2020. május 23., szombat

KEVÉS A BETEGJOGI KÉPVISELŐ, PEDIG AZ ELMÚLT HETEKBEN KÜLÖNÖSEN NAGY SZÜKSÉG LETT VOLNA RÁJUK

ÁTLÁTSZÓ
Szerző: PAPP LÁSZLÓ TAMÁS
2020.05.22.


Az elmúlt hónapokban a járvánnyal összefüggésben gyakran vetődtek fel az egészségügyi intézményekkel kapcsolatos panaszok, sérelmek. Amennyiben egy betegnek az ellátás módját, színvonalát érintő kifogása akad, elvileg minden kórházban, rendelőintézetben van olyan személy, akihez fordulhat: a betegjogi képviselő. Kérdés, hogy a gyakorlatban mit ér az általa nyújtott segítség? Ennek próbáltunk egy panasztevő hozzátartozó, valamint betegjogi szakértők, szakjogászok megkérdezésével utánajárni, valamint az illetékeseknek is feltettük a kérdéseket. Az utóbbiaktól viszont érdemi válasz nem jött.

A betegjogi képviselet működésének problémáit a saját bőrén érzi Mészáros Terézia, aki a járvány idején tüdőrákban elhunyt férje ügyében tenne panaszt a Tolna megyei betegjogi képviselőnél a bonyhádi, illetve a szekszárdi kórház ellen.

Panaszának lényege, hogy szerinte a házastársánál mulasztást követtek el, amikor későn diagnosztizálták, mert nem végeztek rajta időben CT-vizsgálatot, amivel kimutatható lett volna a daganat. Valamint – már diagnosztizált, illetve kezelt rákos betegként – a járvány alatt a férfit még a halála előtti napokban kétszer is hazaküldték a szekszárdi kórházból, pedig akkor már annyira súlyos állapotban volt, hogy mindkétszer még aznap olyan rosszul lett, hogy ismét be kellett oda szállítani.

Panasszal élni azonban nem egyszerű. Mészáros Terézia szerint az egész megyében csak egy helyen, Szekszárdon van ügyfélfogadás, mivel a betegjogi képviselő bonyhádi kórházban lévő irodája jelenleg nem működik. Így, aki panasszal élne, az csak a megyeszékhelyen teheti. Az elhunyt férfi özvegyének azonban nincs gépkocsija.

“Távolsági busszal mostanában nem egyszerű az utazás, mert nincs készpénzes jegyvásárlás, így én, aki két átszállással juthatok el oda, elindulni sem tudok. A mobiltelefonon nincs ilyen online program, de ha lenne is, nincs bankszámlám” – mondta el az Átlátszónak.

“Telefonon felhívtam a betegjogi képviselő irodáját, ott azt mondták: szedjek össze mindent, lehetőleg időrendi sorrendbe, foglaljam össze írásban, és akkor adnak időpontot. Csak másodjára sikerült magát a betegjogi képviselőt telefonon elérnem: ő tájékoztatott, hogy a panaszügyemben egészségügyi felülvizsgálatot kérhetek egy, a Nemzeti Népegészségügyi Központ által kirendelt független orvosszakértőtől. Ha minden lezárul, és nem fogadom el a döntést, akkor a betegjogi képviselő elvileg tud jogi támogatást adni. De egyelőre nem tudok utazni, ez a gondom. Amellett a személyes találkozás a betegjogi képviselővel a vírushelyzet miatt jelenleg amúgy sem lehetséges. Viszont, ha ez változik, akkor is csak havonta egy alkalommal lesz Bonyhádon fogadónapja, ami sajnos nagyon zsúfolt. Pedig személyesen jobban elő tudja adni az ember a panaszát, mint telefonon. Vagyis így alapvetően magam kell intézzem a dolgokat” – hangsúlyozta az özvegy.

Feltettük az említett problémákkal, nehézségekkel összefüggő kérdéseinket a panaszügyben területileg illetékes Rottenbacher Erzsébet Tolna megyei betegjogi képviselőnek, de ő csak annyit reagált: forduljunk a betegjogi képviselet országos központjához, az EMMI-hez tartozó Integrált Jogvédelmi Szolgálathoz (IJSZ.) Onnan viszont érdemi válasz nem jött...

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése