2021. július 15., csütörtök

PILZ OLIVÉR: HA MA ELKEZDENÉNK, AKKOR IS ÉVTIZEDEKIG TARTANA A MAGYAR OKTATÁS HELYREÁLLÍTÁSA

HÍRKLIKK
Szerző: MILLEI ILONA
2021.07.14.


A címben leírt mondattól minden józanul gondolkodó magyar embernek végig kell, hogy fusson a hátán a hideg. Annál is inkább, mert Pilz Olivér, a Tanítanék Mozgalom társalapítója, maga is gyakorló oktató, matematika, fizika és biológia szakos gimnáziumi tanár, és azt mondja, a mai magyar oktatás a szakadék szélén táncol. Egyre több gyerek esik ki az oktatási rendszerből, egyre több pedagógus megy nyugdíjba, nagyon sokan hagyják ott a pályát azért, mert nem képesek egy családot fenntartani a bérükből. A gyerekek tudásáról a különböző mérések azt mutatják, a mezőny legeslegvégén kullogunk. A kormány legújabb, a kultúrharcába ugyan beleillő, de a pedagógusképzést lebutító elképzelésével pedig minderre rátesz még egy lapáttal. Igazán hozzáértő pedagógusok nélkül azonban a kilábalás lehetősége is hosszú, hosszú évtizedekre elmarad. Nem lesz, akivel egyáltalán megoldható lenne egy jobb oktatási rendszer kialakítása.


Mint arról a Hírklikk is beszámolt, vasárnap riadót fújt az oktatásban a Tanítanék Mozgalom, a Civil Közoktatási Platform (CKP), az Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete (OFOE), a Magyartanárok Egyesülete, és a Történelem Tanárok Egylete. Ez nem kevés pedagógust jelent, hiszen csak a CKP több, mint 50 szervezetet tömörít magában. Mi a riadó oka?

Az, hogy a pedagógusképzést is szeretné átszabni most már a kormány. Lényegében ez az utolsó lépcsőfoka a közoktatásnak, amihez még nem nyúlt hozzá. És olyan irányba szeretné átszabni, amit nem tartunk jó iránynak. A lényeg az, hogy a leendő kollégák csak a Nemzeti alaptantervnek megfelelő tartalmakat tanulnának már az egyetemen is, illetve a kimondott cél az, hogy középszintű érettségire tudjanak felkészíteni. Magyarul, úgy gondoljuk, hogy az az átalány cél, hogy többen végezzenek pedagógusként, az nagyon a minőség rovására fog menni. Pedig pedagógus nélkül nincs közoktatás sem. Véleményünk szerint a pedagógusképzésen belül inkább a módszertanhoz kellene sokkal nagyobb mértékben hozzányúlni. Azt látjuk, hogy a gyerekek palettája egyre szélesebb, a hátrányos helyzetűektől kezdődően, egészen a sajátos nevelési igényűeken (SNI) át, a beilleszkedési, tanulási, magatartási nehézségekkel küzdőkig (BTMN) mind megjelennek az oktatásban. Ahhoz, hogy a leendő pedagógusok mindenkihez értően tudjanak viszonyulni, és tudják fejleszteni őket, a módszertanon kellene változtatni...

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.