2018. október 26., péntek

KRÍZIS: MÁR AZ UTCÁN MARAD A SZEMÉT ÉSZAK-MAGYARORSZÁGON

NÉPSZAVA ONLINE
Szerző: MARNITZ ISTVÁN
2018.10.26.


Ma viszi el utoljára mintegy 110 ezer észak-magyarországi háztartás elől a szemetet a Zöld Híd Nonprofit Kft.

Ma szedi össze 116 észak-magyarországi településen utoljára a gödöllői központú Zöld Híd B.I.G.G. Nonprofit Kft. a háztartási hulladékot – tájékoztatta lapunkat Gyenes Szilárd ügyvezető. A hét elején, amíg az üzemanyagból futja, óvodákhoz, iskolákhoz, kórházakhoz még kiszállnak. Ugyanakkor már ma megkezdik ama hivatalos levelek postázását az érintett önkormányzatok és az ilyenkor intézkedni köteles Belügyminisztérium Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság (BM OKF) felé, amelyben jelzik közszolgáltatási tevékenységük ellehetetlenülését. A jogszabályok szerint ilyen esetben a BM OKF-nek egy másik települési hulladékcéget kell kijelölnie a szolgáltatás ellátására. Mindazonáltal Gyenes Szilárd „nem tudja elképzelni”, hogy a jövő héten, míg munkatársaikkal és végletesen leromlott járműveikkel „állnak a telephelyen”, addig mondjuk a fővárosi FKF járművei a területen összeszedik a hulladékot. Szerinte az átállás, a lehető leghatékonyabban megtervezett útvonalak betanítása többe kerülne, mint anyagi igényeik kielégítése. 

Szakértők szerint, bár az ország egy-egy településén korábban is lezajlott hasonló szolgáltatóváltás, ez eddig messze a legnagyobb hazai térség, ahol bizonytalanná válik a hulladék elszállítása. Az önkormányzati tulajdonú Zöld Híd 340 ezer embert, körülbelül 110 ezer Pest és Nógrád megyei háztartás kukáját üríti. Évente 90 ezer tonna hulladékot szállítanak el, vagy a térségben naponta körülbelül 250 tonna szemét keletkezik. Ráadásul, ha ez az utcán marad, az elszállítás minden nappal hatványozottan nehezedik: ha a szokásosnál csak kétszerte több hulladékot kell elszállítani, az dupla annyi autót vagy időt igényel – fejtette ki az ügyvezető. 

A mostani válsághelyzethez a végletes pénzhiány vezetett. Gyenes Szilárd az eredendő gondokat már a helyi díjak 2012-es, központi befagyasztásában látja. Azóta ugyanis alapjaiban alakult át a szektor, úgy a beruházások elszámolását, mint az ellátott települések számát illetően. Eddig például éppenséggel a Zöld Híd volt az, amely átvette azokat a településeket, ahonnan az addigi szolgáltató anyagi okok miatt levonult. Az egyre nagyobb területet ugyanakkor változatlan gépparkkal és dolgozói létszámmal voltak kénytelenek ellátni. Ennek nyomán ma már mintegy ötven gépjárművükből közel húsz működésképtelen...

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.