Szerző: PARÁSZKA BORÓKA
2025.04.23.
Milyen teológiai értelemben a hatalomtól megtisztított katolocizmus? Ha van ilyen?
És milyen a magyar katolicizmus? Azt hiszem számunkra ez a legfontosabb és megkerülhetetlenül megválaszolandó kérdés.
A magyar katolicizmus két dologra adott példát. Hogyan lehet kiszolgálni a legkegyetlenebb hatalmakat. És hogyan lehet ellenállni a legkegyetlenebb hatalmaknak. Mindkét arca a katolicizmusnak "mélyen magyar" ilyen értelemben.
A magyar antiszemitizmus nyelvét egy püspök, Prohászka Ottokár érlelte ki és készítette elő.
A magyar nyilasmozgalom legvérengzőbb gyilkosa egy kiugrott minorita szerzetes, Kun páter volt.
A magyar nyilasmozgalom legvérengzőbb gyilkosa egy kiugrott minorita szerzetes, Kun páter volt.
A legelszántabb ellenállók, akik a kivégzőosztag előtt sem mondták fel az emberi méltóság iránti teljes és egyetemes odaadás elvét magyar apácák voltak. Például Salkaházi Sára vagy Bernovits Vilma. nem mellesleg ők voltak a múltszázad legradikálisabb "genderaktivistái is", Slachta Margittal egyetemben. Nyilván e kettő összefügg. Aki nemében nem szabad, az emberként sem az.
A "visszatért Erdély" antiszemitizmusa, az árjásított zsidó vagyonok erdélyi magyarok által való megszerzése ellen egy magyar katolikus püspök Márton Áron szólalt fel. Akit aztán a magyar hatóságok ki is utasítottak a visszatért Erdélyből. Egyébként: Erdély visszaszerzése a szabad rablás, gyilkosság és a magyar-magyar önalázás, történetévé silányult. Egy katolikus püspök mentette az erkölcsi menthetőt.
Hogy a fenébe férnek meg ezek az egymásnak ellentmondó történetek mind a "magyar
katolicizmus" fedőnév alatt?
Úgy, hogy ez mind bele van kódolva egyrészt a katolicizmus intézményrendszerébe, a hierarchiába, a világi hatalmakkal kialakított megállapodásokba, másrészt a mindig, mindenben és feltétlenül egyetemességre törekvés teológiájába. És valószínűleg Ferenc pápa ezt az ellentmondást megértette. Mint az argentin junta túlélője (kritikusai szerint kollaboránsa) megélte, megszenvedte. És végülis, mint katolikus egyházfő megpróbált valamiféle kiutat keresni és kiutat mutatni ebből. A magyaroknak is, Sőt a magyar cigányoknak is! Ezért történelmi jelentőségű Ferenc pápa csíksomlyói látogatása (amelyet a katolikus papság és hívek egy része ótvaros sorosozással hálált meg) és ezért történelmi jelentőségű a kassai cigányok közt tett látogatása. Ez volt az ő "mély" és "magyar tudása.
A katolikus egyház elszámol és szembenéz a saját intézményes és személyes bűneivel (hol őszintébben, hol kevésbé őszintén, hol sikeresebben, hol kudarcosan). Ezt a szembenézést látjuk évek óta.
De mit kezdenek a magyar katolikusok a saját bűneikkel, mulasztásaikkal? És most nem a karrierkatolikusok hiúságaival és érdekharcaival foglalkozom. Semjén Zsolttal és egyház valamint hitellenes bűnbandájával. (Szegény, szegény Bayer Zsolt, ha lenne minimális fogalma, mit jelent a katolikus értelemben vett bűnbánat és bűnvallás, mennyire más ember lenne, mennyire másképp beszélne). És nem foglalkozom a katolikus egyház nyilvánvalóan és egyértelműen megtévedt, belátásra képtelen kufárjaival, mint Böjte Csaba (szerencsére a saját rendje foglalkozik vele, és vizsgálja az ügyeit).
Az izgat, hogy a történelmi bűneivel a magyar katolikus egyháznak mikor és hogyan számol el? A ténnyel, hogy a fasizmus, a diktatúrák és autokráciák egyháza volt és az ma is? Hogy beáldozta és beáldozza saját, legkiszolgáltatottabb szolgáit és híveit?
Ennyivel tartozik a magyar katolikus egyház önmagának, a híveinek, és Ferenc pápa emlékének is. Erről írtam egy szöveget.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.