Szerző: BABARCZY ESZTER
2025.05.06.
A 145 ezerből nagyjából 42 ezren tanítanak középfokú oktatásban. A középiskolai felvételik időszakában rengeteg szó esett néhány középiskoláról: a középiskolák elitjéről, ahol nyolc- vagy hatosztályos gimnáziumi képzés indul. Sokkal kevesebbet beszélünk, ha egyáltalán beszélünk, a középiskolák túlnyomó többségéről, ahová a gyerekek fennmaradó része jár, s ahol gyakran nem igazán jó körülmények között kellene a tanároknak nem középosztályi hátterű gyerekeket felkészíteniük valamiféle jövőre, ami jobb, mint az elkallódás, a frusztráció, a megkeseredés és a reménytelenség.
Az egyetemen, ahol dolgozom, tehetséggondozási program indult tavaly ilyenkor. A program lényege, hogy olyan középiskolás gyerekeket céloz meg, akik rosszabb körülmények közül jönnek, kevésbé van lehetőségük különórákat venni, felkészülni egy egyetemi felvételire, vagy egyenesen eszükbe sem jut, hogy akár egyetemre is mehetnének. A feladataim közé tartozik, hogy felvételiztetek: elmegyünk vidéki városokba, és beszélgetünk a jelentkező fiatalokkal. Rajtuk keresztül, a saját élményeiken, érzelmeiken és jövőképükön átszűrve találkozom a magyar középiskolákkal. Elkeserítő a kép.
Nem akarok konkrét iskolákra mutogatni, ezért csak általánosságban írok. Egy vármegyeszékhelyen, egy egyházi fenntartású középiskolában olyan minőségű művészeti oktatással találkoztam, amely az egyetemünkön is megállná a helyét: motiváló, korszerű feladatok, sokféle technika, az egyéni látásmód bátorítása, magas színvonalú önreflexió, mentálhigiénés alapismeretek. De ez az iskola kivétel. Szinte mindenhol máshol nagyon szűken értelmezett, özönvíz előtti feladatokat kapnak a gyerekek, nincsenek inspiráló tanárszemélyiségek, a diákoknak nincs igazán jövőképük. És aztán van néhány iskola, amely nemhogy nem segít, de kifejezetten bedarálja a diákjait – feltételezem, hogy ha még ebbe a mi erősen szelektív programunkba is eljutott ilyen diák, ez egyáltalán nem ritkaság. Ezekben az iskolákban a diákokkal egyáltalán nem is foglalkoznak vagy kifejezetten agresszív hangnemben beszélnek velük, a pedagógusok kiégnek, lényegében nem folyik oktatás.
A magyar középfokú oktatás az utolsó pillanat, amikor a leszakadó, elkallódó, pszichésen tönkrement, otthon abuzált fiatalokat pályára lehetne állítani, egy-két beszélgetéssel, figyelemmel, példamutatással. A tavaly legalább némi figyelmet kiváltó újpesti felmérés mutatja, hogy a diákok jelentős részének nemhogy nem támogató, de kifejezetten romboló, visszahúzó családi háttere van. Ezt a családi hátteret a leépített szociális ellátórendszer agyondolgoztatott és alulfizetett munkatársai nem tudják még felderíteni sem, nemhogy korrigálni. Egyedül az iskola az a hely, ahol ezek a problémák legalább felszínre jöhetnek, és a gyerekek némi személyes figyelmet kaphatnak egy-egy tanártól.
Egy ötezres lakosú kisvárosban például működik egy katonai iskola. Ebben az iskolában van egy rajztanár, aki minőségi figyelmet képes adni a diákjainak, és fontosnak érzi, hogy bátorítsa őket. Két roma diákot is küldött a programunkba, öröm volt velük beszélni: komoly céljaik voltak, hittek magukban és készen álltak arra, hogy dolgozzanak ezekért a célokért. Ez a rajztanár Magyarország kincse. Az ország jövője azon múlik, hány ilyen tanár dolgozik most az iskoláinkban. De a közoktatás nem jutalmazza ezeket a tanárokat, ellenkezőleg. Magyarországon az iskolarendszer tömegesen gyilkolja a jövőt.
Az egyetemi szintre a diákok többsége már nem jut el, és az egyetem egyébként sem alkalmas arra, hogy pszichoszociális hiányokat korrigáljon, pedig még a saját nagyon szelektív egyetememen is azt látom, hogy a fiatalok elkeserítően rossz állapotban vannak. Az utolsó pillanat, amikor még segíteni lehetne nekik, a középiskola. A középiskolákban rendszeresen kellene tartani mentálhigiénés foglalkozásokat, avítt tananyag helyett a jövőbe vetett hitet és az elköteleződést kellene tanítani, jutalmazni kellene az egyéni kreativitást és kitartást, és erre felkészíteni a tanárokat. Ez mind nem történik, bár egy toleráns fenntartó esetén helyi csodaként megteremthető, ahogy az említett művészeti iskola esetében.
Fegyelmezésből és megfélemlítésből nem lesz jó iskola, jó iskola híján pedig nincs jó munkaerő. Jó munkaerő nélkül nincs minőségi munka, nincs gazdasági növekedés, nincs innováció, csak egy lefelé húzó spirál van...
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.