2022. július 5., kedd

RAKPARTVITA: A ZÖLD DUNA-PART GYÓGYSZER A HŐHULLÁMRA IS

TELEX
Szerző: EKÉS ANDRÁS
2022.07.05.



Párizs részben a hőhullámok elleni határozott fellépés részeként zárta le, azaz nyitotta meg a Szajna partjait az egyik oldalon, hatalmas sikerrel. Lépni kell a pesti alsó rakparton is, de nem szabad olyan balhés, kiérleletlen lépést tenni, amelyből utána visszakozni kell, írja Ekés András közlekedési szakértő a Telex által kezdeményezett „rakpartvita” harmadik hozzászólójaként.

A rakpartról szóló vitában jó lenne közelebb kerülni a megoldáshoz. Ezért sokkal inkább az okokra, mint a tünetekre érdemes a figyelmet felhívni, és a rakparton túlmutató szempontokat is megjeleníteni. Évtizedek óta elkötelezett vagyok a fenntartható, élhető, szerethető városok és közlekedésük mellett, ezt a Mobilissimus mobilitástervező műhelyben végzett munkáimban is mindig alkalmazom. Így szakmai meggyőződésből, és nem érzelemből támogatom a dunai rakparti funkciók újragondolását, a közterület arculatának átalakítását.

Nem szeretnék autós folyosót látni a pesti alsó rakparton. De legalább ilyen fontos, hogy nem szeretnék balhés, kiérleletlen lépést sem, amelyből utána visszakozni kell. Volt már ilyen a történelemben, a behajtási díj például, amely sokszor került a felszínre, majd süllyedt el kellő megalapozottság és bátorság hiányában. Pedig bármilyen furcsa is, mondjuk, ha úgy 10-12 évvel ezelőtt bevezették volna okos, méltányos és differenciált módon a behajtási díjat (és nem a pejoratívabban hangzó dugódíjat) lehet, hogy mára magától értetődő lenne, hogy a pesti alsó rakpart nem szerves része az észak-déli autós közlekedésnek.

Említhetem a parkolási rendszert is, amely szétszabdaltságával, meredek játékaival, díjszabásával vagy az éves 2000 forintos lakossági várakozási engedélyeivel, kicsit vulgárisabban szólva, választási cukorkájával, erősen hozzájárul a rakpart körüli konfliktusokhoz. Az önszabályozáson és a tudatosságon kívül ma szinte semmi nem készteti az embereket, hogy ne autózzanak Budapest belvárosában, ne akarjanak saját autót tartani és ne élvezzék ki a kapcsolódó juttatásokat...


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.