2020. március 25., szerda

LEGYEN TÁVOKTATÁS!

ÉLET ÉS IRODALOM / PUBLICISZTIKA
Szerző: HUSZÁR ÁGNES
2020.03.20.



Orbán Viktor, Magyarország miniszterelnöke 2020. március 13-án, este fél tízkor bejelentette, hogy március 16-tól kezdve a közoktatásban távoktatás lép életbe. Az iskolák bezárják kapuikat, a tanulók nem léphetnek be, az oktatást digitális eszközökkel fogják megoldani. Hozzátette, ez egyelőre kicsit „döcögősen” fog menni, mert „egyébként is terveztük, hogy kiépítjük Magyarország digitális oktatásának az infrastruktúráját, de az igazság az, hogy ezt még nem fejeztük be, ezt a következő tanévre akartuk bevezetni”.

2016. július 25-én az illetékesek még sokkal optimistábban látták a közoktatás digitalizálásának kérdését. Deutsch Tamás, a Digitális Jólét Programért felelős miniszterelnöki biztos, Palkovics László oktatásért felelős államtitkár és Czunyiné Bertalan Judit digitálistartalom-fejlesztésért felelős kormánybiztos társaságában bejelentette, hogy a nyár végén a kormány elé kerül az elkészült digitális oktatási stratégia (DOS), és szeptemberben hozzákezdenek a részletek kidolgozásához. A tájékoztató a büszkén mosolygó illetékesekkel ma is látható, hallható a kormány hivatalos oldalán (www.kormany.hu).

Deutsch szerint a stratégia „minden elemében illeszkedik a köznevelési, szakképzési, a felnőttoktatási és a felnőttképzési szintet fejlesztő kormányzati elképzelésekhez”. A következő négy évben ennek keretében alakítják ki a fizikai infrastruktúrát, az intézmények eszközellátását, és hozzálátnak a pedagógusok digitális felkészítéséhez.

Palkovics államtitkár biztosított mindenkit arról, hogy a minisztérium gondoskodni fog az informatikusszakember-képzésről. Czunyiné kormánybiztos hangsúlyozta, a DOS alternatívát kínál az iskoláknak a pedagógiai módszertan tekintetében is.

A DOS egyébként a 15 milliárdnyi közpénzből megvalósuló Digitális Jólét Program egyik alprogramja. Az utóbbi négy évben akár be is vezethették volna, de nem így történt. Hadházy Ákos független országgyűlési képviselő utánajárt, mire költötték el a pénzt, és mindössze pár semmitmondó című, több millióba kerülő tanulmány nyomára bukkant. Szerinte a program „néhány NER-cég tulajdonosának jólétét szolgálta”. A 444. hu-n olvasható a szerencsés megbízottak neve és a tanulmányokért kifizetett összegek is (444.hu).

A beígért infrastruktúrafejlesztés, eszközellátás, pedagógus-továbbképzés, úgy látszik, háttérbe szorult.

Mindez a mai magyarországi közállapotok ismeretében nem meglepő, fáradt kézlegyintésen kívül más reagálást nem is érdemelne, ha nem tört volna ki hirtelen a koronavírus-járvány. A kormányzat azonnali intézkedésre kényszerült. A digitális közoktatás villámgyors bevezetése viszont élesen rávilágított a feltételek elégtelen voltára, s felveti a kérdést, mire is mentek el a milliárdok...


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése