2019. szeptember 13., péntek

FERDE SZEMMEL NÉZNEK RÁJUK, HA AZ EMBERI JOGOKRÓL TANÍTANAK

ABCÚG BLOG
Szerző: SZUROVECZ ILLÉS
2019.09.12.


Sok iskolában gyanúsnak számít, ha egy tanár az emberi jogokról akar beszélni a gyerekeknek. Pláne, ha ez azt jelenti, hogy romákról, melegekről vagy menekültekről tanítja őket. Ha még hozzátesszük, hogy erre civil szervezetek készítik fel, sokan máris Soros-tervet kiáltanak. Vannak tanárok, akik az elutasító közeg ellenére is hajlandóak önszorgalomból képezni magukat, és részt venni egy ilyen témájú tréningen. Mi viszi őket erre, és hogyan lehet bevinni ezeket a témákat az iskolába? 

“Az előző munkahelyemen néhányszor megégettem magam. A kötelező tesiórát például úgy oldottam meg, hogy bicikliztünk és rollereztünk, gondoltam, az a lényeg, hogy mozogjanak, és jól érezzék magukat. De rám szóltak, hogy az udvaron nem szabad” – hallottuk egy fiatal, budapesti tanítótól, aki úgy döntött, inkább maga mögött hagyja az állami oktatást, és elmegy egy alternatív iskolába.

Az új munkahelyén kifejezetten örültek neki, hogy önszorgalomból jelentkezett egy augusztusi, emberi jogi témájú továbbképzésre. Ezt az EJHA, vagyis az Emberi Jogi Nevelők Hálózata tartotta az Amnesty International együttműködésével és az Európa Tanács támogatásával. Volt már ilyen korábban is, tavaly még a kormányközeli propaganda látókörébe is bekerültek, most mégis négyszeres túljelentkezést tapasztaltak: majdnem 80-an pályáztak 20-25 helyre.

A tanárok a háromnapos képzésen az emberi jogokról, különböző kisebbségi csoportokról, például romákról, hajléktalanokról és menekültekről tanultak, főleg arról, hogyan lehet ezeket a témákat bevinni az iskolába. “A pedagógusok eszköztelenek ezen a téren, és nagy szükség van rá, hogy segítséget kapjanak” – mondta Juhász Vera, az EJHA munkatársa.

A témákat egy korábbi felmérés alapján állították össze, amiből az derült ki, hogy sok tanár teljesen tanácstalan abban, mihez kezdjen az osztályteremben előforduló rasszizmussal. “A mostani képzésen is komoly kérdés volt, hogyan lehet úgy beszélni a gyerekekkel a cigányságról, hogy az ne még durvább megjegyzésekhez vezessen”. Különösen érdekelte a tanárokat az iskolai bántalmazás, az internetes zaklatás és a környezetvédelem témája is...

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése