2016. január 29., péntek

FORRÓ PÁL: GONDOLATOK A FÉNYKÉPEZÉSRŐL (1934)

MAI MANÓ HÁZ
Szerző: Mai Manó Ház
2016.01.29


Egyetlen élőlénytől sem félnek jobban az emberek, mint a fényképésztől. Napokig készülődnek, amíg elhatározzák, hogy felmennek a műterembe és órákig tanulmányozzák a tükör előtt, hogy milyen arccal, mosollyal, melyik ruhával álljanak a felvevőgép lencséje elé. Nincs az az edzett szívű katona vagy kacér asszony, kinek ne dobbanna meg a szíve, mikor azt mondják:..most tessék vigyázni!

...A felvevőgép az emberiség lelkiismeretét szimbolizálja. Mindenki fél tőle egy kicsit. Rémes arra gondolni, hogy olyan valamivel állunk szemben, ami leleplezi az igazságot. Az emberek nem akarják, hogy az igazi lényüket örökítsék meg. Hazugságok mögé akarnak menekülni a felvétel pillanataiban. Szebbek, jobbak, bájosabbak, elegánsabbak, zseniálisabbak akarnak lenni... Az volt a nagy lélekbúvár, aki az igazság gépe mellé oda állította a hazugság készülékeit, a retusáló táblákat és rudakat. Ezek nélkül a legtöbb ember számára elviselhetetlen lenne a fénykép. Nem Freud az igazi lélekanalitikus, nem ő ismerteti meg önmagával az emberiséget, hanem a fotóriporter, aki titokban csap le áldozatára és örökíti meg legárulóbb mozdulatait és arcjátékát...

ITT OLVASHATÓ

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.