2023. december 4., hétfő

„MÁSFAJTA BESZÉD, MÁSFAJTA ÉLET” – BÚCSÚ VAJDA MIHÁLYTÓL - VASÁRNAP TEMETTÉK EL A 88 ÉVES KORÁBAN ELHUNYT FILOZÓFUS PROFESSZOR ÉS AKADÉMIKUS VAJDA MIHÁLYT

NÉPSZAVA
Szerző: GÁBOR GYÖRGY
2023.12.04.


Alighanem kevesen voltak tisztában azzal, hogy Vajda Mihály milyen roppant erős ember volt. Pedig tudhatták volna, ha ott lett volna az emlékezetükben a Biblia Példabeszédek című könyvének verse, amely arról tudósít, hogy a bölcs (hákam) behatol a hatalmasok városába, és lerontja biztosnak és bevehetetlennek vélt erődítményüket (21,22). Ugyanis a bölcsesség erőt és biztonságot ad, valódi pajzsként szolgál, amely minden fizikai fölényt képes legyőzni és megsemmisíteni. Nem hatalommal, nem vagyonnal, nem tetterővel, hanem a szellem és tudás roppant fegyverzetével.

Vajda Misu – mert hisz Misunak hívta őt mindenki, a nálánál idősebb, nemzetközi hírű tudóstárs és a huszonéves, friss diplomás filozófusnövendék egyaránt – bölcsessége volt az a voltaképpen mérhetetlenül szelíd eszköz, amely a nevetéssel, a humorral és az iróniával kiegészülve tette önmaga, barátai és tanítványai számára túlélhetővé a hatalmasok erőfitogtatásait, érkezhettek azok akár a mindennapokra és benne az egyes emberre már-már az elviselhetetlenségig rátelepedő politika felől, akár a filozófiát valamilyen egyengondolatisággá átalakítani és megrendszabályozni kívánó, örökös megfelelésre kész magasabb „tudományhivatali” pozíciókból.

Misu maga volt a filozófia enfant terrible-je. Nem hitt a mindent megválaszolni képes, hibátlan, grandiózus rendszerekben: nem a rendszergondolkodás foglalkoztatta, a Systemdenken, amely a kölcsönhatások komplex modelljében minden kérdésre tálcán kínálja a roppant magabiztos feleleteket. Őt igazából a Problemdenken hozta lázba, a kínálkozó problémák, nehézségek, akadályok, a nonkonform gondolatok és ötletek, a nyitott és talán sosem lezárható kérdések. Nem a válaszok megtalálása volt számára az igazán fontos, hogyan is lett volna az, amikor a legalapvetőbb kérdéseinkre sem voltunk és nem is leszünk képesek megtalálni a végső feleleteket. Misut az odáig vezető út érdekelte. a szétszálazás, a felépített, magabiztos, öröknek hitt gondolati-teoretikus felépítményeink lebontása, megkérdőjelezése, saját fontosságtudatunk és elméleti magabiztosságunk szókratészi kiröhögése.

Az öntelt hiúságot, az örökös Bábel-tornyok építőinek végtelen hübriszét, gőgjét, felfuvalkodottságát derűs mosollyal utasította el. A szellemi társak konstrukcióit, csakúgy, mint a sajátjait kellő iróniával és az irónia és önirónia biztosította távolságtartással volt képes szemlélni. Társaival, a „Budapesti Iskola” baráti és szellemi körével, Fehér Ferenccel, Heller Ágnessel és Márkus Györggyel, valamint önmagával folytatott gyötrő, ám szellemileg megtisztító vitái során jutott el mindnyájuk mesterének, Lukács Györgynek és az akkori gondolkodásuk módszertanául szolgáló marxizmus kritikai megközelítéséhez, ahonnan a fenomenológia felé vezetett tovább az útja: abba az irányba, ahol az állandó „objektív látásmód” parancsuralmi követelményének helyét a módszeres kétely és a feltételezések veszik át. Vagyis egy olyan szkeptikus módszertan, amelynek minden állításában ott rejlik a nyugtalanító kérdés: az ismereteink megfelelnek-e a valóságnak, továbbá megfelel-e az ismereteinknek bármi is a minket körülvevő világból?

Misu szkepticizmusának, valamennyi reménytelenségének vagy lemondásának természetes ellenpontja, megmaradt hitének szellemi gyúanyaga egyrészt a maguk töredezettségében szeretett és elementárisan igényelt különféle gondolati és művészeti teljesítmények voltak: szépirodalmi művek, regények és visszaemlékezések, koncertek, színházak, a különféle konferenciákat követő disputák, vagy a barátok új könyvei, amelyeket talán ő olvasott el a leghamarabb, hogy aztán azokat továbbgondolva a következő munkájában már hivatkozzon is rájuk.

Másfelől ugyancsak kiábrándultságával állt szemben maga vallotta sajátos magyar-zsidó identitása, amely egyszerre jelentett számára erkölcsi és egyszerre intellektuális tartást és elkötelezettséget. Ahogy azt maga mondta: „… a zsidóknak az a mély meggyőződésük, hogy semmiféle földi hatalom nem írhatja felül Isten törvényeit. És ha úgy látják, hogy jön egy földi hatalom, amelyik felül akarja írni, akkor azt elutasítják.”

Végezetül ezt a hitet szilárdította meg az a megrendíthetetlen bizonyosság, hogy az önismeret, az „ismerd meg önmagad” görögségtől örökölt imperatívusza saját magunkon túl az egész világ befogadásáig elvezethet. Egyik könyvének utolsó mondata így hangzik: „Ismerd meg önmagad, s akkor megismered az embertársaidat, s megismered a világot, amelyben élned adatott.”

Misunak szűnni nem akaró köszönettel tartozom: bölcsességének, humorának és empátiájának, személyisége legfontosabb attribútumainak köszönhetően ismerhettem meg őt, s rajta keresztül a világ addig számomra ismeretlen mozzanatait és összefüggéseit.

Sokan vagyunk így: az ő személyén keresztül nyílt alkalmunk átgondolni azt a világot, amelyben Vajda Mihálynak élni adatott, s amelyben szellemi kalauzunkként és barátunkként szerethettük és tisztelhettük.

Áldott legyen az emlékezete!


AZ UKRÁNOK SZERINT ORBÁN VIKTOR AZ OROSZ TITKOSSZOLGÁLATNAK DOLGOZIK

AMERIKAI NÉPSZAVA ONLINE
Szerző: AMERIKAI NÉPSZAVA
2023.12.02.


Az Ukrán Biztonsági Szolgálat (SZBU) tájékoztatója szerint az orosz titkosszolgálat akciója lett volna Petro Porosenko volt ukrán elnök találkozója Orbán Viktorral. Ez az első konkrét eset, amikor egy külföldi titkosszolgálat Orbánt az orosz titkosszolgálat embereként nevezi meg. Ukrajna azért nem engedte kiutazni Porosenkót, mert az nemzetbiztonsági kockázat.

Ha ez igaz, abból két dolog következik: az egyik, hogy az orosz titkosszolgálat használja Magyarország miniszterelnökét az Ukrajna elleni akcióban, aki nemzetbiztonsági kockázatot jelent Magyarországnak, mert az orosz titkosszolgálatnak dolgozik. A másik, hogy Orbán beavatkozk Ukrajna belügyeibe, sérti Ukrajna szuverenitását, puccsot készít elő.

Szinte felfoghatatlan a súlya annak, amit a Ukrán Biztonsági Szolgálat állít. Orbán a NATO-tag és EU-tag Magyarország miniszterelnöke. Való igaz, hogy minden megmozdulásával az oroszokat segíti és az ukránokat gyengíti. Az orosz szankciókat ellenzi, az ukránok katonai és pénzügyi támogatását akadályozza, Ukrajna EU- és NATO-tagságát vétózza.

Ha Orbán ezt bizonyíthatóan az orosz titkosszolgálat irányításával, az oroszok kémjeként teszi, az súlyos bűncselekmény, s alapjaiban kérdőjelezi meg Magyarország EU- és NATO-tagságát, amíg Orbán a miniszterelnök. Ezért az Ukrán Biztonsági Szolgálatnak bizonyítékot kell bemutatnia, hogy Orbán az orosz titkosszolgálat akcióit hajtja végre, nem független attól.

Mindenesetre nagyon is hihető, amit a 444.hu tájékoztatása szerint az SZBU állított: „információik vannak arról, hogy az orosz titkosszolgálat olyan műveletbe kezdett, aminek célja az ukrán lakosság megosztása, a külföldi támogatások csökkentése. Ehhez felerősítenék azt a narratívát, hogy a mielőbbi béke érdekében az ukrán vezetésnek tárgyalóasztalhoz kell ülnie Moszkvával. A műveletbe egyes ukrán politikusokat is bevonhatnak, amikor harmadik országba látogatnak. Az ukrán titkosszolgálat szerint Porosenko éppen erre készült, amikor Orbán Viktorral találkozott volna.”

Nagyon is logikus, hogy Orbán és az oroszok megpróbálják Ukrajnában is megosztani az országot, hogy ne folytassák tovább a háborút, hanem adják át az oroszok által elfoglalt területeket. Orbán hivatkozhatna arra, hogy Ukrajnában sem mindenki támogatja már az oroszokkal szembeni honvédő harcot. Az sem kizárt az ukránok állítása alapján, hogy Orbán az EU-ban és a NATO-ban az orosz titkosszolgálat akcióit hajtja végre Ukrajna támogatása és felvétele elutasításával.

Még az sem kizárt, hogy Orbán arról tárgyalt volna Porosenkóval, hogy megpuccsolják Zelenszkijt, s helyette egy oroszbarát, az oroszokkal kiegyező ukrán bábkormányt állítanak fel. Ez az első lépés lenne, hogy Putyin eredeti terve megvalósuljon, mert utána nyilván felelősségre akarnák vonni Zelenszkijt, akit vagy börtönbe csuknának, vagy az oroszok kezének érintése nélkül kizuhanna egy ablakon, miután teleitta magát orosz méreggel...

HETVEN FELETT A MAGYAR BETEGEK NEGYEDE MÁR TÖBB MINT 13 FÉLE GYÓGYSZERT SZED

NÉPSZAVA
Szerző: DANÓ ANNA
2023.12.04.


Biztonságosabb lehetne a gyógyszerellátás, ha patikák rugalmasabban és szélesebb körben használnák a digitalizációs lehetőségeket – derült ki a Digital Health Summit minapi szakmai konferenciáján.

Míg a gyógyszertári beszerzés 97 százaléka digitalizált, a betegek a patikákban még nem nagyon találkozhatnak a telefarmácia lehetőségeivel.

Ha bátrabban használnák a digitalizáció eszközeit és lehetőségeit a gyógyszerész valódi társa lehetne a gyógyításban az orvosoknak. – A patikák terápiát segítő információs központként is működhetnének, mivel ide futnak össze a betegadatok: a gyógyszerész pontosan látja, hogy hányféle és milyen készítményt szednek a páciensek, ami segíthetné elkerülni a gyógyszeralkalmazási hibákat – állította a szakmai fórumon Mikola Bálint gyógyszerész, a Magángyógyszerészek Országos Szövetségének tiszteletbeli elnöke.

Becslések szerint a kórházi betegfelvételek 1–5 százaléka gyógyszerkölcsönhatások okozta panaszok miatt történik. Az elöregedő társadalmakban egyre többen többféle gyógyszert is szednek (polifarmácia). Mikola Bálint által citált kutatási adatok szerint hetven év felett a betegek negyede már több mint 13 -féle gyógyszert szed egyidejűleg, ami eleve kizárja a gyógyulás és egészség lehetőséget. Szerinte évente 100 milliárdos nagyságú összegeket dobunk ki az ablakon csak azzal, mert nem megfelelő adagban és időben szedik be az emberek a készítményeket. A szakember állította: ha meglenne a megfelelő kapcsolat a beteg az orvos a gyógyszertár között, lényegesen kevesebb betegnek lenne szüksége szakorvosi illetve kórházi ellátásra. Megjegyezte: az észszerűtlen gyógyszerhasználat miatt tavaly több mint 300 tonna fel nem használt gyógyszert vittek vissza a patikákba, és szállították onnan a megsemmisítőkbe. Ha ezekre az anomáliákra sikerülne szakmai megoldást találni – úgy vélte – a hazai egészségügyi kiadások csaknem tíz százalékát lehetne az ellátórendszerben hatékonyabban elkölteni. Mikola Bálint szerint a gyógyszerész nagyon sok feladatot tudna a gyógyszerkiadáson túl is elvégezni a patikában. Például hasznos segítője lehetne páciensének az egészsége megőrzésében, továbbá a szűrésekben. S mint mondta: ha például a gyógyszerbiztonságot és gyógyszeralkalmazást, és egyéb terápia hatékonyságot segítő megoldásokat digitális platformra helyeznék, az óriási eredményeket hozhatna. Hozzátette: a magángyógyszerészek már próbálkoztak azzal, hogy a védőoltások beadása megtörténhessen a patikákba, egyelőre azonban sikertelenül. Ábrája szerint az európai közösség 26 országában a védőoltások valamelyikét már a gyógyszerész is beadhatja. Például az influenza, a fertőző májgyulladás, a tetanusz és a szamárköhögés ellen oltják a patikákban az embereket.

Mikola Bálint beszélt arról is, hogy

Magyarországon jelenleg 1500 településen nincs gyógyszertár, ez egyben azt is jelenti, hogy 700 ezer embernek problémát jelent a gyógyszerei kiváltása.

„Ha összevetjük a betöltetlen körzetek és a patikák térképét, akkor azt láthatjuk, hogy azokon a területeken ahol nincs háziorvos, azok legtöbbjében is van patika. Vagyis lenne egészséggazdasági haszna is, ha a digitalizáció segítségével szorosabbra lehetne fűzni az alapellátó és a gyógyszerész kapcsolatát – mondta. Az utóbbiak akár a praxisközösségek munkájába is bekapcsolódhatnának.

Hozzátette: sajnos a telemedicina alkalmazásáról csak szakmai viták zajlanak. A nyár közepén megjelent egy rendelettervezet, ami alapján a fiókgyógyszertárakban bizonyos feltételek mellett elég lenne gyógyszertári szakasszisztens is, és itt jöhetne be mellé a telepharmácia. Ez azt jelentené, hogy szükség esetén a gyógyszert kiadó szakasszisztens vagy a páciens egy online felületen videokapcsolat segítségével beszélhetne a gyógyszerésszel. A lehetőségtől viszont a szakmai kamara elzárkózik, ami Mikola Bálint szerint azért is érhetetlen, mert a szakasszisztens a gyógyszertárban ugyan a gyógyszerész felügyelete alatt, de teljes körben adhat ki gyógyszert...

OPERATION FOX – VESZÉLYES OSZTRÁK MIGRÁNSÜLDÖZÉS MAGYAR TERÜLETEN

VÁLASZ ONLINE / RIPORT
Szerző: ÉLŐ ANITA
2023.12.04.


Operation Fox – ez a neve a Magyarországon egy éve indult közös magyar-osztrák migrációellenes rendőri akciónak, ami sosem látott jeleneteket idéz elő a magyar határszélen. Lesben álló, civilnek látszó osztrák rendőrautók, nagy teljesítményű terepjárók és pick-upok lakott területen filmbe illő üldözéseket hajtanak végre, amelyek közül tucatnyi végződött már balesettel, miközben az Országos Rendőr-főkapitányság szerint a feladat csak a potenciális elkövetők kiszűrése és követése, nem pedig üldözése és leszorítása. Pedig szemtanúk szerint pontosan ez történik. A Válasz Online riportjában bemutatjuk az osztrák Belügyminisztérium sikertörténetét, amelynek során vétlen magyar lakosok autói törnek, dől a kerítés, és a helyiek attól tartanak: addig megy ez így, amíg ártatlan emberéletet nem követel.


Az osztrák határ mentén sokan gondolkoztak el a gyakori karambolok miatti dugókban ülve: hogyan lehetséges, hogy a legtöbb migránst a környéken autóbalesetek kapcsán fogják el? Sorban törnek a csempészek autói, azután – ha nem sérülnek meg –, összefogdossák a migránsokat és viszik a szerb határra, a csempészeket meg szabadon engedik. Csak Mosonmagyaróváron és környékén az elmúlt hónapokban több tucat kocsi tört így meg.

Lőrincz György a határmenti kisváros, Jánossomorja polgármestere biciklizés közben jött rá a furcsa jelenség okára.

Az egykori határőrlaktanya mellett kerekezve hirtelen egy autós üldözés kellős közepén találta magát. Egy osztrák rendszámú civil autó bevágott egy érkező furgon elé, egy másik bécsi rendszámú kocsi pedig követte, közben felcsapták a szirénát. Egycsapásra még több bécsi autó tűnt fel, mindegyikből osztrák rendőrök szálltak ki, körülvették a megállásra kényszerített járművet. A nagy fekete terepjárók és pick-upok elfogási jelenete inkább emlékeztetett egy amerikai filmre, mint a máskor nyugodt kisalföldi településre. Az osztrákok azonban ezúttal lyukra futottak, egy szem migráns sem volt az autóban.

– A közbiztonságért nem az önkormányzat, hanem a rendőrség a felelős, felhívtam hát a helyi rendőrparancsnokot, hogy mi történik itt. Így tudtam meg, hogy osztrák rendőr intézkedhet a városunkban egy háromoldalú, a szlovákokkal közösen kötött megállapodásnak köszönhetően – mondja a kulturális szakemberből lett városvezető...

TÓTH ZOLTÁN: INDOKOLT LENNE A NEMZETKÖZI VÁLASZTÁSI MEGFIGYELŐK BEHÍVÁSA - 2. RÉSZ

HÍRKLIKK
Szerző: MILLEI ILONA
2023.12.04.


Az első rész ide kattintva olvasható el

Az arányos választási rendszerre való visszatérés a Fidesznek igen hasznos lenne. Az erről szóló törvénymódosítást mégis a Mi Hazánk nyújtotta be, mert a Fidesz igyekszik lemosni magáról a politikai és erkölcsi felelősséget: nem is ő játszik itt a választási törvényekkel, hanem egy másik párt – mondja Tóth Zoltán. A választási szakértővel cikkünk első részében azt követtük nyomon, hogyan, és mikor lett bocsánatos bűn Magyarországon a választási csalás. Most arról beszéltünk, miért lenne indokolt nemzetközi választási megfigyelők behívása az ENSZ-ből is és az az EU-ból is a június 9-i választásokra.


Ön azt mondta, hogy a Fidesz mindig készen áll a választási törvény módosítására, ha a közvélemény-kutatási adatok kedvezőtlenül alakulnak. Most a fővárosban kifejezetten kedvezőtlenek számára, sőt, vannak, akik szerint minden kerületben ellenzéki győzelem várható.

Igen. Ez azt jelentené, hogy a megválasztott ellenzéki polgármesterek – akiknek a száma 23 –, automatikusan tagjai lesznek a közgyűlésnek, és a töredékszavazat visszaszámláló rendszer révén csak kilenc helyről lehet bekerülni. Ha minden kerületben ellenzéki polgármestert választanak, akkor kétharmados többsége lenne az ellenzéknek a Fővárosi Közgyűlésben. Most ezt akarják megakadályozni.

Hogyan?

