2025. június 13., péntek

AZ ÖSSZEOMLÁS: A VÁLTOZÁS REMÉNYE – HANS ZOLLNER A KATOLIKUS EGYHÁZBAN ELKÖVETETT SZEXUÁLIS VISSZAÉLÉSEKRŐL

444.HU
Szerző: URFI PÉTER
2025.06.13.


Hans Zollner német jezsuita szerzetes, a római Gergely Egyetem antropológiai intézetének igazgatója. 2014-től tagja volt a Kiskorúak Védelme Pápai Bizottságának, amelyből 2023-ban kilépett. A katolikus egyház egyik legtekintélyesebb gyermekvédelmi szakértője, aki számos országban rendszeresen tart gyermekvédelmi képzéseket, nemrég a kaolcsa-kecskeméti érsekségben is járt.

Itt közölt tanulmánya 2022-ben jelent meg németül, Kulcsár Géza magyar fordítása pedig egy friss tanulmánykötetbe készült. Ennek címe: A bizalommal visszaélve, és a szerkesztő, Görföl Tibor teológus olyan friss írásokat válogatott bele, amelyek szerzői katolikus vezetők és szakértők, de nem idegenkednek saját egyházuk - néha radikális - kritikájától sem. A kötet a Bencés Kiadó és a Gyerekasztal Munkacsoport együttműködésében jelenik meg, és péntek délután mutatják be a pesti szerzetesi főiskolán.

Disclaimer: ennek a cikknek a szerzője a Gyerekasztal tagja, a tanulmányt én vágtam meg a kétharmadára. De most átadom a szót Zollnernek.

I. Tagadás, eltussolás, halogatás és „double crises”

Gyermekek, fiatalok és védelemre szorulók sérelmére elkövetett szexuális abúzusokról szóló hírek hullámai ostromolják újra és újra az egyház falait. Így megy ez már majdnem negyven éve – akkor történt ugyanis, hogy Kanadában, majd nem sokkal később az Egyesült Államokban is híradások jelentek meg olyan papokról, akik gyerekek és fiatalok sérelmére követtek el szexuális erőszakot. A média és a közvélemény figyelme, elsősorban a nyugati anglofón országokban, a katolikus egyházon belüli szexuális visszaélések felé fordult, különösen a Boston Globe „Spotlight Teamje” 2002-es feltáró munkájának hatására. A második nagyobb hullám 2010-ben érkezett, a berlini Canisius Gimnáziumból származó jelentések formájában, és a következő években azokat az országokat is elérte, ahol addig különböző okokból nem jelentek meg híradások és nem indult nyilvános diskurzus a témáról.

2018 közepén a volt washingtoni érsek, McCarrick elleni vádak és a pennsylvaniai „Grand Jury Report” hatására újabb szökőár indult, ezúttal nemcsak vagy nem elsősorban az áldozatok és a klérushoz tartozó elkövetők sokkolóan magas száma miatt (akár azt is gondolhatnánk, hogy az egyházi és laikus közvélemény eddigre hozzászokott a szörnyű adatokhoz). Az keltett feltűnést, hogy nemcsak egy-egy püspök vagy szerzetesi elöljáró hibája vált nyilvánvalóvá, hanem az is, hogy a hierarchia évtizedeken keresztül tagadta és eltussolta a visszaéléseket, mindezt teljességgel inadekvát reakciókkal tetézve. Azóta teljes erővel felszínre törtek az áldozatok és hozzátartozóik sebei is, amelyeket az intézményi önvédelemre és a sértettek érdekeinek teljes ignorálására berendezkedett rendszer okozott, csakúgy, mint az elszámoltatási kultúra hiánya a katolikus egyház teljes hatalmi struktúrájában. Ez az Egyesült Államokban például odáig vezetett, hogy mára nemcsak „abuse crisis”-ról, a visszaélésekről és azok elkövetőiről beszélünk, hanem a „double crises” kifejezés vált használatossá:

egyrészt maga az abúzus okoz krízist, másrészt pedig azzal a bizalmi válsággal állunk szemben, amelynek hatására sokan (hívők, szerzetesek és papok egyaránt) megkérdőjelezik, hogy a püspökök és a szerzetesi elöljárók valóban készek-e feldolgozni és megelőzni a visszaéléseket, és általában alkalmasak-e hivatali feladataik ellátására.

A kölni egyházi válság 2020 végétől kezdve Németországban addig példátlan stílusú újságcikkeket eredményezett, ráadásul konkrétan egy bíboros és egy érsek személye ellen. Ez mindenki számára világossá tette, hogy mostanra a világ ezen részén is támadhatóvá váltak azok, akik még pár éve is érinthetetlennek számítottak, és az egyházi vezetésbe vetett bizalom súlyos károkat szenvedett azért, mert félelmetes hiányosságokat mutatott az, ahogyan a visszaélések áldozataihoz és elkövetőihez viszonyultak.

A csalódás, a harag és a keserűség hullámai megállíthatatlanul törnek előre – mégis úgy tűnik, az egyház fellegvárának (melynek lakói nemcsak a klérus tagjai, hanem túlbuzgó világiak is) vastag falai mögött nem történik semmiféle változás. Újra meg újra ugyanazok a hibák és válaszminták ismétlődnek, újra meg újra minden észrevehető hatás nélkül verődnek vissza a hullámok. Ennek hatására egyre többen (klerikusok és laikusok egyaránt) hagyják el az egyházat belső életükben vagy akár hivatalosan is, olyanok is, akik addig erősen azonosultak a hitükkel és a közösségükkel. Sokakban erősödik az a benyomás, hogy az egyházat mint intézményt képtelenség megreformálni, a pásztorok szem elől vesztették a nyájukat (és nem fordítva), és az egyháznak jelen formájában meg kell szűnnie, hogy valami új és élő jöhessen majd létre. Ráadásul évek, évtizedek óta ismétlődik a változással kapcsolatos sürgetés, miközben az aggiornamentónak szinte semmi jele. Az idevágó jogszabályi változtatások is hatástalannak látszanak. Az egyház kafkai kastély benyomását kelti: átláthatatlan bürokrácia, amelyet megfojtanak belső ellentmondásai; láthatatlan és megközelíthetetlen, de mindenható várúr; magához az épülethez pedig el sem lehet jutni, mivel nem vezet hozzá egyértelműen kijelölt út.

Különösen ijesztő, hogy az esetek tagadása és eltussolása, az elkövetők elmozdítása (büntetés helyett), a feldolgozás és prevenció munkájának, az esetek és az érintettek számbavételének halogatása és nemtörődöm kezelése egyáltalán nem lokális jelenség. Mindez a teljes katolikus világban, azaz a föld bármely országában szinte azonos módon van jelen – márpedig erre az egységre végképp semmi szükség.

Nyilvánvaló, hogy e nemkívánatos ökumené valódi oka mélyen gyökerezik magában a katolikus egyházban: olyan mentalitásról vagy talán inkább mentalitásformákól van szó, amelyek a minden szintre kiterjedő kényszerítő intézkedések (törvényi szigorítások) és a képzés reformja ellenére is megakadályozzák a beidegződések és viselkedésminták tényleges megváltozását. Melyek hát ezek a kimondottan „katolikus” mentalitásformák, amelyek az abúzus kérdésében ennyire csökönyös és tántoríthatatlan ellenálláshoz vezetnek? Hogyan érthető meg történeti kibomlásuk és hatásmechanizmusuk?
...

Lásd még:

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.