Szerző: KENDE ÁGNES
2025.06.11.
Az idézet egy névtelenséget kérő pedagógustól származik és ha az olvasó úgy érzi, hogy már itt elvesztette a fonalat, a hiba nem benne van, hanem abban az egyelőre elég zavarosnak tűnő rendszerben, amit a pedagógusok teljesítményértékelésére vezetett be a Pintér Sándor által irányított belügyminisztérium, ahová az oktatásügy tartozik. A TÉR-ről korábban többször is írtunk (itt és itt), és az idei tanév végén élesedik először.
A gyerekeket agyonmérik, a tanárokat agyonértékelik
Már 2022-ben kiszivárgott egy tervezet, amiben az szerepelt, hogy be fognak vezetni egy, a pedagógusok teljesítményének értékelésére hivatott rendszert, aminek lényege, hogy a külső minősítés mellé elindítanának egy évente elvégzendő belső értékelési folyamatot is. A magyar oktatáspolitikáról folyó diskurzusban kevésbé van jelen a világ fejlett országaiban már bő két évtizede zajló, az oktatási rendszerek neoliberális fordulatával szemben kialakult kritikai szemlélet, amely szerint – ahogy Stephen J. Ball egyik tanulmányában fogalmaz – eltűnőben van az a „régi” szakmaiság, ami a tanárt még értelmiségi szereplőként kezelte, aki felelősen gondolkodik az oktatás társadalmi céljairól. Ezzel szemben megjelent egy újfajta, a piaci logika által működtetett szakmaiság, ami a tanárt elsősorban mérhető készségek birtokosaként és mérhető teljesítmények előállítójaként értelmezi és eszerint is értékeli, a siker mércéje pedig a gyerekből kiképzett jó munkaerő. És ha az elmúlt években szinte minden évfolyamra kiterjesztett és egyre több tantárgyat lefedő hazai kompetenciaméréseket vagy az idén élesben debütáló TÉR-t nézzük, akár értelmezhetnénk őket a magyar oktatáspolitika neoliberális fordulataként is...
Már 2022-ben kiszivárgott egy tervezet, amiben az szerepelt, hogy be fognak vezetni egy, a pedagógusok teljesítményének értékelésére hivatott rendszert, aminek lényege, hogy a külső minősítés mellé elindítanának egy évente elvégzendő belső értékelési folyamatot is. A magyar oktatáspolitikáról folyó diskurzusban kevésbé van jelen a világ fejlett országaiban már bő két évtizede zajló, az oktatási rendszerek neoliberális fordulatával szemben kialakult kritikai szemlélet, amely szerint – ahogy Stephen J. Ball egyik tanulmányában fogalmaz – eltűnőben van az a „régi” szakmaiság, ami a tanárt még értelmiségi szereplőként kezelte, aki felelősen gondolkodik az oktatás társadalmi céljairól. Ezzel szemben megjelent egy újfajta, a piaci logika által működtetett szakmaiság, ami a tanárt elsősorban mérhető készségek birtokosaként és mérhető teljesítmények előállítójaként értelmezi és eszerint is értékeli, a siker mércéje pedig a gyerekből kiképzett jó munkaerő. És ha az elmúlt években szinte minden évfolyamra kiterjesztett és egyre több tantárgyat lefedő hazai kompetenciaméréseket vagy az idén élesben debütáló TÉR-t nézzük, akár értelmezhetnénk őket a magyar oktatáspolitika neoliberális fordulataként is...
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.