiányzott, helyette azonban még annyit hallottunk: „Meglátjuk, hova fejlődik mindez”. Itt föltennénk a kezünket a padban, hogy tantóbácsi, én tudom, de nagy valószínűséggel mindenki tisztában van vele.

Itt közbevetőleg azért megjegyeznénk, hogy miniszterelnökként vajon komilfó-e így beleállni egy ilyen történetbe, illetve egyáltalán belefér-e egy ilyen hivatalba, hogy pitbullokat uszítunk akárkire. Könnyen belátható, nem igazán, mi több, egyáltalán nem, amiből viszont az a kérdés fakad, micsoda is Orbán Viktor ebben a visszataszító történetben. A megítélést azonban mindenkinek a gusztusára bízzuk, hogy mondja ki magában, avagy ordítsa bele a tajtékos égbe. Ettől sem lesz más, de talán egy kicsit jobb a zaklatott léleknek.

Mert az sem teljesen világos, hogy miután doktorminiszter urunk végzett a Kossuthban, utána milyen minnőségben fogadta a Karmelitában a Patrióták Európáért uniós parlamenti képviselőcsoport tagjait. Mert fogadta, feledve újra, hogy ebben a pillanatban ő még a soros elnöke volna annak a képződménynek (lásd: EU), amelyet amúgy szétverni óhajt. Persze igazán e célból érkeztek hozzá a patrióták, meg az akolmeleg miatt, amit Budapesten érezhetnek, mert Brüsszelben (Strasbourg) nem igazán. Kell egy kis összebújás...

HÉTVÉGI OLVASNIVALÓK AGYROHASZTÓ KAMPÁNYOKRÓL, ÖNPUCCSOKRÓL ÉS ONLINE CSALÓKRÓL - A 444 HÉTVÉGI HÍRLEVELE

444.HU
Szerző: BÓDOG BÁLINT
2024.12.07.


Menczer Tamás folytatta kocsmai hangvételű kampányát Magyar Péter ellen, miközben a francia kormány összeomlott, Dél-Koreában pedig saját magát sikerült megpuccsolnia. Hétvégi hírlevelünk.

Jó hétvégét! Szombatra összegereblyéztük a hét nagyobb anyagait, videóit és podcastjeit. Nem ez az egyetlen hírlevelünk, itt lehet csemegézni. Nézzük, mitől rohadt le az agyunk:...