2021. február 22., hétfő

ÖSZTÖNFÍJJAL TÁMOGATVA

A NYOMOR SZÉLE BLOG
Szerző: L. RITÓK NÓRA
2021.02.21.


Többször írtam már itt az évek során arról, hogy milyen ösztöndíj-rendszert működtetünk, milyen szabályokkal, milyen eredményekkel és tanulságokkal.

Félévkor és év végén mindig ránézünk az eredményekre, összevetjük a korábbiakkal, elemezzük is, mert szeretnénk, hogy még jobb, még hatékonyabb lehessen. Most is így történt…erről szeretnék írni ma.

Először talán ez alapelvekről, mert hátha van, aki most találkozik vele először az olvasók között. Több mint nyolc éve kezdtük. A forrást támogatók felajánlása biztosítja. Igazoltan halmozottan hátrányos helyzetű, illetve a törvénymódosítás óta olyan hátrányos helyzetű gyerekek kaphatják, akiknek élethelyzete csak papíron változott. Szoros mentorálással működik, nemcsak a gyerek, hanem a család felé is.

Alapja az iskolai tanulmányi eredmény, az iskolai magatartás, a család közösséghez való viszonyulása, és a kriminalizálódás is szempont a havi értékelésekben. Bármelyik területen, a negatív esetek függvényében felfüggeszthető.

Másik fontos elem benne, hogy nem kell kitűnőnek, vagy jelesnek lenni. Csupán a legjobbak között kell lenni a településen. Félévenként és tanév végén lehet “leelőzni” egymást. A bukottak kiesnek. Vissza is lehet azonban kerülni, fél év múlva.

Lényeges az időbeliség is. A családokhoz a hónap utolsó hetében kerül el a támogatás, ilyenkor már nagyon szűkös a családi költségvetés, nem ritkán ez biztosítja az utolsó hét túlélését a család számára. Az üzenet pedig egyszerű: a tanulás hozza be ezt a pénzt, a gyerek tanulása, akit bizony érdemes a családnak is támogatni az iskolai dolgokban. A gyerek pedig büszke, hiszen ő “kereste” meg ezt a pénzt. Amit egyébként leginkább élelemre fordítanak, bár több család rendezi úgy, hogy ezt az utolsó héten “felélik”, de a következő hónap első hetében, mikor jövedelemhez jutnak, vásárolnak valamit a gyereknek is, külön, neki.

Az összeg többféle lehet: van egy un. ösztöndíj-előszoba. Ez 5 ezer Ft, azoknak adjuk, akiknek szeretnénk jelezni, hogy elérhetné a teljes összeget is, ha igyekezne kicsit jobban. Hogy ott van benne a lehetőség. Vagy ide kerülnek vissza “figyelmeztetésként” azok, akik rontottak, de nem annyit, hogy kikerüljenek a programból. A teljes ösztöndíj havi 10 ezer Ft. És van még egy másik, amihez később kaptunk támogatókat, ez egy kiemelt támogatás, 30 ezer Ft havonta, a szakmaszerzésig. Ennek felét kaphatják meg, a másik felét a gyerek tanulására, korrepetálása vagy tehetséggondozására kell fordítani.

Az ösztöndíjhoz kapcsolódnak még más támogatások is. Most pl. a digitális oktatáshoz eszközök, aztán iskolaszer, jutalomkönyvek, kirándulások, külön online tanulási, korrepetálási lehetőségek, és más extra programok. A középiskolásoknak bérlet-támogatás, a középiskolás kollégistáknak egy kis “zsebpénz”.

A létszám folyamatosan nőtt, annak függvényében, hogy mennyien támogatják a programot. Most 80 gyereket értékeltünk, 15 településről. 54 fő általános iskolás, 20 fő középiskolás, 4 fő felsőoktatásban tanul, 2 fő OKJ-s képzésben. Most 8 gyerek esetében volt csere, ebből két esetben bukás miatt.

A legtöbb csere az általános iskolában van, már tudjuk, hogy a harmadikban, negyedikben szép eredmények megtartása ötödikben mekkora eredmény, akit még itt is meg tudunk fogni, ő később is reményteljesen alakul. No és persze a legnagyobb büszkeség a középiskolai bennmaradás, onnan, ahonnan ezek a gyerekek jönnek, a stabil hármas sokszor már maga a csoda. És nagyon ígéretes az, aki pl. 4,5-tel zárta a félévet.

Érettségihez jutás, szakmaszerzés, vagy továbbtanulás, ez a célunk. Van már ösztöndíjasunk a roma szakkolis programban is. Felsőfokon egyébként szociális munkásnak, grafikusnak, óvónőnek vagy rendvédelmi vonalon tanulnak igazgyöngyösök.

A kudarcokból egyre kevesebb van, de még mindig előfordul. Rémes látni, ahogy csúszik ki a kezünk közül nem egy kiváló képességű gyerek, és gyűri le a motivációját, tenni akarását az a közeg, amiben él. Minden erőfeszítésünk ellenére. De ebből is tanulunk, elemezzük a helyzeteket, és próbálunk hatékonyabbak lenni. A sikereseknél pedig egyre nagyobb izgalommal figyeljük a gyerekek sorsának alakulását.

