2024. január 26., péntek

NEM DUBAJ KELL IDE – MEGMUTATJUK, MILYEN REMEK VÁROSRÉSZ ÉPÜLHETNE RÁKOSRENDEZŐN

VÁLASZ ONLINE
Szerző: ZSUPPÁN ANDRÁS
2024.01.26.


Rákosrendező nem véletlenül lett a kormány Maxi-Dubaj terveinek helyszíne: az egykori rendezőpályaudvar három évtizede rehabilitációra vár. A területen elképesztő állapotok uralkodnak, de a romlás értékeket rejt. Itt van a Vasúttörténeti Park, Budapest legrégebbi állomásépülete, három nagy múltú sportterület. Az elmúlt években Rákosrendező rehabilitációjára alaposan végiggondolt, egymásra épülő fejlesztési javaslatok születtek. Ha ezeket leporolnák, élhető, zöld, de sok lakást tartalmazó városrész jöhetne létre felhőkarcolók nélkül is. Rákosrendezővel foglalkozó kétrészes cikksorozatunk második része.


Előző cikkünkben a Rákosrendezőre tervezett kormányzati beruházás hátterét mutattuk be. A kétrészes cikksorozat második írásában a terület múltjával és jelenlegi állapotával foglalkozunk, de azt is megmutatjuk, milyen lehetne egy közérdeket szolgáló alternatív fejlesztés ugyanitt.
*
A Rákospatak utca folytatásában gyalogos felüljáró vezet át a vasúti terület fölött. A karcsú betonlábakon álló, szegecselt vas építmény hosszú szakaszon az egyetlen átjárási lehetőség két népes kerület, Zugló és Angyalföld között, ennek ellenére nincs rajta nagy forgalom. A legközelebbi átkelő dél felé maga Rákosrendező vasútállomás: szintbeli kereszteződés sorompóval az ország egyik legforgalmasabb vasútvonalán. Egészen a közelmúltig kockaköves úttesttel, egy acélkalyibával megtoldott házikóban az elpusztíthatatlan Manó büfével, ahol 1970 körül megállt az idő.

A két átjáró közötti távolság nagyjából két kilométer, és ez az adat önmagában is mutatja, hogy a vasút milyen áthatolhatatlan fizikai akadályként vágja ketté itt a várost. A felüljárótól északra a következő átjutási lehetőség nagyjából hasonló távolságra a körvasútnál van, az úgynevezett Marcheggi híd járdáján, amely elhagyott, bokros területen, ösvényeken érhető el. Légifotókon Rákosrendező széles zöld sávnak tűnik, amely a Hungária körút felüljárója alatt mélyen benyúlik a város szívéig, egészen a Városligetig. Noha a terület biológiai aktivitásértéke szinte megegyezik a Városligetével, a valóságban ez minden, csak nem park...

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.