2024. január 10., szerda

MILLIÁRDOS KÁROK MÁSODPERCEK ALATT: MIÉRT SIKLANAK KI A VONATOK MAGYARORSZÁGON?

TELEX
Szerző: ZÁCH DÁNIEL
2024.01.09.


2023. július 9-én elindult Békéscsaba felé egy 17 kocsiból álló tehervonat Szolnokról, és bár máskor körülbelül 80 perc a menetidő a két állomás közt, ezúttal az út első harmada után súlyos baleset történt, amire évtizedekig emlékezni fognak a szakemberek. Dél körül Mezőtúr közelében, a kétpói kitérőnél kisiklott a szerelvény második kocsija, majd nyolc továbbit magával rántott, ezért másodperceken belül milliárdos nagyságrendű kár keletkezett.

A mozdonyvezető gyorsfékezett, amikor észlelte a bajt, ám így is több száz métert tett meg a tehervonat, mielőtt sikerült megállítani. A kisiklott kocsik felszántották a vágányt, egy részük felborult, eltörtek a sínek, leszakadt a felsővezeték, több teherkonténer pedig a töltés mellett lévő kukoricaföldre zuhant.

Hasonlóan nagy volt a pusztítás, mint december 30-án Nagymarosnál, ahol egy 23 kocsiból álló vonat kilenc kocsija ugrott le a sínről. Ezek is több száz méteren lebontották a vágányt, egy részük szintén az oldalára dőlt. Különösen veszélyes eleme volt ennek a balesetnek, hogy a szétrepülő pályaalkatrészek itt a környező magánkertekben landoltak, és betört egy ház ablaka is.

Szerencsére sem a kétpói kitérőnél történt balesetben, sem Nagymarosnál nem sérült meg senki. Ez részben annak köszönhető, hogy a mozdonyok a sínen maradtak, illetve nem voltak emberek a közelben. A nyári esetről készült drónfelvételeken is látható, hogy a hosszú szerelvényben öt tartálykocsi volt, ezek közül négy kisiklott, az egyik ki is lyukadt. Rovarölő szert szállítottak a tartályokban, ami miatt további óvintézkedésekre volt szükség. Egy héttel a történtek után még csak az egyik vágányon indulhatott újra a forgalom a Szolnok–Békéscsaba–Lőkösháza-vonal érintett szakaszán. Nagymarosnál viszont néhány napon belül részlegesen feloldották a vágányzárat, és bár ott is tartálykocsikat érintett a baleset, azok üresen közlekedtek, igaz, nem voltak kitisztítva.

A két ügy másik közös jellemzője a milliárdos anyagi kár, ami egyúttal a súlyosabb kisiklásos balesetek jelentős részénél előfordul, pedig mindez sokszor egyetlen apró hibán múlik. A kártérítést az fizeti, akinek a felelősségét megállapítják, de a szerelvényeket üzemeltető vasúti társaságok csak érvényes biztosítással vehetnek részt a forgalomban. Érdemes tudni, hogy az itteni és külföldi cégeket is beleszámítva Magyarországon több mint ötven kisebb-nagyobb társaság vonatai közlekednek...

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.