Ha visszatérnek az arányos választási rendszerre, akkor nincs összefüggés a polgármester választás eredménye, és a Fővárosi Közgyűlés tagjainak a létszáma között. Az arányos rendszernek ugyanis az a lényege, hogy aki eléri a szavazatok 30 százalékát – márpedig a Fidesz biztosan eléri a fővárosi szavazásnál is a listás szavazáson a szavazatok 30 százalékát –, az biztosan megkapja a képviselői helyek egyharmadát. Ezzel a közgyűlésben képes létrehozni egy olyan blokkoló kisebbségi képviseletet, amivel jelentősen akadályozni tudja a főpolgármesternek, illetve a többségnek a fővárosi önkormányzati döntéseit. De itt egy nagyon fontos dologra kell felhívni a figyelmet, arra, hogy a választási törvények nem önmagukban működnek, hanem annak az állami szervnek, amelyet a választási törvény alapján megválasztanak, folyamatosan figyelemmel kell kísérni a feladatát és a hatáskörét. A fővárosi szinthez nagyon sok feladat és hatáskör tartozik. Tehát ez nem egy olyan kiüresedett állami, vagy önkormányzati szerv, mint a vármegyék közgyűlése. Azoknak ugyanis nincs feladatuk, hatáskörük, a politikai demonstráció színhelyei. Ezzel szemben a fővárosban nagyon is van a közgyűlésnek feladata és hatásköre. A Fidesz célja tehát az, hogy egy blokkoló kisebbséget hozzon létre a fővárosban, mert így a fővárost érintő legfontosabb kérdésekben meg tudja akadályozni a főpolgármester, illetve a közgyűlés érdemi döntéseit. Ilyen például a közlekedés…

Az arányos szavazásra visszatérés javaslata mégsem a Fidesztől, hanem a Mi Hazánktól származik. Miért?

Azért, mert a Fidesz nem akarja vállalni annak az ódiumát, hogy ország-világ tudja, négy év után újra ismét ő módosítja az önkormányzati választási törvényt. Ezért rábízza a „fiókszervezetére”, a Mi Hazánk pártra, és úgy tesz, mintha ő ezt megfontolná. Ezt meg is erősítette azzal, hogy az Országgyűlés bizottságában akadály és hozzászólás nélkül a plenáris ülés elé bocsátották a választási törvény módosítását, majd nem mentek el a plenáris ülésre. Úgyhogy most nem tudni, hogy amikor végszavazás lesz, a Fidesz részt vesz-e rajta, vagy sem. Igyekszik lemosni magáról a politikai és erkölcsi felelősséget: nem is ő játszik itt a választási törvényekkel, hanem egy másik párt.

A Fidesz eddig 3000 helyen módosította a választási törvényt. Az Európai Unió ugyan nem szólhat bele a magyar választásokba, de ezek a folyamatos választási törvénymódosítások mégis csak szemet szúrhatnak. Az említett 3000 módosítás mennyire mutat a szabad választás irányába?

Az ENSZ Alapokmányába, és az Európai Unió Alapszerződésébe – a két legnagyobb, átfogó választási szabályzatba – ütközik az, ha valahol nem szabadok a választások. A szabadság fogalmába beletartozik, hogy a sajtó szabad legyen. Magyarországon a sajtó 80 százaléka, vagyis a döntő többség a kormánypárt, és a hozzá csatlakozó szervezetek tulajdonában van. Ezáltal pedig az emberek nem ismerhetik meg azonos feltételek mellett a pártok programjait. Ez igenis beleütközik olyan nemzetközi szerződésekbe, amelyeknek Magyarország is részese. Ugyanakkor a kormány a szabad választásokon nem kampányolhat adófizetői pénzből a kormánypárt érdekében. Magyarországon ez megint nem teljesül, mert köztudott, hogy a kormány az adófizetők pénzéből finanszírozza a Fidesz pártkampányát. Tehát két olyan döntő dolog is van, amelyik beleütközik az ENSZ, illetve az Európai Unió alapszerződésébe. Ezért indokolt nemzetközi választási megfigyelők hívása az ENSZ-ből is és az az EU-ból is. Az elmúlt 20 évben az Európai Parlamenti választáson nem vettek részt az unió és az ENSZ megfigyelői.

Kinek kellene behívnia őket?

A legcélszerűbb az volna, hogyha az ellenzéki európai parlamenti képviselők tennék...

HOSSZÚ A BOSSZÚ - A 444 NAPINDÍTÓ HÍRLEVELE

444.HU
Szerző: URFI PÉTER
2023.12.04.


A régi és új háborúk értelmezése mellett könyvet, dokufilmet és egy 400 kilométeres túrát ajánlunk. A hétvége cikkei.

Jó reggelt! Ezúttal nagyon harciasan zártuk a hetet, nézzék csak a hétvégi cikkek közül kiemelt négy darabot - de ne aggódjanak, jön egy izmos kulturális szekció is.





Hosszú lesz


Rácz András újabb nagy elemzése szerint elillant a háború gyors befejezésének esélye, hiszen Oroszországra nem sikerült nagy vereséget mérni, viszont Ukrajna sem fog kapitulálni. Miben kell fejlődnie az ukrán hadseregnek, és miben van hiánya?


Közben volt egy kis magyaros közjáték is: az ukrán titkosszolgálat azt állította, hogy Petro Porosenko volt elnököt azért nem engedték ki az országból, mert Orbánnal találkozott volna, méghozzá az oroszok érdekében eljárva. Ezt a magyar kormánynak nem sikerült cáfolnia, csak Zelenszkijt szapulta kicsit.

Folytatódik

Közel egy hétig kitartott az eredetileg négynaposra tervezett tűzszünet Gázában, de pénteken az izraeli erők újból bombázni kezdték a palesztin célpontokat, egy nap alatt 178 embert öltek meg a helyi hatóságok szerint. A tűzszünet alatt több mint 100 elhurcolt embert engedett el a Hamász, ők egyelőre a rokonaik közvetítésével tudják elmondani, mit éltek át gázai fogságuk alatt.

A Hamász csak akkor enged el túszokat, ha Izrael befejezi a harcokat a Gázai övezetben, de a támadás egyre hevesebb, hiába követel újabb fegyverszünetet az ENSZ, a WHO, az USA és a Vatikán is.

Henry Kissinger / How I'm missing yer

Szőnyegbombázás Kambodzsában, tömeggyilkosságok szó nélkül hagyása Amerikával szövetséges országokban, a chilei elnök elleni összeesküvés: ez Kissinger hagyatékának sötét oldala. A legendás reálpolitikus soha nem nézett szembe igazán tetteinek következményeivel.

Természetesen a Borízűben is elméláztak az amerikaiak történelmi bűneiről és arról, hogyan lehetett ez az ember ünnepelt államférfi.

And I would walk five hundred miles / And I would walk five hundred more

Kércz Viktor és Makra Ákos 130 nap alatt tudta le az amerikai Pacific Crest Trail túraútvonalat. 4270 kilométert gyalogoltak a kanadai határtól a mexikóiig, útközben veszélyes állatokkal és érdekes emberekkel találkoztak.

És akkor kultúra

Múlt vasárnap mutattuk be Révész Bálint filmjét, a Nagyi Projektet a Jeti Moziban. A rendezővel arról beszélgettünk, hogyan fér meg a 20. századi traumák elmesélése és a komolytalanság egymás mellett, és miért fontos, hogy meghallgassuk ezeket a történeteket.

November elején jelent meg a Baumgartner, a minden eddiginél austeresebb Auster-regény. Nem remekmű, néha túlzottan széttartó és elvarratlan. De annyira bátor és sűrű szövésű, hogy aki belegabalyodik, az nem tud szabadulni tőle, még ha a végére is ért. Haász János elkerülhetetlenül szpojleres beszámolója.

A Kritikus kultúra címmel tartott konferencián művészek, intézményvezetők, kutatók és filozófusok beszéltek arról, milyen a politika által leuralt kultúrában érvényesülni, hogyan lehet túlélni függetlenként és egyáltalán, mi történt a kultúrában az elmúlt 10 évben. A Qubit ugyanezen konferencia további előadásairól számolt be, amelyek szerint pénzt lehet adni, reputációt nehéz szerezni, és a független kultúra ellenség lett.

A végére pedig egy kis háborús-kultúrás: Nagy Gergely cikke arról, hogy Hegyi-Karabahban éppen eltörölnek egy teljes keresztény kultúrát.

+ 1 kérdés

Melyik volt a viccesebb? Orbán tiktokos videója, vagy a pornós prank az UEFA-gálán? (Megfejtés: egyik sem volt vicces.)

Hírleveleinkre itt lehet feliratkozni, 444 oldalas önértelmező könyvünkbe pedig itt tudnak belepillantani.

2023. december 3., vasárnap

HAMARABB GYÓGYUL A BETEG, HA NORMÁLISAN BESZÉLNEK VELE, ÉS AZ ORSZÁG IS SPÓROL EGY CSOMÓ PÉNZT

TELEX
Szerző: VINCZE BARBARA
2023.12.03.


- Háromrészes cikksorozatban nézünk utána annak, miért annyira sivár és embertelen az orvos–beteg–hozzátartozó közti bánásmód az egészségügyben. Első cikkünkben hétköznapi emberek mesélték el tipikus vagy abszurd történeteiket.

- Második, aktuális cikkünkhöz szakembereket hívtunk, és velük jártuk körül az okokat, amelyek az évtizedek óta egyre csak romló, mára már tarthatatlan állapothoz vezettek.

- Az egészségügy közismerten katasztrofális állapota magyarázat sok mindenre, de nem innen ered minden; és a témát végigkísérik az ellentmondások.

- A frusztráció, a túlterheltség, a kiégés a rossz kommunikáció melegágya, de jó hír, hogy lehet tenni ellene, ráadásul teljesen ingyen.

