G7.HUSzerző: BUCSKY PÉTER2025.10.16.
Személyes sikereként kommunikálta Lázár János építési és közlekedési miniszter, hogy a MÁV Személyszállítási Zrt. október 10-én megjelentetett közbeszerzési eljárása szerint 93 használt svájci motorvonatot szerezne be az állami vasúttársaság. Önmagában már az is érdekes, hogy ennek ennyire kellene örülni, hiszen a Fidesz-kormányok alatt korábban szereztek be jelentős számban új vasúti szerelvényeket is, elég csak a Stadler Flirt és Kiss motorvonatokra gondolni.
Ráadásul még egyáltalán nem biztos, hogy meg is valósul a beszerzés, a hirdetmény nélküli tárgyalásos közbeszerzést első lépésben a Közbeszerzési Döntőbizottságnak kellene jóváhagynia. Erre tíz munkanapja van a szervezetnek, amely megkeresésünkre azt válaszolta, hogy folyamatban lévő eljárással kapcsolatban nem tud nyilatkozni.
Nem biztos a jóváhagyás
A hatályos törvények szerint árubeszerzés esetén 20 millió* forint felett hazai, 55 millió forint felett uniós nyílt közbeszerzési eljárást kell kiírni. Ezt megkerülve, egyetlen partnerrel tárgyalva szeretne a MÁV leszerződni, amit csak akkor fogadhat el a hatóság, ha nagyon alaposan, észszerűen, a jogszabályokat betartva érvel a kiíró. A nekünk – név nélkül – nyilatkozó szakemberek szerint ez azonban nem történt meg.
A fő problémák:
1. Nem tudta megindokolni a MÁV, hogy miért pont most van szükség az eljárásra, a normálistól eltérő, gyorsított módon, ha már lassan egy éve ismert a beszerzés lehetősége.
2. Nem sikerült meggyőzően megindokolni, miért jobb alternatíva a használt járművek beszerzése az újakhoz képest.
3. Hiányzik az indokolás, hogy miért nem osztják meg a lényegi adatokat, úgymint a beszerzési ár, az ajánlatot adó partner neve.
4. A használt és új járművek műszaki adottságait nem hasonlítják össze.
5. Nem indokolják, milyen műszaki és gazdasági számítások alapján választották ki a várható élettartamot.
6. Hiányzik a jelenérték-számítás a több évtizedes pénzáramok összehasonlításában.
A közbeszerzés uniós és hazai szabályrendszere elképesztően bonyolult, tapasztalt szakértőknek is sok kihívást tartogat. Hogy egy közelmúltbeli, nagy visszhangot kiváltó esetet említsünk: a Szépművészeti Múzeum 50 millió forintos bírságot kapott, mert közbeszerzés nélkül vásárolt műtárgyakat...