2019. április 13., szombat

CSODAFEGYVER VAN A NAV KEZÉBEN, KÉRDÉS, MIKOR FOGJÁK BEVETNI

HVG ONLINE
Szerző: SZTOJCSEV IVÁN
2019.04.12. 


Nem csak a barátok lájkjait lehet begyűjteni a Facebookon, ahogy az ember egy luxuskocsinak támaszkodva pózol, vagy épp egy ötcsillagos hotel teraszáról jelentkezik be Bali szigetén. Egyre több országban már az adóhatóság is figyeli az ilyen bejegyzéseket.

Látni fogjuk, ha ön sok képet töltött fel egy luxusautóról, miközben nincs elég jövedelme, hogy vegyen egyet. Lehet, hogy az unokatestvére vagy a barátnője adta kölcsön önnek, lehet, hogy nem.

Így vezette fel a francia gazdasági miniszter a bejelentését: elindul a közösségi médiát és az adóügyeket összekapcsoló rendszer próbaüzeme. Gérald Darmanin úgy számol, évente 80-100 milliárd eurót bukik az ország az adóelkerülésen, miközben sokan, akik alig fizetnek be adót, a közösségi médiában büszkélkednek a vagyonukkal. Az adóhivatal dolgozói ez után nagyobb szabadságot kapnak, hogy begyűjtsék az adatokat a Facebookról, Instagramról vagy Twitterről. Vagy hogy egyszerűen megnézzék, ha valaki munkanélküli segélyre van bejelentve, vajon miért büszkélkedik a LinkedInen menő munkahellyel...

Ugyanez Nagy-Britanniában már 2008 óta működik: a Connect nevű rendszer segítségével 3 milliárd font adót sikerült beszedni. Ez teszi lehetővé, hogy az adóhatóság összekapcsolja a magánszemélyek és a cégek adóadatait a közösségi médiában lévő megjelenéseikkel. Sőt, arra is akadt példa, hogy a Google Earth segítségével szúrtak ki egy házfelújítást, pedig ott az adópapírok szerint nem történt semmi. Az amerikai adóhivatal, az IRS látványosan titkolózik, amikor erről kérdezik, de az adószakértők szerint gyanúsan sok adatbányászattal foglalkozó szakértőt vettek fel az elmúlt években. Először tavaly decemberben adtak be a kormánynak egy hivatalos kérelmet, hogy felhasználhassák azokat az üzleti adatokat, amelyek a neten amúgy is nyilvánosak.

Nincs nehéz dolguk az adóellenőröknek, amikor annyian saját maguk tesznek fel a netre szinte bármit nyilvános adatként – mondta a Marketplace.org-nak Edward Zelinsky adójogi professzor. Más kérdés, hogy mi van, ha egy poszt nem nyilvános. A briteknél például egyértelmű: ha valaki úgy dönt, hogy a bejegyzéseit csak az ismerősei láthatják, akkor máris nem lehet felhasználni az adatait. Az amerikai IRS belső szabályzata pedig külön kitér arra, hogy tilos kamu profilokkal bejelölgetni a Facebookon embereket...

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése