2016. november 24., csütörtök

"NE VÁSÁROLJ SEMMIT!" NAP KONTRA "FEKETE PÉNTEK", AVAGY A NEUROMARKETING FOGÁSAI

LELKIZÓNA BLOG
Szerző: SzabóElvira
2016.11.24.


November utolsó péntekét, amikor az Egyesült Államokban óriási leárazáshullám veszi kezdetét, és a vásárlók egymást tapossák, hogy minél olcsóbban jussanak a termékekhez, néhány éve nemzetközi "Ne vásárolj semmit!" nappá nyilvánították. Mivel közeleg a „fekete péntek”, e jeles napról megemlékezve ezt az írást annak szentelem, hogy bemutassam, hogyan válhatunk megfontolt, a valódi szükségleteink, nem pedig a pillanatnyi kívánalmaink által vezérelt tudatos vásárlóvá.

Az alábbiakban ismertetek néhány trükköt a kereskedelem tárházából, amiken keresztül elemi erővel hatnak ránk az üzletek, a gyártók, és még több fogyasztásra, vásárlásra próbálnak ösztönözni. Ám ha megismerjük ezeket a módszereket, nagyobb eséllyel tudjuk őket kikerülni. Tulajdonképp ez is egy akaraterő-próba, ahogy Kelly McGonigal kutatópszichológus – az impulzív cselekedetek visszafogásának és az önkontroll fejlesztésének szakértője – nevezi Akaraterő-ösztön című könyvében.
 
Dopamin, az „akarom”-szer
 
Ahhoz, megértsük, hogyan hat ránk a kereskedelem, alapszinten ismernünk kell agyunk működését – hiszen napjaink marketingesei is az agykutatás eredményeit használják fel, hogy elemi erejű hatást gyakoroljanak ránk (ezt az irányzatot nevezik neuromarketingnek). Agyunkban létezik (pontosabban: felszabadul) egy híres-hírhedt ingerületátvivő anyag, a dopamin. Minél több dopamin termelődik az agyunkban, annál erősebb bennünk a késztetés, hogy megszerezzünk számunkra jutalmat jelentő dolgokat: például egy méretes, cukorban tocsogó krémest, egy kellemes kikapcsolódást jelentő mozijegyet vagy wellness hétvégét, az önértékelésünket javító márkás terméket stb.
 
Bizonyos ingerek serkentik is a dopamintermelést (ezekről lesz szó alább), és ha beindul a szekér, megesik, hogy jó messzire gurul: ha egyszer felébredt bennünk a vágyakozás, nehéz lesz leállítani, és ösztönösen meg akarunk szerezni mindent, ami kielégülést ígér. Azok a cégek, amelyeknél az a cél, hogy a vevő összevissza vásároljon mindent, ami valójában nem is hasznos a számára, mindegy, csak vegyen minél többet, előszeretettel vetnek be dopaminserkentő módszereket...
 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.