2020. szeptember 13., vasárnap

GYILKOS MANIPULÁCIÓ

NÉPSZAVA
Szerző: BÓTA GÁBOR
2020.09.13.


Gyilkosságot cserélni eszelős ötlet. Márpedig Patricia Highsmith ezt eszelte ki a regényében, ami a feszültségteremtés mesterének, Alfred Hitchcocknak annyira tetszett, hogy alapul használta fel az Idegenek a vonaton című filmjéhez. Craig Warner pedig darabot írt a témából. Amit nálunk a Rózsavölgyi Szalon, a Dunaújvárosi Bartók Kamaraszínház és a Szentendrei Teátrum koprodukciójában mutattak be.


A filmben a nagy rendező megvillantotta oroszlánkörmeit. Úgy tudott kamerájával közelíteni például egy pisztolyra, hogy attól az ember megdermedt. Mert pokolian lassú lenni. Az éjszakai behatolás fegyverrel egy házba, nem villámgyors, ajtófeltörő berontás, hanem hosszú-hosszú, már már komótos, és éppen ezért sokkal idegölőbb folyamat, mint a letámadás. A rejtelmes árnyékokkal teli házban csaknem valamennyi lépcsőfokot megmutatja, amin a váratlan vendég felmegy. Van nagy darab, morgó kutya is a lépcsőfordulóban, de simogatásra elhallgat. Persze vannak félelmetes neszek, zajok. Meg újabb ráközelítés a fegyvert tartó kézre, a magára fegyelmezettséget rákényszerítő, de mégis meg-megrángó arcra és a határozottan előrelépő lábakra. Mesteri. És ez csupán egyetlen jelenet. Remek példája annak, hogy nem kell erőszakoltan felpörgetni a tempót ahhoz, hogy valami hátborzongató legyen. 

A Rózsavölgyi színpadán persze ilyen rafináltan zseniális filmes megoldások nem használhatók. Technikai lehetőségekben sem lehet tobzódni, a díszlet is elenyésző, Szarka János rendezői ötletei sem sorjáznak, így a színészekre marad minden. Bennük kell bízni. Meghálálják, némileg magukra hagyottságukban is, vagy tán éppen ezért. Fokozottan koncentrálnak. Elregélnek egy hihetetlen, de az emberi lélekre mégis fölöttébb jellemző históriát. 

A kiindulópont, két férfi egy kupéba összezárva zötykölődik a vonaton. Guy ellenne magában, elmélyülten olvasna, Charles azonban nem hagyja. Ismerkednek, körülbelül azonos korúak, de igencsak eltérő személyiségek, mégis furcsa áramkör alakul ki köztük. Guy építész, hatalmas tervei vannak a szakmájában, egyszer már nagyot bizonyított, fényes karrier áll előtte. Charles hamar kiböki, hogy ő soha nem szokott olvasni, feltehetően inkább teng-leng a világban. Mohón tudakozódik, hogy nincs-e olyasvalaki az utastársa életében, akitől szívesen megszabadulna. Kiderül, hogy a felesége, akivel már szakítottak, de mégis felbukkan lépten-nyomon, nem hagyja békén, akár még flörtölne is vele, miközben ő már mással él együtt. A Józan László által megformált Charles pedig elmondja, hogy ő az apját gyűlöli régóta, nem bírja elviselni, kirázza a hideg tőle. Borzasztóan örülne, ha nem lenne. Azt javasolja, hogy Guy ölje meg az apját, ő viszont cserébe meggyilkolja a feleségét. Mert ha eltitkolják, hogy ők ismerik egymást, a rendőrség egyiküknél sem talál majd indítékot...

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.