2023. december 1., péntek

TIPPEK A FELKÉSZÜLÉSHEZ, HOGY NE LEGYEN RÉMÁLOM A TÉLI AUTÓZÁS

TELEX/ AUTO MAGAZIN
Szerző: autóMAGAZIN
2023.12.01.



Azzal általában mindenki tisztában van, hogy ha télen úgy közlekedik az autójával, mint nyáron, annak előbb-utóbb baleset lesz a vége. De mire kell figyelni leginkább, hogy biztonságosan autózzunk csúszós-latyakos útviszonyok közt? Összefoglaltuk a legfontosabb tudnivalókat.

E
zt a cikket a Telex és az autóMAGAZIN együttműködésének keretében olvashatják.

A fagyos hőmérséklet és havas utak miatt néhány órán belül több tipikus téli közlekedési baleset is történt Magyarországon. A hét hátralevő részében télies útviszonyokra kell készülnünk hóval és ónos esővel, esetenként jeges utakkal ott is, ahol ez nem gyakori általában. Az ADAC, vagyis a német autóklub tanácsaival bemutatjuk, hogyan kell, illetve kellett volna felkészíteni autónkat a télre, és mire érdemes figyelni az elindulás után.

Készüljön a váratlanra

Aki például még nem tette meg, annak mihamarabb fel kell szerelnie autóját négy évszakos vagy téli gumiabroncsokkal. A nyári abroncsok a hidegben megkeményednek, ami éppúgy rontja a tapadásukat, mint a mintázatuk, amely akár váratlanul is elveszítheti tapadását és oldalvezető képességét a csúszós úton. A négy évszakos, illetve a kimondottan téli abroncsok anyaga jellemzően a magasabb szilikatartalmuk miatt fagypont alatt is puha marad, de az eltérő lamellás mintázatuk is elősegíti, hogy ott is biztosan fogják az utat, ahol a nyári gumik erre már nem alkalmasak.

A tapadás nem csak gyorsításkor, illetve nem csak a hajtott kerekeken fontos, hiszen csak jól tapadó abroncsokkal lehet biztonságosan, rövid úton fékezni, és biztonságban bekanyarodni a téli útviszonyok közt. Aki téli körülmények közt is nyári gumival közlekedik, az fokozott balesetveszélynek teszi ki magát és a többi közlekedőt.

A biztonságos közlekedés érdekében az abroncsok profilmélységének legalább négy milliméteresnek kell lennie, mert hóban ez kapaszkodik megfelelően. Vizes, latyakos úttesten pedig szintén csak a jó állapotú futófelület vezeti el eléggé a vizet azért, hogy az abroncs kapcsolatban maradhasson az úttal. Szélsőséges esetben, mélyebb vízfolt és nagyobb sebesség esetén a nem elég mély mintázatú gumi felúszik a vízen, így sem kormányozni, sem fékezni nem lehet az autót, olyan lesz, mintha jégre futott volna. Ezt hívják szaknyelven vízen siklásnak, idegen szóval aquaplaningnek.

Az autó akkumulátorát is érdemes ellenőriztetni szakemberrel, mert alacsony hőmérsékleti tartományban lassulnak az akkumulátorban zajló kémiai folyamatok, esetleg nehézkessé vagy lehetetlenné válik a motorindítás, ha az akkumulátor elhasználódott vagy hibás. Az ADAC meghibásodási statisztikái szerint éppen ez okozza a legtöbb problémát, ezért kénytelen sok autós trélert hívni, vagy bebikázni az autót egy másik autó elektromos rendszerére csatlakozva...


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.