- Harmadik cikkünkben átadjuk a szót az orvosoknak és ápolóknak, hogy megtudjuk, ők hogy élik meg a helyzetet, és miben látják a kiutat.

„Ha tehetnénk, az lenne a kórházak homlokzatára írva, hogy együttérző kórházak” – kezdi Mezei Andrea, aki egy egyesületet is létrehozott azért, hogy egyszer elérje ezt a célt. Személyes tapasztalat vitte el idáig: tíz évvel ezelőtt egyetlen év alatt 7-8 kórházi osztállyal találkozott hozzátartozóként, miközben két közeli családtagját kísérte az egészségügy közmondásos útvesztőjében. Emlékei szerint előbb kultúrsokkot kapott, aztán kiborult.

„Hozzátartozóként is kikészít az a tárgyiasítás, amin a beteg családtagod átmegy. Plusz minden egyes helyzetben meg kell küzdeni nemcsak azért, hogy egyenrangú partnerként tekintsenek rád, hanem azért is, hogy egyáltalán észrevegyenek” – magyarázza. Miután feldolgozta hozzátartozói elvesztését, megalapította a PAF-ot, azaz a Pozitív Attitűd Formálás – Az emberibb egészségügyért alapítványt, amely az együttérző orvoslásban hisz. A szervezetfejlesztő tanácsadó Andrea és önkéntes társai elsősorban változásmenedzsmentet végeznek olyan kórházi osztályokon, amelyeken megvan az akarat a belső működés megváltoztatására. Egyik meghatározó forrásuknak dr. Robin Youngson aneszteziológus, egészségügyiszervezet-fejlesztő Együttérző gyógyítás című, magyarul is olvasható könyvét tartják.

Személyes tapasztalat hívta életre az eleinte Babagenetikaként ismert, ma már Élet.Érzés néven működő egyesületet is. Vezetője Sevcsik M. Anna nyolcgyerekes anya, akinek három gyereke úgynevezett átsuhanó baba; Anna öt babának adott életet. „Három átsuhanó baba után pontosan ismerem az érzést, hogy milyen nehéz, ha szülőként nem mindig kapjuk meg a megfelelő támogatást, a kellő információt vagy az empátiát a környezetünktől” – áll bemutatkozásában.

Cikkünkben velük és dr. Varga Katalin pszichológussal, az ELTE egyetemi tanárával, az MTA doktorával keressük közösen a választ arra, miért olyan a kommunikáció az egészségügyben, ami végső soron az egészségügyi dolgozó–beteg–hozzátartozó háromszög egyik tagjának senkinek sem jó.

Jobb bánásmód = gyorsabb gyógyulás

Itthon és külföldön is több kutató kiszámította már, milyen költségekkel jár, ha egy beteget nem vesznek emberszámba, nem beszélnek vele méltó módon, megalázzák vagy infantilizálják; és mennyivel gyorsabban gyógyul az, akivel szeretetteljesen vagy legalább csak normálisan bánnak. A kommunikáció minősége tehát nemcsak etikai, hanem milliárdokban mérhető népegészségügyi kérdés...

KARÁCSONYI APANÁZS – PAPOKNAK

REZEDA VILÁGA
Szerző: Rezeda
2023.12.03.


...a mai regnáló hatalom polgárainak arcába köp. A katolikus egyház papjai ezekben a napokban vehetik kézbe kormányunk „karácsonyi támogatását”, fejenként és reverendánként másfél millió forintot. Érződik az infláció az összegen, hiszen, ha most csípőből háborodna fel – és jogosan – a nyájas olvasó, mindeközben arról is tudnia kell, hogy ez nem az első ilyen adomány.


Harmadjára érkezik a térdre csuhások számlájára Krisztus urunk születése kapcsán egy kis pénzecske. Tavaly még nem egységesen, volt ahová háromszázezret, máshová ötszázat, illetve kilencszázat küldött az állam az adófizetők pénzéből. Ebből lett idén egységesen másfél millió, hogy ne legyen morgás, egyik mért kap többet, mint a másik. De nem is ez. Hanem, mint kitetszik, itt nem a KSH inflációs adatával számolt a bérszámfejtő Orbán, hanem jó vastagon fogott a ceruzája. És most tessenek káromkodni öblösen, bár nem teszem kötelezővé.

Amúgy a népszámláláskor az derült ki, pár év alatt egymillió hívő fordított hátat az egyháznak. Misére alig járnak a népek, mondhatnánk azt is, alig van dolga a papoknak, de nem is ez az érdekes igazán, hanem a tejben és vajban fürösztés a mi pénzünkből, az egyházhoz szinte ellenőrizetlenül áramló hatalmas összegek, az adómentes jövedelmek, amelyek biztosítják, hogy Orbán papjai nagyon jól – sőt annál is jobban – éljenek. Javarészt szintén az adófizetők jóvoltából, akik, mint az egyháznak hátat fordítás is mutatja, erre sem adtak felhatalmazást.

Mint ahogyan nagyon sok minden másra sem. De ahogyan kiinduló tételünk mutatja, a minimálbéresek, az ezeknél is nyomorultabbak, a nyugdíjasok (tanárok, ápolók és valahány név a naptárban) kormányunkat egyáltalán nem érdeklik, csak addig, míg az ikszet be kell húzni a megfelelő rubrikába. Ilyen körülmények és magatartások mellett a papok pénzzel tömése vérlázító, hogy erősebb jelzőket ne használjunk, de ez is arra utal, meg kell fizetni őket, hogy a szószékről megfelelő útmutatást, alkalmasint uszítást végezzenek.

Ám, mint kitetszik, ez inkább elriasztja az embereket. Amit tehát Orbán művel a kereszténységgel, szinte törvényszerűen lesz kontraproduktív, s amit a papság előad dőzsölése közben, lehangolóan visszataszító, ha emlékszünk a nincstelenek kitaszítására. Hogy ne kéregessenek a templomjuk közelében. Amivel – mint oly sok mással is – egyenesen mennek szembe annak a Krisztusnak a tanításával, akinek a szülinapjára kapták az érdemtelen másfél milliót. Itt értünk körbe mondandónkkal, tessék reagálni gusztus szerint.

2023. december 2., szombat

L. RITÓK NÓRA: GAZDAGSÁGBAN, SZEGÉNYSÉGBEN

A NYOMOR SZÉLE BLOG / HVG
Szerző: L. RITÓK NÓRA
2023.12.02.


Ahogy változik a világ, újabb és újabb viszonyulások kerülnek előtérbe. Nő a szakadék a társadalomban, és meg kell próbálnunk megtalálni olyan kapcsolódásokat, amelyek mérsékelhetik ezt.

Sokat változtam én is ebben… Van persze, amit most is nehezen viselek, pl. ha egy pályázatból, ami a társadalmi leszakadás, a szegénység csökkentéséről szól, a zárókonferencián drága svédasztal van. Mert az erre fordított pénz ugyanabból a költségvetésből van, és annak biztosan lett volna helye a célcsoport támogatásában. Valahogy ez így nem volt kerek nekem sosem, és attól tartok ezt nem is tudom már elengedni. Ugyanígy vagyok a saját rendezvényekkel is, azt hiszem, sosem leszek képes drága támogatói rendezvényeket szervezni abból a pénzből, amiből gazdálkodunk, mert nem erre kapjuk.

Az alapítvány 24 éves történetében alig emlékszem olyanra, hogy első osztályon utaztam volna a vonaton, talán kétszer-háromszor, amikor nem volt jegy az IC-n másodosztályra. És nagyon ritkán ültem taxiba is, csak, ha késésben voltam (többnyire a MÁV miatt), mindig tömegközlekedéssel utazom. Ha fent kell aludnom, általában valakinél alszom, sokan szívesen látnak… ha többen megyünk, akkor költséghatékonyabb autóval, ekkor próbálunk valami nagyon kedvezményes szállást keresni, de inkább hazajövünk éjszaka, ha éjfél előtt hazaérünk, mindig bevállaljuk. Nincs napidíjunk, és nincsenek általunk szervezett munkareggelik, ebédek, vagy vacsorák. Lehet, most sokan mosolyognak…de valahogy így érzem etikusnak. Egy gyermekszegénység ellen dolgozó alapítványnál számomra ezeknek is illeszkednie kell egy összképhez. .

Persze, látom, nem mindenki így gondolkodik, és lehet, nincs is igazam…Nyilván ez az én értékrendszeremhez igazodik, és ezzel a kollégáim is azonosulnak, akik velem dolgoznak. Emlékszem, egyszer valamelyik területhez kerestünk munkatársakat, és jelentkezett valaki, horribilis bérigénnyel. Mikor mondtam, hogy ez nálunk nem fog menni, azt mondta, megnézte a mérlegünket, és ne játsszam már meg magam, van ott pénz. Nem tudtam vele megértetni, hogy a tartalékunkra azért van szükség, mert mind a munkatársak, mind a támogatott családok esetében nagyon fontos a munka folyamatosságának biztosítása, és bármi megtörténhet… A munka felfüggesztése pedig, még, ha átmeneti is, visszarendezne sok mindent, amit eddig elértünk. Kell, hogy legyen előttünk egy tervezhető időszak, pénzügyileg is, nem hazárdírozhatunk.

De közben megértettem azt is, hogy a gazdagabb emberek élete másképp szerveződik. Más dolgok kapcsolódnak hozzájuk, és, ha azt szeretném, hogy odafordulást találjunk, akkor ezeket el kell fogadni. Örülni kell annak, ha valakiben megfogalmazódik az adományozás szándéka, és ha ehhez olyan tevékenység, termék kapcsolódik, ami a szegénységhez viszonyítva luxus, de ennek keretében adakoznak, vagy gyűjtenek pénzt másoktól, attól nem szabad elzárkózni.

