2025. szeptember 10., szerda

FELDMÁR ANDRÁS: A HATALMON LÉVŐ GAZEMBEREK AZT HISZIK, SENKI SEM VONJA ŐKET FELELŐSSÉGRE – KULTÚRTÁJ

KULTÚRTÁJ / MAGYAR HANG
Műsorvezető: FICSOR BENEDEK
2025.09.10.



A hatalom csúcspontja, amikor valaki azt tesz, amit akar. Ha megnézzük azokat a gazembereket, akik most hatalomban vannak, ők éppen ezt csinálják, azt hiszik, hogy nekik mindent lehet, és senki nem fogja őket felelősségre vonni. Aki igazán élvezi az életét, az nem akar hatalmat, akinek meg hatalom kell, az az emberiség legalja – mondta a Kultúrtájban Feldmár András. A magyar származású, Kanadában élő pszichoterapeuta tovább is vitte a fenti gondolatmenetet. – Az okosnak nem kell a hatalom, aki buta, annak kell, és amint hatalomra kerül, megöli az okosakat. Lehet, hogy így lesz vége az emberiségnek.

A műsorban szóba kerül az is, hogy: 

- Miért választunk elnyomó apafigurákat vezetőnek? 
- Lehet-e a szabad az ember egy háborúban? 
- Miért nem betegség az alkoholizmus? 
- Miért követnek el abúzust a társadalom ellen a politikusok? 
- Hogyan torzítja a hatalom a szeretet elnyomássá? 
- Miért nem kellene foglalkoznunk a múlttal? 
- Hogyan lehetünk szabadok úgy, hogy ne sértsük a másik szabadságát?

SZ. BÍRÓ ZOLTÁN: TÍZ DRÓN ESETÉBEN VÉLETLENRŐL ALIGHA LEHET BESZÉLNI

SZABAD EURÓPA
Műsorvezető: BENYÓ RITA
2025.09.10.



Az alaszkai csúcs utáni szeptemberi békevárakozások helyett a lengyel légtérben lelőtt orosz drónok jelzik, hogy Moszkva a NATO tűrőképességét méri. Sz. Bíró Zoltán Oroszország-szakértő szerint tartós rendezés csak erős biztonsági garanciákkal képzelhető el – akár fájdalmas területi kompromisszum árán is. Sz. Bíró szerint ugyanakkor ki kell mondani, hogy a rendkívüli tűrőképességet és hősiességet mutató ukránokat illeti a döntés joga arról, mikor és hogyan zárják le a háborút.

NAGYKÁTA - 80 NAP ALATT MAGYARORSZÁG KÖRÜL

MAGYAR PÉTER HIVATALOS
Szerző: MAGYAR PÉTER HIVATALOS
2025.09.10.



Nagykáta - 80 nap alatt Magyarország körül.

MATEKLECKE 6130. - VÁLSÁGBAN AZ OKTATÁS 3. RÉSZ: MATEMATIKA - REFLEXIÓ

FACEBOOK
Szerző: BIRKÁS GYÖRGY
2025.09.10.


Az első részben matematikatanárként leírtam, szerintem mi a probléma a magyar nyelv és irodalom oktatásával, erre majd Nádasi Balázs magyartanár fog reflektálni, most viszont én reagálok Balázs 2. részben leírt gondolataira, mi a probléma a matematikaoktatással.

Nyilván nem olyan céllal tesszük ezt, hogy megoldjuk az oktatás problémáit, azok rendszerszintűek, de mindenképpen jó, ha legalább vitatkozunk ezeken, és egy jobb iskolában tanító matematikatanár is látja, mit gondolnak azok, akik nem értenek a matematikához, hogyan látszik kívülről a tantárgyunk. A tanterveket matematikusok dolgozzák ki, nem elég azt jól megtenni, el is kell mondani, az miért jó (és ez csak az ideális eset, mert az is lehet, hogy nem jó).

Először is, bár Balázs néhány megállapítással nem értek egyet, abban nagyon is osztozom, hogy a magyar oktatás (ezen belül a matematika tanítása) súlyos válságban van. A nemzetközi mérések eredményei, a tanulók egyre gyengülő alapképességei, az egyre erőteljesebb szakadék a versenyistállók és a többi iskola között, valamint a tanárok elöregedése és elvándorlása mind ezt mutatják. Sok helyen nem szaktanárok tanítanak matematikát, vagy nyugdíjasok, esteleg olyanok, akik kétségbeesetten próbálnak lépést tartani a tananyaggal és a gyerekekkel, egyre több kudarcélménnyel.

Ami az elméleti felvetést illeti, a matematika tanítása soha nem a képletek bemagolásáról kellene szólnia, hanem a gondolkodás fejlesztéséről. Azt mondani, hogy nincs szükség másodfokú egyenletre vagy határértékre, szerintem félreértés. Nem önmagukért tanítjuk ezeket, hanem azért, mert általuk tudunk gondolkodási sémákat, logikát, absztrakciós képességet fejleszthetünk. Ezek a gondolkodásformák igenis kellenek ahhoz, hogy valaki megértse, hogyan működik a világ, akár egy közgazdasági modell, akár egy csillagászati számítás, akár egy logikai érvelés szintjén.

De nem mindegy, hogyan tanítjuk, és ebben tényleg hatalmas a lemaradásunk. Sok matekóra még mindig ott tart, hogy a tanár a táblánál számol, a gyerekek a füzetben lemásolják, majd házi feladatként kapnak még három ugyanolyan példát. A valósághoz való kapcsolódás (pénzügyi ismeretek, programozás, játékos gondolkodási feladatok, modern technológia bevonása) még mindig csak elszórva létezik. A mobiltelefont kitiltjuk, ahelyett, hogy tanítanánk a hasznos használatát. A gamifikáció, a szemléltetés, az élménypedagógia (amely nem játék, hanem motiváció) minimális mértékben van jelen. A fővárosi elit gimnáziukban jobban, pedig máshol még nagyobb szükség lenne a tanulók motiválására.

Egy ekönyvet írtam matematikai és logikai játékokról írt matekleckéimből, egy könyvet a sakkvariánsokról, egy 24-es játékkal az alapműveleteket, a NIM és változataival a kettes számrendszert játszva lehetne tanulni, és rengeteg hasonló példa van, amivel motiválhatnánk a gyerekeket. Sokak válasza erre, hogy nincs idő, sok a tananyag, pedig ha végigverjük az anyagot, annak kevesebb haszna van, mint hasonlóknak lenne.

Egyetértek Balázs társadalmi hátteret érintő megállapításaival is. A szociális egyenlőtlenségek iskolai reprodukciója különösen súlyosan érvényesül a matematikatanításban, mert ez a tantárgy egymásra épülő tudáselemekből áll. Ha az alapok hiányoznak (pl. negyedikben nem érti a törteket), akkor ötödikben már nem fog boldogulni az arányossággal, hetedikben a százalékszámítással, nyolcadikban az egyenletekkel, és így tovább. Később már szinte lehetetlen a lemaradást behozni.

Viszont nem baj, hogy nehéz dolgokat tanítunk. A baj az, hogy rosszkor, rosszul, túl sokat és túl gyorsan tanítunk, miközben egyre kevesebb a személyre szabott figyelem. Ez persze harmincpluszos osztályokban nem a tanár hibája. Egy jó tanár ugyan a legnehezebb anyagot is képes élvezetesen átadni, viszont ma már egyre kevesebb a jó tanár. A túlterheltség, az alacsony megbecsültség, a kiégés, az adminisztráció, a nagy létszámú osztályok, a tanári autonómia hiánya mind hozzájárulnak ahhoz, hogy sokan elhagyják a pályát, vagy meg sem próbálnak belépni. Az utánpótlás pedig kritikusan kevés, nemcsak matekból.

De mit lehetne tenni? Tudom, hogy most 0-hoz konvergál a valószínűsége, hogy ezeket meghallgatják, egyelőre igény sincs rá legfelsőbb szinten, de hátha 2026 áprilisa után lesz esély.

