2023. november 14., kedd

JOGSZABÁLYOKKAL KIKÖVEZETT ÚTON SZÁGULD A MAGYAR OKTATÁSI RENDSZER A SEMMIBE

HÍRKLIKK
Szerző: MILLEI ILONA
2023.11.14.


A mai magyar Janus-arcú oktatási rendszer úgy tesz, mintha még működne, például felvételi határidőket szab, Arany János Tehetséggondozó Programot indít hátrányos helyzetű diákoknak. Aztán egy 8. osztályosoknak jóindulattal indított felvételi tréningen feketén-fehéren kiderül, hogy az ügyes, kedves, teljesíteni kívánó gyerekek fele rendkívül hiányosan teljesít. Az ok: nincs fizikatanár, nincs kémiatanár, a gyerek a 6. és 7. osztályban szerette a biológiát, ezen az úton szeretne továbbmenni, de az idén már a magyar szakos tanítja azt is, noha nemigen ért hozzá. A gyerekéért még tenni akaró szülő pedig azt érzi, az iskolában kézzel fogható a félelem, és ennek nyomában a végső elkedvetlenedés.

A nyolcadikos, tovább tanulni készülő diákok számára egy fontos dátum közeleg, nevezetesen november 15. Az Oktatási Hivatal azon a napon teszi közzé a hat és nyolc évfolyamos gimnáziumi központi írásbeli felvételi vizsgát szervező gimnáziumok, továbbá a nyolcadik évfolyamosok számára központi írásbeli felvételi vizsgát szervező intézmények jegyzékét. A diákok a központi írásbeli vizsgát az ország bármelyik vizsgát szervező intézményében megírhatják, nem kell feltétlenül abban az iskolában, ahová be szeretnének kerülni.

A központi írásbeli felvételi vizsgára november 30-áig lehet jelentkezni közvetlenül abban a vizsgát szervező intézményben, ahol azt szeretnék megírni. Jó azonban, ha azt is szem előtt tartják, hogy a központi írásbelire jelentkezés nem váltja ki a középiskolába jelentkezést. Azt legkésőbb 2024. február 21-ig lehet megtenni.

Ám van még egy dátum, ami fontos lehet, december 8.-ig lehet pályázni az Arany János Tehetséggondozó Programba. A tájékoztató szerint ennek keretében „lehetőség nyílik arra, hogy a hátrányos helyzetű tehetséges gyerekek olyan középiskolákban, kollégiumokban tanuljanak, nevelődjenek, amelyek célul tűzték ki a tehetséggondozást és a felsőfokú tanulmányokra való eredményes felkészítést”. A programba olyan tehetséges diákok jelentkezését várják, akik kilencedik évfolyamon tervezik folytatni a tanulmányaikat, emellett pedig rendszeres gyermekvédelmi kedvezményben részesülnek, hátrányos helyzetűek, vagy olyan településen élnek, aminek az állandó lakosságszáma nem haladja meg az ötezer főt.

A sikeresen pályázók megyéjük egy olyan iskolájába és kollégiumába nyerhetnek felvétel, amely részt vesz az Arany János Tehetséggondozó Programjában, s ott egy speciális program alapján készítik fel őket az érettségire és a felsőoktatásra. Ennek része, hogy bizonyos tantárgyakból emelt óraszámban tanulhatnak, de önismereti, személyiség- és képességfejlesztő, kommunikációs és tanulás-módszertani programokban is részt vesznek, segítik őket a nyelvvizsga megszerzésében, de akár jogosítványt is térítésmentesen szerezhetnek. Az ott tanuló diákok ösztöndíjban is részesülnek, aminek összege a tanulmányi eredménytől függően általában havi 20-40 ezer forint.

Ahhoz, hogy egy diák oda bekerüljön, a kért dokumentumokon túl, részt kell vennie egy központi írásbeli vizsgán. Ezen kívül írni kell egy önéletrajzot is, amiben a jelentkező az életkörülményeiről, családi hátteréről, az eddig elért iskolai, művészeti és sporteredményeiről, hobbijairól és a jövőbeli terveiről is számot ad, valamint arról is írnia kell, miért szeretne részt venni ebben a programban. A jelentkezési lapot az Oktatási Hivatal honlapjáról lehet majd letölteni 2023. november 30-tól. A pályázatokat 2023. december 8-ig kell benyújtani.

Ez mind nagyon szép, a tehetségeket igenis támogatni kell, főleg a hátrányos helyzetűeket. Csak a valóság, az szól mindig közbe. A következő Facebook-bejegyzést egy nem pedagógusként dolgozó pedagógus írta: „Szeretném, ha mindenki megértené. Felvételi tréninget tartottunk 8. osztályosoknak. Ügyesek, kedvesek, helyesek, szeretnének jól teljesíteni. Egy részük felkészült, egy másik részük a választott vizsgatémában rendkívül hiányosan teljesít. Amikor arról beszélünk, mire kellene még az éles vizsgáig hangsúlyt fektetni, sorra kiderül: nincs fizikatanár, nincs kémiatanár, 6.-ban, 7.-ben szerette a biológiát, ezen az úton szeretne továbbmenni, de az idén már a magyar szakos tanítja azt is, aki nemigen ért hozzá. Egy tizennégy fős csoportban a gyerekek fele érintett. Nem indulnak egyenlő esélyekkel már az első nagy megmérettetésen sem, holott ugyanolyan ügyesek, kedvesek, helyesek és szeretnének jól teljesíteni. Ez probléma, nagy probléma, a lefóliázott könyvek tartalma kevésbé. Sírni tudnék.”

Valóban sokunknak sírni volna kedvünk...

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.