Ha ez mondjuk egy jótékonysági vacsorához kapcsolódik, pókerezéshez, vagy éppen egy drága italhoz, vagy más luxustermékhez, ez azért van, mert abban a körben ez természetes, ezen keresztül szólíthatók meg, érhetők el, tehetők patrnerré. Persze azért itt is mérlegelés tárgya a dolog, de már sokkal megengedőbb vagyok, mint régebben. Talán úgy fogalmaznék, hogy tanulom a gazdagok világát.

Van azért olyan is, mikor nemet mondok. Mert hiába a sok pénz, van, aki ismertségre, hírnévre vágyik, és ehhez akarja használni az alapítványt, az ügyet. Vagy, olyan is előfordult már, hogy abban a támogatói koncepcióban, amit ajánlott, inkább az ő jövedelme volt a fontosabb, mint a mi támogatásunk. Átgondolunk, átbeszélünk mindent, és nem megyünk bele ilyenekbe. Nem mindegy, mihez adjuk a nevünket. Talán ezzel mi is formálunk….de lehet, ez naiv ábránd.

Szóval, van mit moralizálni ezen is. Mi nem vagyunk egy “agresszíven” adományt gyűjtő szervezet, inkább a munkánk nehézségeinek és sikereinek kommunikálása az, ami mentén a támogatások érkeznek. Ez így működik, egyelőre nem kívánunk változtatni rajta.

Bár érdekes ez is… a múltkor valaki rám írt, mikor megosztottam a karácsonyi cipősdobozos posztot, arról, hol lehet leadni a dobozokat a fővárosban: “Ez a nagy adománygyűjtés már egész böjtecsabatestvér kéregetésére hasonlít!!! Akik küldik, azoknak MAGUK KÖRÜL is nézgelődni kellene!!! Az ország minden táján vannak rászoruló gyermekek! Ezt is legyen szíves kidomborítani! Tiszteletem!” Próbáltam megtudni, mi lehet a gondja velünk, de nem válaszolt.

A minket támogató cégek ma már szinte mindannyian nyilvánosan is vállalják, hogy az Igazgyöngy támogatói között vannak, és ez jó, mert az ügy-képviselet erősödését mutatja. De van, aki meg azt nehezteli, hogy nem kellene egy lapon szerepelni bizonyos céggel, még akkor sem, ha csak egy szakmai kapcsolódásról van szó, mert a pénz, ami hozzá kapcsolódik, számára nem vállalható területről származik. Ez egy új kérdést nyit ki, a “honnan van a pénz?” területén.

Amire nyilván nincs rálátásunk. Sok cég esetében azt sem tudjuk, mivel foglalkozik, vajon, akiről tudjuk, vagy a nyilvánosság tudja, miből tud adakozni, az elég egy értékítéletre? Egyszer (utólag tudtam meg), azért kaptunk egy támogatást, mert valaki elvesztett egy fogadást… Ez nyilván messze van a tudatos adományozástól, de nekünk támogatás volt, és sokat tudtunk belőle segíteni. Hogy méltatlan volt ez az ügyünkhöz? Lehet…de nem érzem ma sem, hogy el kellett volna utasítanunk.

Szóval, csak azt akartam most megmutatni, mennyi kérdés feszíti az embert ezen a területen is. Mennyire fontos a helyzetek megértése, mérlegelése, mennyire kell figyelni, egyensúlyozni, hogy az ember tudja tartani azt a vonalat, ami mentén elköteleződött, de közben élje túl a válságokat, kerülje el a csapdákat, ami sokféle lehet, és bírja azok kritikáit is, akik a saját frusztrációik mentén ítélnek meg mindent. Az ember értse meg a gazdagok világát, hogy meg tudja szólítani őket, de tudja visszautasítani azt, akiről úgy érzi, vállalhatatlan. Ebben is kapocs vagyunk. Kapocs a két világ között.

Túl sok szálon szakad szét az élet. És néha úgy érzem, túl kevesen vagyunk, akik még mindig abban hisznek, hogy egyben kellene tartani.


LÉLEKBEN - PÁNIKBETEGSÉG - KOZMA-VÍZKELETI DÁNIEL ÉS PINTÉR ADRIENN ADA (KLUBRÁDIÓ)

LÉLEKBEN / KLUBRÁDIÓ
Műsorvezető: KADARKAI ENDRE
2023.12.02.



Beszélgetés a pánikbetegségről és pánikrohamról közérthetően...

JÓL VOLT POLGÁRNAK LENNI A HÉTEN AZ EU-BAN

SZABAD EURÓPA
Szerző: GYÉVAI ZOLTÁN
2023.12.02.


A jogvédelem állt a magunk mögött hagyott héten az uniós intézmények tevékenységének középpontjában. A tanács és a parlament több olyan jogszabályról is megállapodott, amelyek a magánszemélyek és a fogyasztók jogait bővítik, miközben a bizottság tovább szigorítaná az utasjogokat, a tanács pedig alapelveket fogadott el a következő kohéziós politikáról.
Tanácsi iránymutatások a 2027 utáni kohéziós politikára


Miközben a magyar kormány mostanáig az előlegkifizetésen túl egyetlen eurócentet sem kapott a 2021 és 2027 közötti kohéziós politikai pénzesborítékból, a tagállamok képviselőiből álló tanács a héten már a 2027 utáni időszakra vonatkozó általános kohéziós politikai iránymutatásait rögzítette.

A szöveg meglehetősen általánosan fogalmaz, és – legalábbis szándékok szintjén – kevés változást jelez előre a politika 2027 utáni kereteiben. A tanácsi következtetések a kohéziós politika jövőbeni fejlődésének alapelveire fókuszálnak, és a következő években folytatandó intézményközi vitáknak kíván irányt szabni a 2027 utáni kohéziós politikáról. A tanács szerint a kohéziós politika az EU egyik alappillére kell hogy maradjon, meg kell őriznie az EU gazdasági, szociális és területi kohéziójának megerősítésére és a regionális fejlettségbeli különbségek mérséklésére vonatkozó elsődleges célját.

Miközben a kohéziós politikának továbbra is az EU összes régióját le kellene fednie, a tagállamok célzottabb és testre szabott támogatást tartanak szükségesnek a legelmaradottabb régióknak. Különleges figyelmet kell szentelni az ipari átalakulás által érintett vidéki területeknek és azoknak a térségeknek, amelyek súlyos és állandó környezeti vagy demográfiai hátrányoktól szenvednek, ideértve a ritkán lakott északi, hegyvidéki területeket, a szigeteket és a határ menti régiókat is.

A tanács arra kéri az Európai Bizottságot, hogy folyamatosan kövesse nyomon a különböző területek speciális igényeit, és keressen megoldást az úgynevezett fejlődési csapdába került régiók problémájára. A kormányok úgy vélik, hogy a kohéziós politikának képesnek kell lennie alkalmazkodni az új trendekhez (ebből a szempontból iránymutatók a közelmúltbeli válságok) és a váratlan eseményekhez, miközben meg kell őriznie a hosszú távra szóló transzformatív erejét és a strukturális célokat is.

A tanács hangsúlyozta a kohéziós politika közös irányítása és a partnerségi elv megőrzésének fontosságát, akárcsak a tervezés helyhez kötött jellegét. A korábbi évekhez hasonlóan a tanács felhívott a kohéziós politika szabályainak egyszerűsítésére, és szigorú mércék és normák alkalmazására a csalás és a korrupció ellen.

Ehhez kapcsolódóan: Tízmilliárd euró válhat elérhetővé jövő évtől Magyarország számára

Először védi majd uniós jogszabály a megfélemlítő perektől az újságírókat és jogvédőket

Ideiglenes (politikai) megállapodásra jutott a tanács és az Európai Parlament az újságírók, jogvédők és civil szervezetek megfélemlítését célzó, visszaélésszerű jogi eljárásokról (SLAPP) szóló új uniós jogszabályról.

A bizottság által javasolt irányelv szigorú eljárásjogi biztosítékokat hoz létre a határokon átnyúló visszaélésszerű jogi eljárások ellen. A bizottság szerint a biztosítékok felvértezik a bíróságokat az ilyen jellegű, megfélemlítést szolgáló perekben, és elriaszthatják az ilyen módszerektől a potenciális panasztevőket.

Az új szabályok lehetővé teszik majd a nyilvánvalóan megalapozatlan igények elutasítását a korai szakaszban, a szankciókat a perköltségek és pénzbírságok egészének rájuk hárításával és hasonló eszközökkel a visszaélésszerű bírósági perek indítóival szemben. A jogszabály harmadik országok ítéleteivel szemben is védelmet biztosít úgy, hogy az ítéleteket nem ismerik majd el és nem hajtják végre az EU-ban.

A már csak a két intézmény végleges jóváhagyására váró irányelv egy nagyobb demokráciavédő jogi csomag része (Európai Demokratikus Akcióterv). A SLAPP alkalmazásának legtragikusabb példája a 2017-ben meggyilkolt máltai oknyomozó újságíró, Daphne Caruana Galizia ellen korábban indított 43, a megfélemlítését szolgáló per...

RÓNA PÉTER: A KAMATSTOPOKKAL A KORMÁNY KIHÚZTA A SZŐNYEGET AZ MNB LÁBA ALÓL

KLIKK TV / MÉLYVÍZ
Műsorvezető: NÉMETH PÉTER
2023.12.02.



A magyar monetáris politika már nem képes az inflációt oly mértékben és oly módon kezelni, mint ahogy a jegybankok azt világszerte teszik, normális esetben az MNB-nek van egy alapkamata, ehhez viszonyulnak a piaci kamatok, a kereskedelmi bankok kamatai, és ezen keresztül irányítja a jegybank a monetáris politikát – mondta a KlikkTV Mélyvíz című műsorában Róna Péter közgazdász, az Oxford Egyetem professzora arról, hogy bejelentette a kormány, hogy meghosszabbítja a kamatstopot.

