2016. január 20., szerda

BUSZOK, TAXIK, SOFŐRÖK, HIÉNÁK

PUPU BLOGJA
Szerző: PuPu
2016.01.20.


A közösségi közlekedési iparág liberalizációja esedékessé teszi a Volán-vállalatok számára a buszok cseréjét.
Ki is fogják írni áprilisban a tendert a buszflotta frissítésére, természetesen használt buszokra.
A magyar ipar évente párszáz buszt még jelenlegi állapotában is képes lenne gyártani, de ez nemigen kell, jó a magyarnak az urságoktól levetett turibusz is, attól lesz az iparunk versenyképes, hatékony és az ország számára hasznot hajtó.
Nem a buszok miatt fáj a szívem, habár, mikor minap láttam a fonódó villamos miatt megszüntetett buszjáraton a nosztalgia-ikaruszt, azért kicsit belefájdult a szívem, hiszen a negyven éves típus, ma is gond nélkül tette meg a távot.
Még csak randának se volt mondható, inkább csak egy idős dámára hajzott, aki divatjamúlt ruhájában azért még mindig mutatós.
Nem érdemes azt firtatni, hogy miért kellett az óriási tradíciókkal bíró magyar buszgyártást felszámolni, abban az időben nagy pénzek mozogtak, és a nagy pénzek nagy elhatározásokat szültek.
Így lett vége sok-sok értékünknek és így lett a magyar kreativitás honából bérmunkás paradicsom, még, ha kicsit löttyedt is.
A piacot adtuk el, ahova egy pillanat alatt betódultak a versenytársak, így aztán mára a régi dicsőség elenyészett, még ha a szaktudás nem is...

Voltak-vannak persze próbálkozások, de a busz nem olyan, mint a regény, nem lehet az asztalfióknak írni.Buszt akkor lehet gyártani, ha van rá fizetőképes kereslet, azt pedig nem lehet úgy generálni, ha nincs olyan termék, mely komolyabb nagyságrendben a hétköznapokban is megmutatta már magát.
Prospektussal meg ígéretekkel buszt eladni nem lehet, mert az üzemeltető csak nálunk fogad el olyan buszokat, melyek nem tudnak befordulni egy keskenyebb utcába, ki tudja, miért?
A Volán vállalatok évtizedek óta szenvednek, időnként átszervezik őket, ahány cég, annyi típus, az elővárosi közlekedésben hol monopolhelyzetben vannak, hog a nyakukra hozzák a BKV-t, BKK-t , nekik meg mindig le kell nyelniük a BK-t.
Viszont a kiskirályságokkal ki lehet fizetni a vazallusokat, a szerződéses partnerekkel pedig sok dolgot meg lehet oldani okosba...
Ha az ország érdekeit néznék, akkor központi beszerzéssel kellene kiválasztani azt a típust, melyet a következő évtizedekben használni szeretnénk, és helyzetbe kellene hozni a magyar ipart, melyet a járműgyártás terén  talán a buszgyártásra lehetne legkönnyebben felkészíteni...


ITT OLVASHATÓ

2 megjegyzés:

Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.