Az iskolák kezdetben nem voltak elfogadók. Páran nem nagyon értették, hogy “ezekkel” miért kell kivételt tenni. Miért nem azokra gyúrunk, akik alapból “megérdemlik”. De a munkánk igazolja, hogy igenis, ebből a társadalmi csoportból is tudunk felhozni gyerekeket, ha nem hagyjuk, hogy a szegénység győzzön, mindazzal a hozadékkal, amit ez jelent. Az ösztöndíjprogramban egyébként vannak romák és nem romák is. Nem ez a szempont.

Ma már látják az iskolák is, hogy építhetnek erre. Mert előfordul pl. hogy nálunk, a művészeti suliban jól teljesít, a tanulmányi eredménye is rendben van, de az általános iskolai osztályban verekedésbe keveredik, vagy nem olyan magatartást mutat, ami példaképp állítható a többiek elé. Akkor is felfüggesztésre kerülhet, mert egységes képre törekszünk, az Igazgyöngy ösztöndíjas gyerek a példa, a minta. A családjával együtt. És ebbe nem fér bele a verekedés, lopás, vagy hazugság.

Az elején persze a családokkal is sok konfliktus volt, főleg a cseréknél. De mára elfogadták a szabályokat. Ehhez is idő kellett, védhető szempontok és következetesség.

A változásokat, amelyeket megtettünk, a működés diktálta. Pl. hogy el kell számolni vele, hogy mire költötték. Ez azért kellett, mert előfordult, hogy úgy ment be a tartozásba az ösztöndíj összege, hogy a gyerek nem is tudott róla, és így ránézve nem volt semmiféle motiváló hatása. Aztán az elején nem volt “ösztöndíj-előszoba”, viszont, mikor bevezettük sokkal több gyerek, család számára vált közelibbé az ösztöndíj lehetősége. A 30 ezres ösztöndíjat először odaadtuk, ám nem láttunk elég hatást a gyereknél, viszont ez már egy olyan összeg, ami nagy feszültségeket szított a közösségben. Az, hogy felét kapják meg, a másik fele pedig kötelezően a tanulásra fordítandó, berendezte ezt is. Van, hogy nyolcadikban kérik, tegyük el a felét, gyűjtsük, és akkor szeretnék megkapni, mikor költözik majd be a koliba, mert akkor rengeteg költségük lesz. Indokolt esetben kikérhető az ösztöndíj hamarabb is, ha a család valami miatt nehéz helyzetbe kerül. Ebből is látszik, hogy beépül náluk, számítanak rá, ami miatt a feltételek teljesítése is fontossá válik.

Az összeg, ami így “átmegy” az alapítványon havonta, jelentős, 760 ezer Ft, 10 hónapra 7 600 000 Ft. Vannak, akik 12 hónapra utalnak, ezt a táborozásokba tesszük bele, amiben természetesen az ösztöndíjasok elsőbbséget élveznek. Vannak cégek, akik támogatnak egy, vagy több gyereket, de a többség magánszemélyként teszi. Kéthavonta küldünk előrehaladási jelentést a támogatóknak. A jelentkező támogatóktól azt kérjük, legalább egy tanévre köteleződjenek el a program mellett. Vannak, akik a kezdetektől velünk vannak, és megerősödhet bennük az érzés, hogy a segítségükkel sikerül egy jobb életpályára állítani a támogatott gyerekeket.

Van, hogy felmerül bennünk: nyolc éve ugyanolyan összegekkel dolgozunk. Talán emelni kellene… De a helyzet az, hogy a családok jövedelme sem változott…tehát a közmunkabérhez viszonyítva talán elég, ha tartani tudjuk, főleg az általános iskolás korúaknál. E fölött, a középiskolánál talán lehetne kicsit emelni…hogy érezzék ők is, az igazi íve ennek az, ha bennmaradnak a középiskolában, és ott is jól tanulnak. De most, a járvány a program támogatóinak a számát is csökkentette, és most a legfontosabb a létszám megtartása.

Tanulmányi eredmény szerinti differenciálást nem tervezünk, mert a családok helyzete, önfenntartási képessége, pénzügyi tudatossága, stb. mind más. És van, ahonnan a 3,5 is van akkora teljesítmény, mint máshol a 4,5. Ismerni kell a családokat ahhoz, hogy az eredményeket értékelni tudjuk.

Az Igazgyöngy ösztöndíjpályázatának a sikerét annak tudjuk be, hogy nem csupán a gyereket, hanem a családot is mentoráljuk. Mert a gyerek nem választható le a családtól. Az iskolai hatások leamortizálódnak, ha nem foglalkozunk a családdal, közösséggel. A kiemelt, támogatott gyerekek helyzetbe hozására, arra, hogy büszke lehessen önmagára, és büszke lehessen rá a család és a közösség is, külön építünk. Következetesen, számukra is érthető szabályokkal, átláthatóan és kiszámíthatóan visszük a programot. Nem engedhetjük, hogy a szegénység és annak hozadékai elzárják az utat előlük.

Aki tanul, annak más jövőképe és más lehetőségei lesznek. Akinek más lehetőségei vannak, az másféle életstratégiát épít magának és a családjának.

Köszönjük mindenkinek, aki mellettünk van ebben a küzdelemben.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.