Szerző: HALÁSZ NIKOLETT
2025.09.18.
Ön mit olvasott utoljára?
Ha olvasás alatt mindenféle olvasást értünk, akkor legutóbb az emailjeimet olvastam. Ha hosszabb művekre gondol, akkor szakirodalmi tanulmányokat. Ha arra kíváncsi, mit olvasok most szórakozásból, akkor Laár Andrásnak a Laáramlás című könyvét.
Fontos az, hogy milyen típusú írást olvas valaki? Például egy regényt, egy hírcikket vagy social média tartalmakat?
A tartalmát tekintve és a személyiségfejlődés szempontjából igen, fontos. Meg az is, hogy milyen minőségű a szöveg. Sokan olvasás alatt a szépirodalom olvasását értik, ami egy téves általánosításhoz vezethet. Például, egy hetedikes magyartanár megkérdezte a gyerekeket, hogy mennyit olvastok? Erre a gyerekek azt mondták, alig olvasnak. A tanár megkérdezte tőlük, mégis, hogyha hazamentek, akkor mit csináltok? Akkor a gyerekek elkezdték részletezni, hogy megnyitják a Facebookot, az emaileket, neteznek. A tanár ezután visszakérdezett: Ez akkor nem olvasás?
De, ez is bizony az. Fontos ez is, és fontos a szépirodalom is.
Miért szükséges ezeket vegyíteni? Milyen képességeket fejleszt az egyik, milyeneket a másik?
Az olvasáshoz szükséges alapvető képességek két területre oszthatók: az első a grafikus elemek kódolása, ez az, amikor felismerem a betűket, szavakat, írásjeleket, bekezdéseket. A másik a nyelvi jelentés megértése, vagyis a szövegértés. Ha az olvasás már automatizált, akkor tudok arra koncentrálni, hogy mit jelent az, amit olvasok, meg tudom figyelni a saját olvasási folyamatom. Például szépirodalom esetében szabadjára tud kelni a fantázia, át tudom adni magam a szövegnek.
Ezen kívül a jó olvasónak jó szöveg kell. Még azok is találkozhatnak olyan szöveggel, amit nem értenek, akik nagyon járatosak az olvasásban. A jó olvasónál a stratégiahasználatot szokta még kiemelni a szakirodalom: amikor a szöveget egy előre választott célnak megfelelően, különböző műveletekkel olvasunk...
.webp)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.