2016. május 24., kedd

MINTHA ŐRÜLET VEZETNÉ A KORMÁNYT

NÉPSZAVA ONLINE
Szerző: Juhász Dániel
2016.05.24.


A biciklit annyira túltolták a közoktatásban, hogy már le sem bírnak állni vele: az egyre nagyobb elégedetlenség, tiltakozások ellenére tovább száguldanak a szakadék felé, a hónapok óta tartó egyeztetéseknek nincs is érdemi eredménye. Sőt, sokkal inkább úgy látszik, a tiltakozások visszafelé sültek el, és továbbra sincs olyan erős társadalmi nyomás, amely megkövetelné a kormánytól, hogy erős, minőségi állami oktatást csináljon...

"Hátrafelé az alagútban"

"A jelenlegi problémahalmaz egy alapvetően hibás rendszer terméke. A hibás terméket be kellene zúzni, és újat készíteni, nem pedig a féklámpa helyére bekötni a reflektort! Talán ezért is megyünk hátrafelé az alagútban" - írta nyílt levelében a Tanítanék Mozgalom. S valóban úgy tűnik, mintha a kormányt valamiféle őrület vezetné. Egy egész szakma ordítja: az irány rossz! A kormány lépéseit még az általuk létrehozott Nemzeti Pedagógus Kar is egyre erőteljesebben kritizálja. Úgy tudni, a zárt ajtók mögött működő köznevelési kerekasztalon is gyakoriak a súrlódások. Erre a kormány még nagyobb fokozatra kapcsol, a szakértők szerint a totális őrület irányába.

"Ez a felkapaszkodott, meglehetősen műveletlen politikai elit abban érdekelt, hogy egyszer használatos szakmunkásai, buta alattvalói legyenek, ne pedig versenytársai" - véli Trencsényi László. A 125 éves Magyar Pedagógiai Társaság ügyvezető elnöke szerint a jelenlegi hatalom abból a téves szemléletből indul ki, hogy a munka világa nem igényel értelmiségi szaktudást, nyelvtudást, a betanított munkás pedig elegendő ahhoz, hogy a magyar gazdaságot valahogy fenntartsa; a jövő elitje meg úgyis a favorizált, gyakran szegregáló egyházi iskolákban képződik. De vajon működhetne-e egyáltalán jól egy teljes állami irányítás alatt lévő oktatási rendszer? Van-e egyáltalán példa ilyenre? E kérdésekre Trencsényi a francia oktatási rendszert említette, ami erősen centralizált, de az önkormányzatoknak nagy szerepük van az iskolák életében, és ott erős magániskolai hálózat is kialakult (miközben nálunk épp a magániskolák ellehetetlenítése zajlik...). Trencsényi szerint az egyik legnagyobb probléma, hogy Magyarországon továbbra sincs olyan erős társadalmi nyomás, amely megkövetelné a kormánytól, hogy erős, minőségi állami oktatást csináljon...


ITT OLVASHATÓ

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.