„Ha a monetáris politika igazgatása alól kiveszünk, ezt, azt, amazt, tehát ez a monetáris politika nem vonatkozik bizonyos kölcsönökre, bizonyos kamatokra, akkor az eszköztára csorbul és az infláció visszaszorításának feladatát nem tudja ellátni. A kamatstopokkal a kormány kihúzta a szőnyeget az MNB lába alól és meghiúsította az jegybank eszköztárát.”

Hozzátette, megérti Matolcsy idegességét és felháborodását, ott van a felelősség rajta, hogy csináljon valamit az inflációval. Érvénytelen, kontraproduktív eszköz a kamatstop, pedig maga az Alaptörvény is azt mondja, hogy a kamatpolitika a Magyar Nemzeti Bank kizárólagos feladata, a fiskális politika, az adópolitika pedig a kormány, a Pénzügyminisztérium kizárólagos feladata.

ELTORZULT A MAGYAR OKTATÁSI RENDSZER, A HÁTTÉRBEN AZ EGYHÁZI TÉRNYERÉS ÉS AZ ÁLLAMI FORRÁSOK APADÁSA ÁLL

NÉPSZAVA
Szerző: F. SZABÓ KATA
2023.12.02.


Az OECD-országok között kiugróan nagy itthon a magántőke aránya az ágazatban, de ez csak a látszat...


Kezdő tanári fizetések, az oktatásra fordított kiadások – két mutató, amelyben utolsó helyen áll Magyarország az OECD legfrissebb, szeptember közepén megjelent oktatási jelentésében. Ez a két adat is rendkívül árulkodó, de tovább árnyalódik a kép, ha hozzátesszük, hogy nálunk az egyik legmagasabb a magánforrások aránya az oktatáson belül.

Az OECD országok többségében a kötelező alap- és középfokú oktatás nagy részét állami forrásokból finanszírozzák, leginkább az óvodai és a felsőoktatási szinteken lép be a magántőke, ami túlnyomórészt közvetlenül a háztartásoktól származik tandíj formájában (kisebb részt vállalati és non-profit szervezetek által nyújtott támogatásból), ez viszont mindenhol aggodalomra ad okot az oktatáshoz való hozzáférés egyenlőségével kapcsolatban – állapítja meg a jelentés.

Magyarországon a teljes oktatásban, vagyis az alapfokútól a felsőoktatásig a magánforrások aránya 2020-ban több mint 17 százalék, ami ugyan nagyjából megfelel az OECD átlagnak, ám az uniós országok átlagánál (10 százalék) jóval nagyobb. Ezzel többek között Chilével és Törökországgal vagyunk egy ligában.

– Bár ez a szám nem tűnik elsőre feltétlenül magasnak, a tendenciát érdemes figyelni, vagyis, hogy nálunk nőtt a legnagyobb mértékben ez a mutató.

És ez nem annak köszönhető, hogy hirtelen hatékonyan kezdték becsatornázni a magánforrásokat az oktatásba, hanem az állam látványos kivonulását mutatja, ami súlyos következményekkel jár

– mondja Lannert Judit oktatáskutató.

Míg az OECD országokban átlagosan az összes állami kiadás 10 százalékát költik oktatásra, nálunk ez csupán 6 százalék. A jelentés megállapítja, hogy az országok nagy részében növekedtek az állami a kiadások, nem utolsósorban a világjárvány idején a legtöbb helyen bevezetett távoktatás miatt. A plusz forrásokat jórészt az online oktatásra való átálláshoz szükséges tanári továbbképzésekre, eszközvásárlásra, online tanulási platformokra költötték azért, hogy minél gördülékenyebb kegyen az átállás, és ne szakadhassanak le még inkább a hátrányos helyzetű gyerekek a többiekhez képest. Ezzel szemben nálunk 2020-ban még csökkent is az oktatásra fordított állami források aránya az előző évhez képest.

A magántőke-arány növekedésének egyik legfőbb oka az egyházak egyre látványosabb térnyerése az oktatásban, ebben a statisztikában ugyanis az egyházi források is magánforrásnak minősülnek, holott a felekezeti fenntartók is gyakorlatilag teljes mértékben állami pénzből finanszírozzák az iskoláikat. Emellett az alapítványi- és magániskolák száma is kétségtelenül növekszik, de közel sem olyan ütemben, mint az egyháziaké.

Radikálisan növekszik az egyházi oktatási intézményekbe járó gyerekek száma: a közoktatásban összességében a tanulók körülbelül 15 százaléka, de a gimnazisták között már minden negyedik valamilyen felekezet által fenntartott intézménybe jár

– mondja Polónyi István oktatáskutató, kiemelve: az egyházi intézmények jóval több állami forrásból gazdálkodhatnak, mint a többi iskola.

„Ez a folyamat a társadalom törzsiesedéséhez vezet. Jelenleg az alapján, hogy milyen iskolába jár, elég nagy pontossággal le tudjuk írni egy gyerek és a családja társadalmi- anyagi helyzetét” – mondja Lannert Judit, aki úgy gondolja, az egyházi intézmények között még erősebb a szegregáció, mint az állami iskolákban. Vannak olyan intézményeik, ahol kifejezetten hátrányos helyzetű gyerekekkel foglalkoznak, máshol a tehetséggondozás van a fókuszban.

– Ma a magyar elit jellemzően alapítványi iskolába járatja a gyerekeit, a felső középosztály pedig az egyházi iskolákba. Az alsó rétegeknek, akik nem tudnak erre pénzt szánni, marad az állami iskola. Gyakorlatilag teljesen szegmentálódott a magyar közoktatás. Az alacsony színvonalú állami közoktatással szemben kialakult egy valamivel jobb egyházi oktatás, és ez hosszú távon újratermeli a társadalmi különbségeket – teszi hozzá Polónyi István. Úgy gondolja, teljesen nyilvánvaló, hogy nem a vallásosság miatt választják sokan ezeket az iskolákat, hiszen a legutóbbi népszámlálás adataiból is kiderült, egyre kevesebben vallják magukat hívőnek. Vagyis egészen biztosan az állami közoktatás alacsony színvonala miatt menekítik a gyerekeket inkább az egyházi iskolákba. Az másodlagos szempont a szülők számára, hogy ezekben az intézményekben evangelizálják-e a gyerekeket, a kettős nevelésről már sokaknak van tapasztalata Magyarországon az állampárti időkből – ha otthon más szellemben nevelkedik a gyerek, úgysem lehet hatékony a „térítés”...

RÁCZ ANDRÁS: AZ UKRÁN ELLENTÁMADÁS KUDARCA A HÁBORÚ ELHÚZÓDÁSÁT JELENTI

444.HU
Szerző: RÁCZ ANDRÁS
2023.12.02.


- Az orosz–ukrán háborúban a felek haditechnikai értelemben elérték a patthelyzetet.

- Ezt írta egészen pontosan az ukrán főparancsnok, Valerij Zaluzsnij tábornok.

- Ukrajna valóban gyors, mélységi áttörésre készült, ennek megfelelően tervezte meg és indította el az ellentámadást.

- Ha sikerült volna az ellentámadás, Moszkvát tárgyalóasztalhoz lehetett volna kényszeríteni.

- Így viszont a frontok várhatóan megmerevednek a következő hónapokra, a háború biztosan el fog húzódni.

Az előző cikkben (Oszlik a háború köde az ukrán ellentámadás körül) ígérteknek megfelelően érdemes áttekinteni, hogy Valerij Zaluzsnij tábornok írásai mit árulnak el az ukrán haderő állapotáról és arról, hogy az ukrán főparancsnok szerint min kellene változtatnia Ukrajnának ahhoz, hogy sikerrel vívhassa meg a háborút.

Emlékezhetünk, hogy november elején Zaluzsnij három írást is publikált néhány napon belül a The Economist hasábjain (ez volt az első, ez a második, ez a harmadik), melyekben egyrészt a háború állásáról értekezett, másrészt arról árult el igen fontos részleteket, hogy az ukrán haderőnek milyen területeken volna létfontosságú jelentős javulást elérnie...

SZÁZEZER MAGYAR NEM DOLGOZIK, CSAK A BEFEKTETÉSEIVEL KERES PÉNZT

TELEX
Szerző: WEILER VILMOS
2023.12.02.


- Körülbelül százezren vannak ma Magyarországon, akiknek munka után nincs, de befektetések után van bevétele.

- A magyarok kb. 7 százalékának van tőkejövedelme, aminek kilenctized része a leggazdagabb tíz százalék kezében köt ki.

- A férfiak valamiért jóval többet keresnek a befektetéseken, mint a nők, de ennek az okai még nem világosak.


A felső egy százalék rendelkezik a magyar tőkejövedelem több mint 70 százalékával, miközben a lakosság alsó fele alig keres valamennyi pénzt a befektetésekből – derül ki Krekó Judit és Tóth G. Csaba egy friss tanulmányából. Elemzésük szerint az egykulcsos adórendszer tíz évvel ezelőtti bevezetése nagyot dobott a jövedelmi egyenlőtlenségeken, ezzel párhuzamosan 2007 és 2015 között megnőtt a legfelső egy százalék részesedése a tőkejövedelmekből.

Munkajövedelem: az a pénz, amit valamilyen munka után kapunk, általában a fizetésünk.

Tőkejövedelem:
az a pénz, amit a befektetéseink után kapunk, ilyenek lehetnek az osztalékok, lakáskiadásból származó bevételek, banki kamatok.