A tanári autonómia visszaállítása, a tananyag csökkentése, és a tanítási szabadság növelése kulcskérdés. Nem mindent fentről kellene eldönteni. Az iskolák államosításának fő érve az volt, hogy minden iskola azonos színvonalat nyújtson. Bár mindegyiket sikerült lerontani, de még mindig vannak óriási különbségek, be kell vallani, hogy ez nem vált be.

A digitális eszközöket be kellene építeni a tanításba, de nem csak géphasználatként, hanem valódi tartalommal. Szükség lenne alternatív, gyakorlati matematikai tartalmakra is (pl. pénzügyi ismeretek, algoritmikus gondolkodás, programozás).

A tanítás célját is újra kell definiálni: nem csak a tananyag leadása, hanem a kíváncsiság felkeltése, a gondolkodás formálása lenne a feladat. Jó példák, jó tananyagok, jó módszerek vannak, csak támogatás, iskolai és tanári szabadság, és idő kellene a terjesztésükhöz.

Végül, az, hogy valaki nem lett programozó vagy csillagász, nem a másodfokú egyenlet hibája. A baj nem az, hogy a gyerek nem érti, mi az a másodfokú egyenlet, hanem az, hogy senki nem mutatta meg neki, miért érdemes megérteni.


ORBÁN NEM MINISZTERELNÖKKÉNT, HANEM PÁRTELNÖKKÉNT FENYEGETŐZÖTT KÖTCSÉN

KLIKKTV / MÉLYVÍZ
Műsorvezető: NÉMETH PÉTER
2025.09.10.



„A magyar gazdaság nem húz. Harmadik éve van recesszió közeli állapotban – most azon megy a vita, hogy 2025-ben 0,5 vagy 0,9 százalék lesz-e a növekedés. Az érzékelhetetlen, miközben a kormányzat azt állítja: minden rendben. Ez nem komoly.” – mondja Bod Péter Ákos közgazdász, egyetemi tanár a KlikkTV Mélyvíz című műsorában. 

Orbán Viktor kötcsei beszédére reagálva hangsúlyozza: amit a miniszterelnök felrajzol – Európa válságban, Magyarország pedig „különutas sikertörténet” – az egyszerűen nem stimmel az adatokkal. „A keleti nyitás óta Kína részaránya a magyar külkereskedelemben nem nőtt, hanem csökkent. Az export-import 70-80 százaléka változatlanul az Európai Unióhoz köt minket. Ha Európában baj van, az nekünk tragédia, nem ujjongásra ok.” 

Bod Péter Ákos szerint a magyar állam sokkal többet költ „NER-célokra, ideológiatermelésre, sportra, kultúrára, vallásra és közmédiára”, miközben jóval kevesebbet fordít jóléti kiadásokra. „Ez nem jóléti állam, hanem inkább egy ázsiai típusú fejlesztő államra hasonlít – azzal a különbséggel, hogy nálunk nincs gyors növekedés.” 

Úgy véli, a magyar gazdaság „lefojtott állapotba” került, aminek fő oka nem a háború, hanem a kormányzati döntések következménye. „A deficit mértéke szándék kérdése. Ha valaki előbb 3,7 százalékot ígér, majd 4 fölé módosítja, aztán attól is elcsúszik, az a külvilág szemében komolytalan.” A kötcsei beszéd politikai vetületéről elmondta: Orbán belső körben fenyegetéseket fogalmazott meg, ami inkább a párton belüli fegyelmezés eszköze, nem valódi stratégia. Ugyanakkor hozzáteszi: „A politikában eltöltött évek koptatják az embert, gyengítik a bölcsességet. Ha nincs kontroll, nincs visszajelzés, akkor a hibák súlyosbodnak.”

Végül az Európai Unió jövőjére tér ki: „Az Unió változik, mélyül és bővül. Magyarország be van ékelve ebbe a közösségbe. Aki innen kipiszkálná az országot, az óriási tragédiát okozna. Józanabb ennél mindenki – legalábbis remélem.”