2023. január 6., péntek

MIT ÉRNE AZ OKTATÁSBAN A PINTÉR-FÉLE TANÁRI TELJESÍTMÉNYBÉREZÉS?

TELEX
Szerző: WEILER VILMOS
2023.01.06.


A legjobb tanárokat pénzügyileg jutalmazná, a legrosszabbakat büntetné, az értékelést pedig a főnökeikre bízná a Belügyminisztérium új terve a pedagógusok teljesítménybérezéséről. Bár az OECD szerint az ötlet önmagában nem hülyeség, a Pintér-féle terv mintha pont szembemenne az ajánlásaikkal. A szakszervezet szerint a cél a pedagógusok megosztása és a lojalitás kikényszerítése, egy szakértő pedig azt mondja: ezzel még egy eszközt kapnának a kezükbe a politikai helytartókként viselkedő igazgatók.


Jobb és rosszabb dolgozók minden munkahelyen vannak. Minden egyes irodában van olyan, aki lelkiismeretesen befejezi az utolsó napi feladatát, és olyan is, aki a munkaidő vége előtt néhány perccel már a kabátját keresi a fogason. A jobb munkavégzés jutalmazására találták ki a teljesítménybérezést.

Rengeteg munkahelyen létezik olyan, hogy a fizetéseket az egyéni teljesítményhez kötik, de ezzel legalább annyi nehézség jár, mint amennyi előny. Így:

- a különböző munkakörökben dolgozók eredményeit általában nagyon nehéz összehasonlítani;

- az egyéni eredmények általában inkább függenek a munkakör adottságaitól, mint a valódi személyes teljesítménytől;

- általában elég könnyű kijátszani a teljesítménymérést.

Emiatt a teljesítménybérezést nem lehet minden munkakörben alkalmazni, és ahol lehet, ott is nagyon alaposan ki kell dolgozni a rendszert. Mégis, a teljesítménymérés és az eredményekhez kötött bérezés egyre elterjedtebb egy csomó szektorban. Végső soron ugyanis sokkal igazságosabb, ha a lelkiismeretes dolgozók legalább kicsit többet keresnek, mint azok, akik munkaidő vége előtt már a kabátjukat keresik a fogason...


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.