Megjelent a Közgazdaság- és Regionális Tudományi Kutatóközpont (KRTK) Munkaerőpiaci Tükör című, kétévente kiadott tanulmánykötetének friss száma. A kötet a társadalmi egyenlőtlenség különböző dimenzióit mutatja be, tanulmányai között van Krekó és Tóth A személyi tőkejövedelmek jellemzői és a jövedelemeloszlásban betöltött szerepük 2007 és 2021 között című munkája, amelyet ebben a cikkben röviden összefoglalunk.

A tanulmány a NAV-hoz eljutott adóbevallások adatait elemzi ki, és a 2007-es, 2015-ös, 2019-es és 2021-es állapotot hasonlítja össze. Kiemelik, hogy az adatok két szempontból is torzíthatnak:egyrészt, mert az adóbevallások nem mindig mutatják tökéletesen a valódi jövedelmeket,
másrészt mert a jövedelmek itt egyénekhez vannak sorolva, a valóságban viszont azok az egyéntől általában szétáramlanak a családhoz, háztartáshoz.

A NAV adatai szerint a vizsgált 16 évben nőtt a leadott adóbevallások száma, de ennél jóval nagyobb mértékben nőtt a munka- és tőkejövedelemmel rendelkezők száma is...

A FIDESZ AZT JAVÍTOTTA MEG, AMI SOSEM ROMLOTT EL - LAKNER & CEGLÉDI 72.

LAKNER & CEGLÉDI
Szerző: ATV MAGYARORSZÁG
2023.12.02.



Pár napja a Mi Hazánk Mozgalom beterjesztette az önkormányzati és országgyűlési választási szabályok módosítását. Az egyik javaslattal már a jövő júniusi önkormányzati választásra visszaállítanák a listás választási rendszert Budapesten. Ennek apropóján Lakner és Ceglédi megvitatta az arányos választási rendszer előnyeit és hátrányait. Melyik pártoknak kedvezhet ez? A választók vagy a pártok döntsenek a közgyűlés összetételéről? De az is kiderül az adásból, hogy melyikük tartja elképzelhetőnek, hogy míg Karácsony Gergelyt a villamos, addig Lázár Jánost a MÁV ütheti el. 

Szerkesztő: Toró Nikolett

Lakner Zoltán és Ceglédi Zoltán új közös estjükben a rendszerváltástól napjainkig veszik sorra a magyarok választásait, sorsunk útelágazódásait, tüntetéseket és kitüntetéseket; terépcsecsőtől a kekváig minden állomást arról, hogy miként jutottunk idáig, merre kéne tovahaladni és addig mit lehet kinevetni. Csúfolódás, pátosz, személyes történetek VOR-zakók és szilikon karkötők társaságában, egy szórakoztató közéleti páros esten.

LENGYEL LÁSZLÓ: VÁLSÁGBAN

NÉPSZAVA
Szerző: LENGYEL LÁSZLÓ
2023.12.02.


A magyar politikát, gazdaságot és társadalmat három összefüggő válság sújtja: egy hosszútávú rendszerválság; egy középtávú szerkezeti válság és egy rövidtávú konjunkturális, kormányzati válság. Minderről részletesen a Belvárosi Szabadegyetemen november 13-án tartott előadásomban beszéltem.


A hosszú távú rendszerválság fő okai közé tartozik, hogy a kelet-közép-európai típusú, 1867 és 1990 között állam- és egypárt, vagy kvázi-egypárt által vezérelt politika, amelyben küzdelem folyt a társadalom és a gazdaság, mi több, az egyén és a közösség autonómiájáért – 1956-ban politikai forradalommal, majd a 60-as évek közepétől gazdasági és életforma-reformokkal, 1990 és 2010 között intézményes rendszerváltással –, 2010-től visszatért egy ellenforradalmi és ellen-reformer, abszolutista állami- és egypártrendszerre, a társadalom – egyén és közösség – államosításához, a fél-demokrácia és fél-jogállam, az éppen kifejlődő piaci és versenygazdaság leépítéséhez. A magyar társadalom autonómiatörekvéseit mindig idegen hatalmak törték le, most először fordul elő, hogy a magyar szabadságtörekvéseknek magyar önkényuralom vetett véget. A társadalom és az európai források elrablására teremtett, egypólusú, központosított, önérdekű, személyes önkényuralom (personal autocracy) felélte gazdasági és társadalmi tartalékait, a rendszer egészében nem bizonyult versenyképesnek és hatékonynak: válságba jutott. Bebizonyosodott, hogy az abszolutizmus – a nemzetállami szuverenizmus, a nacionalista populizmus, az intézményes vagy a személyes autokrácia –, legyen az orosz, török vagy magyar, nem hatékonyabb, versenyképesebb, biztonságosabb, sőt, nem erősebb, mint a nyugati liberális demokráciák rendszerei. Ezeknek a rendszereknek nincs érvényes válasza a felvetődő világméretű kérdésekre, így a klímaváltozásra, a világjárványra, a gazdasági válságra, a társadalmi egyenlőtlenségre, a geopolitikai biztonságra, a technológiai forradalomra. Olyan rendszer, amelynek nincs javító programja: nem a jövő és a holnap, hanem a múlt és a tegnap rendszere. Ancien régime.

A rendszerválság másik meghatározó oka, hogy az Orbán-rendszer a Keletet választotta szövetségesül a Nyugat, a „magyar külön-utat”, az „utolérni és elhagyni”, a „keleti szél” politikáját az európai felzárkózás, beilleszkedés helyett.

Járadékleső és zsaroló vétópolitikát választott a nyugati intézményeken, az Európai Unión és a NATO-n belül. Ez szakítást jelent a magyar társadalom és kiművelt elitjének vágyával, amely Szent István óta a nyugati világhoz való tartozást tekintette történelmi céljának és feladatának. Ez az országvesztő politika a tízes évek végéig nem ütközött a lágy és megengedő európai és amerikai politikákkal, ám a válságok, a háborús helyzet idején, a magyar vétópolitika az európai reformok, az egységes fellépés akadályává vált. Az orosz és részben a kínai politika kiszolgálása a magyar kormányt és ezáltal Magyarországot Európa peremére szorította. Miként a rossz oldal választása a két világháború idején, a keleti út választása öngyilkos politikát jelent.

A középtávú szerkezeti/strukturális válság annak a következménye, hogy a személyes önkényuralom egy torz társadalmi és gazdasági szerkezetet hozott létre. A hatalom túlközpontosításával, akarati és erőkormányzással az Orbán-rendszer hosszabb távra próbál egy olyan társadalomszerkezetet teremteni, ahol a hatalom jelöli ki, állami eszközökkel gazdagítja saját embereiből a felső tízezres újgazdag kasztot, államfüggővé teszi a tulajdonos középosztályt, és állami ellenőrzés alatt tartva zárja el a szegény népcsoportokat. A rendszer első szakaszában, 2010-14 között kialakított megállapodást a központi hatalom és a helyi elitek között, nevezetesen: ti szabadon lophattok és hatalmaskodhattok lent, ha leadóztatok a haszonból fenn, felváltotta a személyes önkényuralom és körének korlátlan terjeszkedése – a helyi hatalmakat megfosztják önállóságuktól, és csak annyi jut nekik, amennyit a központi hatalom jutalmazó és büntető rendszere ad. Miközben Csehország, Szlovénia és Lengyelország a szélesedő középosztály és a kisebb szegénység irányába halad, Magyarország a nagyobb társadalmi egyenlőtlenség felé. A rendszer egyértelműen a modernizációs és posztmodern társadalomszerkezettel szemben alakítja szabályait és intézményeit, amikor a dinamikus és önálló társadalmi rétegekkel, a nagyvárosi képzett csoportokkal szemben a stagnáló vagy lemaradó, idősebb és képzetlenebb, falusi és kisvárosi rétegekre támaszkodik.

Az eltorzult gazdasági szerkezet egyenesen következik abból, hogy az exportvezérelt versengő nagyvállalatok helyébe nemzeti oligarchikus, versenyképtelen és csak zsákmányszerzésre alkalmas vállalatokat és bankokat teremtettek.

Az Orbán-Mészáros-Tiborcz Művek csak addig állnak, amíg az Orbán-állam áll.

Ám szinte behozhatatlan hátrányba hozta Magyarországot, hogy a konjunkturális évtizedben, amikor még rendelkezésre állt képzett munkaerő és megvolt a lehetőség az oktatási és képzési rendszer reformjára, amikor bőven volt fejlesztési forrás és összekapcsolódási lehetőség a magánpiacon, ugyanakkor hatalmas európai forrás áramlott az országba, a kormány ezt nem digitalizálásra, zöldítésre, kutatás-fejlesztésre, egészségügyre, oktatásra, szociális felzárkóztatásra használta, hanem részben saját javára, részben olyan beruházásokra, amelyek nem növelték a fogyasztást. Nem használta ki a kedvező időszakot arra, hogy reformokat hajtson végre. Az időnek és a forrásoknak ez az elvesztegetése több, mint bűn – hiba.

Az erőltetett növekedés, a választási költségvetés és a nemzetközi konjunktúra romlása együttesen vezetett 2021-től a rövidtávú válságba, az inflációs, lassuló növekedésű gazdaságba. A túlélés, a választások megnyerése érdekében az Orbán-rendszer egyszerre folytatott „választóvásárlást”, és helyezkedett az orosz „békeharc” vonalra, amivel tovább menetelt a fenntarthatatlan gazdasági növekedés és az európai-amerikai politikával történő összeütközés felé. Amikor 2022 augusztusában, az energiaválság közepén az Orbán-kormány történelmi választás elé került – a Nyugatot, az EU-t, a NATO-t, az IMF-et választja, vagy a Keletet, Oroszországot és Kínát –, Orbán a magyar társadalom, saját politikai oldala feje fölött a Keletet választotta. E döntés Magyarországot a szakadékba viszi. Ettől kezdve, rendeleti úton folytatott, kapkodó, napi válságkormányzás működik, a rendszer és vezetője kormányképessége végleg elveszett. A politikai rendszer miatt elveszített európai források máshonnan pótolhatatlanok...

