2020. november 6., péntek

JÁRVÁNYKEZELÉS AZ ISKOLÁKBAN: AGGÓDNAK A SZÜLŐK, VÁLTOZTATNI KELL

SZÜLŐI HANG KÖZÖSSÉG
Szerző: SZÜLŐI HANG
2020.


Összefoglalás

A Szülői Hang Közösség széleskörű online felmérést végzett az iskolai járványkezelésről. A 10 ezer szülői visszajelzés legfontosabb eredményei a következők.

A kormányzati intézkedések végrehajtásával kapcsolatban:

  • A szülői válaszok 90%-a jelez problémát a kormányzati intézkedések betartását, betarthatóságát illetően.
  • A leggyakoribb problémák a rendelkezések érdemi betartásával kapcsolatban
    • a tanórai távolságtartás illetve maszkviselet hiánya (71%),
    • a nem megfelelő kontaktkutatás és teszt (70%),
    • a fertőzés esetén a távoktatás, karantén elrendelésének elmaradása az érintettek körében (57%),
    • a kevert osztályokkal, maszkviselés nélkül tartott tanórák (40%).
  • Ritkábban ugyan, de szintén probléma a rendelkezések betartásával kapcsolatban
    • a tornaórák korlátozás nélküli megtartása a tornateremben (26%),
    • a lázmérés során kialakuló sorbanállás (20%),
    • az ebédeltetésnél együtt levő túl sok gyermek (21%),
    • a nem elegendő kézfertőtlenítő (14%),
    • és a folyosói maszkviselés hiánya annak ellenére, hogy a különböző osztályok keverednek (11%).

Az egyes iskolák a kormányzati intézkedéseken túl további intézkedéseket is bevezethetnek, bár ezekkel csak az iskolák kisebb részében élnek.

  • Így például
    • 27%-ban jelezték a szülők, hogy az iskolában a tanárok a tanórán is rendszeresen maszkot hordanak,
    • 39%-ban elmarad az éneklés az énekórán,
    • 16%-ban pedig az állami tesztelés hiányában saját önköltséges tesztelést is végeznek.

Vegyes a kép a szülő és az iskola kommunikációja tekintetében, vannak pozitív visszajelzések is, de 31% kifejezetten elégedetlen.

A szülők nehezményezik, hogy az iskolai fertőzésekről sok esetben nem kapnak megfelelő tájékoztatást. A szülők 43%-a nyilatkozott úgy, hogy nincs tudomása iskolai fertőzésről, pedig a jelenlegi fertőzöttségi adatok mellett szinte biztosra vehető, hogy az iskolák többszáz főnyi tanulója és dolgozója között az esetek jelentős részében előfordulhatott már fertőzés. Viszont a tesztelés hiánya és/vagy a tájékoztatás hiánya vagy elégtelensége miatt ez egyáltalán nem derül ki, az információ nem jut el a szülőkhöz.

A nem kielégítő kommunikáció okai között szerepel még, hogy a szülők és az iskola között nincs párbeszéd a járványvédelmi intézkedésekről, valamint hogy a tanulmányi ügyekben a szülők nem kapnak választ a kérdéseikre.

A gyermekek sok esetben maguk látják, hogy az egyik iskolai szabály ellentmond a másiknak, vagy hogy az egyik felnőtt ellentmond a másik felnőttnek vagy adott esetben az intézmény vezetőjének. Ebből a gyermek azt szűrheti le, hogy a szabályok egyéni ízlés szerint felülbírálhatóak, ami rendkívül káros társadalmi folyamatokat erősíthet fel. A járványhelyzet során a gyerekek a közös problémamegoldást is tanulják, és erre óriási szükségük lenne, hiszen az elkövetkező évtizedek számos problémáját lehetetlen egyéni szinten megoldani, csakis összefogással és közös felelősségvállalással. Ha felnőtt társadalmunk példát tudna mutatni, és érdemi társadalmi párbeszéd után valódi döntéseket hozni, amit aztán az egész társadalom betart, az a gyermekeknek is rendkívül fontos és hasznos élettapasztalat lenne...

ITT OLVASHATÓ

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.