2020. április 29., szerda

„HOGY MIÉRT NEM KÜLDÖTT MÉG A GYEREK FELADATOT? HÁT AZÉRT, MERT NEM TUD MIVEL”

24.HU
Szerző: GRÁD-KOVÁCS MÁRTA
2020.04.29.


...Egyes családokban két-három gyermeknek kellene egy közös telefont használni, így az élő óra megtartását nem lehet megoldani, ezért igyekeznek olyan házi feladatokat adni a diákoknak, amelyek segítségével a megszerzett tudást ellenőrizhetik, ezek inkább egy házi dolgozathoz hasonlíthatók – a gyerekek így a gyakorlatban alkalmazzák a megszerzett tudást.

"Az iskolánk tanulóinak 99 százaléka cigány származású, körülbelül a gyerekek fele mélyszegénységben él. Eleve egy olyan közegből érkeznek hozzánk, ahol a tanulás nem menő"

– mesélte egy Kaposvár környéki iskolában dolgozó pedagógus, hozzátéve: itt egyébként is nehéz a tanítás, a digitális oktatás bevezetése óta pedig csak még nehezebb lett.

A mélyszegénységből jövő gyerekeknél nincs internet, az iskola diákjai közül akad, akinek otthonában vezetékes víz sincs. Így akikkel a tanárok nem tudnak online kapcsolatba lépni, azokkal marad a papír alapú kommunikáció, ami a vírus szempontjából sem a legszerencsésebb megoldás.

A gyerekekhez a tananyag így sok esetben az ebéddel együtt kinyomtatott formában jut el, majd a diákok ezeket kitöltés után szintén az ebédes autóval küldik vissza az iskolába.

"Nagyjából az iskolába járók feléről pedig szinte semmit nem tudnak a tanárok".

Általánosságban elmondható, hogy gyakran azokat a tanulókat sem tudják elérni, akiknél van otthon internet. A pedagógus szerint ez részben azzal is magyarázható, hogy az iskolában ragaszkodnak a Krétához, így csak azon keresztül küldhetik el a tanulóknak a tananyagot. A rendszer viszont tökéletesnek aligha nevezhető, a tanítványok rendszeresen írnak, hogy nem látják az elküldött feladatokat, a tanár így kénytelen Facebookon magyarázni nekik. A pedagógus szerint a gyerekek e miatt nagyon nehezen haladnak, a helyesírási, tartalmi hibák javítása pedig végképp nehézkesen megy így.

"Sokszor csak beszélgetni akarnak, mert otthon szerintem nincs kivel"

– jegyezte meg. A tanárnő úgy látja, a tankerület irreális elvárásai állnak a helyzet nem megfelelő kezelése mögött, de mint mondta, ő inkább a gyerekeknek szeretne megfelelni, noha van olyan kollégája, aki egyest ír be annak, aki nem küldi el a házi feladatokat.

A digitális oktatás körüli anomáliák nem csak vidéken jelentkeznek: egy VIII. kerületi pedagógus is arról számolt be, hogy nincs elegendő eszköze az iskola tanulóinak, így nem tudják megoldani az online tanítást a kívánt módon.

"Kérdezték, hogy miért nem küldött még a gyerek feladatot. Hát azért, mert nem tud mivel"


– utalt az egyik diákjára, aki egy otthonban lakik, ahol ez idáig egyetlen számítógép sem volt, a tanárnő jóvoltából most már van egy, de így is csak körülbelül naponta tíz percre tudnak odaülni elé a gyerekek, annyian használják.

A pedagógus szerint a munkát nehezíti egyébiránt, hogy a tanárok rengeteg különböző helyre töltik fel a tananyagot és a megoldásra váró feladatokat, a gyerekek pedig már elvesznek az elvárások tengerében. Sok esetben a szülők jelezték, hogy próbálnak segíteni a folyamatban, de nem tudják figyelemmel kísérni, éppen mit hol kellene csinálni.

A tanárnő földtől elrugaszkodott dolognak tartja a digitális oktatásra való átállást ilyen rövid idő alatt. Tapasztalatai szerint a gyerekek belefáradnak az előttük tornyosuló millióféle elvárás teljesítésébe, míg a szülők próbálják emellett a saját munkájukat végezni, így nem tudnak elegendő időt fordítani a támogatásukra.

"Hívott már szülő azzal, hogy bármennyit fizetne, csak menjek segíteni, mert ők képtelenek boldogulni"


– mondta a pedagógus, aki felhívta a figyelmet, hogy nem csak a digitális eszközök hiánya okoz gondot sok háztartásban, hiszen van, ahol a tanuláshoz szükséges alapvető kellékek hiányoznak: egy diákja például a geometriai feladatokat azért nem tudta elkészíteni, mert nemhogy laptop, de vonalzó sincs otthon...

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.