KORÓZS LAJOS: AZ NEM LEHET CÉL, HOGY NYUGDÍJASOK ÉLJENEK NYOMORULTUL KEVÉS PÉNZBŐL

HÍRKLIKK
Szerző: HÍRKLIKK
2023.12.01.



A Rendszerváltást című MSZP-program idősekre vonatkozó fejezetét mutatta be pénteki sajtótájékoztatóján Korózs Lajos. Az MSZP alelnöke szerint olyan szociáldemokrata dokumentumról van szó, amivel a pártja valódi alternatívát kínál a Fidesz kormányzásával szemben.


Az MSZP alelnöke emlékeztetett: 2010 után a Fidesz beavatkozott a nyugdíjrendszerbe, sok ellátási formát megszüntettek, például az előrehozott öregségi nyugdíjat, a rokkantsági nyugdíjat és a szolgálati nyugdíjat. Ezek sok nyugdíjast és nyugdíj előtti embert hátrányosan érintettek. „Bemerevítették a rendszert, a múlt év óta gyakorlatilag csak nyugdíjkorhatáron lehet nyugdíjba menni” – foglalta össze a szocialista politikus, aki arra is felhívta a figyelmet, hogy az intézkedésekkel gyakorlatilag ellehetetlenítették a rokkantakat is, ez a csoport kikerült a társadalombiztosításból. A nyugdíjrendszer szélsőségeiről elmondta, hogy hetvenszeres a különbség a legalacsonyabb és a legmagasabb nyugdíjjal rendelkezők között.

„Apropó, társadalombiztosítás: hivatalosan Magyarországon az Alaptörvény szerint ez nincs” – mondta Korózs Lajos. Hozzátette, hogy a társadalombiztostás biztosítás-jellege is megszűnt, hiszen a járulékok nagy részét is adó formájában kell megfizetni. „Nekünk, szociáldemokratáknak ez kutyakötelességünk: ha mi kormányzunk, akkor megint lesz Magyarországon társadalombiztosítás” – hangsúlyozta. Evidenciaként említette, hogy a társadalombiztosítás pénzügyi és döntési önállóságát is meg kell teremteni.

„Beszéljünk világosan: az nem lehet cél, hogy nyugdíjasok éljenek nyomorultul kevés pénzből, százezrével”

– mondta el a jelenlegi nyugdíjrendszerrel kapcsolatban. „Mi azt mondjuk, szocialisták, hogy a mindenkori nettó minimálbér 70 százalékával rendelkeznie kell annak, aki megszerezte a szükséges szolgálati időt, és elmegy nyugdíjba” – szögezte le az MSZP alelnöke. Differenciált nyugdíjemelést ígért. „Az inflációkövető nyugdíjemelés az évszázad átverése: gyakorlatilag befagyasztja a nyugdíjakat, azon a szinten, mint amikor elment valaki nyugdíjba” – hívta fel a figyelmet. Korózs Lajos szerint így jottányit sem lép előre senki, viszont a szocialisták szerint 400 eurónál kevesebb nyugdíja senkinek nem lehet, ilyen esetekben nyugdíjfelzárkóztatási programmal vagy a szociális ellátórendszer segítségével kell megoldani, hogy a megélhetési minimumot megkapja mindenki. Az MSZP-s politikus azt kérdezte, miért ne lehetne öt éven keresztül azonos mértékben emelni a nyugdíjakat, ezzel az igazságosságot és az alacsony nyugdíjakat növelni.

Amellett is hitet tett, hogy a nyugdíjszámítás térjen vissza a vegyes vagy svájci indexáláshoz, ami azt jelenti, hogy minden nyugdíjas megkapja az inflációval megemelt összegű nyugdíjat, de a gazdaság teljesítménye alapján mindenki azonos összeget is kap ezen felül. Korózs Lajos szerint ezzel az alacsony nyugdíjú embereken segítene a rendszer, akárcsak az azonos összegű 13. havi nyugdíjjal...


A MINISZTER EGYSZERŰEN NINCS TISZTÁBAN AZ EGYETEM INTÉZMÉNYÉVEL, ANNAK OPTIMÁLIS MŰKÖDÉSÉVEL, A TUDÁS ÁTADÁSÁNAK MIKÉNTJÉVEL ÉS HOGYANJÁVAL...

FACEBOOOK
Szerző: GÁBOR GYÖRGY
2023.12.01.


A hülyeségnek, a korlátolt nyárspolgári habitusnak és a jellegzetes parvenü okoskodásnak a csimborasszója Csák János alábbi kijelentése: „A kultúrában van szükség a legnagyobb kultúraváltásra. A művészeti életben óriási személyiségek vannak: a kultúránál nincs individualistább terület. Az egyetemeken, a professzorok között, de még az üzleti világban sem lehet individuumként sokáig húzni, itt viszont nagy művészek, nagy megmondóemberek részéről hol megalapozott, hol megalapozatlan érzékenységgel, hiúsággal, narcisztikussággal és exhibicionizmussal is találkozik az ember.”

Pedig ami az egyetemet illeti, meg az egyetemet követő éveimet, évtizedeimet, speciel én a legeslegtöbbet az abszolút individualista, abszolút autonóm és abszolút önálló személyiséggel megáldott „buldózerektől” kaptam (elnézést a kifejezésért, de aki valaha is járt egyetemre, szemben mondjuk Csák Jánossal, az pontosan érti, mire és kikre gondolok), Komoróczy Gézától Fodor Gézáig, Hahn Istvántól Harmatta Jánosig, Heller Ágnestől Vajda Misuig, Vidrányi Katalintól Ludassy Máriáig, Altrichter Ferenctől Szabó Miklósig és még sorolhatnám, fölemlegetve köztük a nagy külföldi neveket és mestereket is. Csák János egyszerűen nincs tisztában az egyetem intézményével, annak optimális működésével, a tudás átadásának mikéntjével és hogyanjával, de értelmetlen szavai újra megerősítenek abban a tudatban, hogy el lehet végezni egy egyetemet úgy, hogy egyetlen maradandó nyoma mindössze az a papír, amit diplomának szokás nevezni, ám aminek nem az elnevezés adja meg az értékét, hanem valami egészen más.

Ami pedig a sok hiú, narcisztikus, exhibicionista művészt illeti, valóban szükség van egy mielőbbi kultúraváltásra, nehogy bővítetten újratermelődjenek a Mozartok és a Petőfik, a Csokonaik és a Caravaggiók, a Verlainek és a Baudelaire-ek, a Kosztolányik és a Byronok, a Michelangelók és a Goyák, a Muszorgszkijok és a Van Gogh-ok, a Csáth Gézák és az Adyk, a Joyce-ok és a Krúdyk, a József Attilák és a Hrabalok, a Glenn Gouldok és a Toulouse-Lautrecek, a Gesualdók és a Gauguinek, a Rimbaud-k és a Borrominik, a Dalik és a Hemingway-ek, a Weöres Sándorok és a Coleridge-ek, a Csajkovszijok és az Oscar Wilde-ok, az Alfred Jarryk és a Ionescók, a Dosztojevszkijek és a Bergmanok, a Peter Brookok és a Latinovits-ok.

KLUBRÁDIÓ/ÉLŐBEN A VÁROSBÓL 2.0 - AUTÓTÓL A ZEBRÁIG

ÉLŐBEN A VÁROSBÓL 2.0 / KLUBRÁDIÓ
Műsorvezető: PERTŐ ATTILA (kreszprofesszor)
2023.11.29.


Az Élőben a városból vendége 
Vörös László, baleseti helyszínelő. Beszéltünk arról, mi a teendő, ha balesethez érkezünk, és mi akkor, ha mi szenvedtünk el ilyen eseményt. Megtudtuk azt is, hogy készíthetünk-e felvételt, és a későbbi jogi eljárásban felhasználhatjuk-e ezeket. Mivel László egyúttal elkötelezett baleset-megelőzési szakember, szó volt arról is, mit tehetünk azért, hogy járművet vezetve valóban a legnagyobb biztonságban érezhessük magunkat.

ITT HALLGATHATÓ MEG

A MŰSOR KORÁBBI ADÁSAI

+

KRESZ TV 

KRESZ KLUB

DR. HERPY FOGADÓÓRA 

DR. HERPY RENDEL




MATEKING - MATEK EGYSZERŰEN AZ ÁLTALÁNOS ISKOLÁTÓL AZ EGYETEMIG

MATEKING
Szerkesztő: MOSÓCZI ANDRÁS
2019-2023.


Próbáld ki milyen érzés akár 10 perc alatt megérteni azt, amivel sokszor az egész matekórán át szenvedtek


Őrülten érthető: Te is vizuális típus vagy? Mi is. Olyan erős magyarázatokat használunk, hogy szinte 10 perc alatt megérted őket. Pedig matek.

Szuper gyors: Rövid és pörgős epizódokat használunk, hogy lendületesen tudj haladni az anyaggal. 
Imádni fogod, hogy pár perc alatt milyen sikereket tudsz elérni…

Nagyon laza: Vigyázz, ha egyszer elkezded, nem fogod tudni abbahagyni. A legnagyobb titok nálunk a humor, ez adja a lendületet, hogy mindig legyen kedved gyakorolni, és folytatni a tanulást.

Csak ránézel, és BUMM.

Többé nem lehet gond a matek.

A mateking döbbenetes hatékonyságát az adja, hogy az irányítást teljesen a Te kezedbe adtuk. Az epizódok minden képkockája egy-egy gondolati egység, és pontosan abban a tempóban tudsz haladni, ahogy ezeket a picike gondolati egységeket megérted. Így éppen akkor léphetsz tovább rajtuk, amikor minden világossá vált. Varázslatos, nem?